D schijf vol!?!??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Malicka

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2005
Vista geeft aan dat mijn Dschijf vol is. Dat is absoluut niet waar als ik zie wat er staat en wat dat aan Mb's kost. Gebeurt dit bij meer mensen en wat doe je eraan, of is er data elders (verborgen) opgeslagen of zoiets? Ik heb aangegeven dat er updates moeten worden opgeslagen op D, maar die zie ik niet terug, terwijl dat wel staat aangegeven in het venster dat via het configuratiescherm wordt bereikt.

Ik word ondertussen een beetje zenuwachtig van de ballonnen die me te pas en te onpas laten weten dat er onvoldoende schijfruimte is. Hij zegt dat er nog maar 6Mb is terwijl deze schijf 51 Gb groot is en er maar een fractie opstaat en wat we kunnen zien.

Wat is er aan de hand?

In mapopties verborgen bestanden weer geven aanvinken. Waarschijnlijk staat er wel een map van sysvolume oid. deze mag je natuurlijk niet deleten maar wel de map waarin de downloads staan van de windows updates.

Bedankt voor je reactie.

De verborgen mappen heb ik al weergegeven en er staat geen sysvolume. De mappen die er wel staan zijn:
  • config.Msi
  • Documents and Settings
  • erData
  • HiTRUSTDrive
  • Intel
    • kok
    • MSOCache
    • Outlook archief
    • Program Files
    • temp
    • WINDOWS

Er is maar één map met 1,12 Gb (Program Files) en de rest is kleiner, dus ik snap het echt niet. Er zouden nu dus geen verborgen mappen meer moeten zijn.

Zoals ik het lees zijn je program files ook geinstalleerd op d:\ en draait ook je email archief op deze schijf. Misschien dat je nu alle mappen op d:\ kunt selecteren. (CTRL A) rechtsklikken en eigenschappen opvragen Dan zie je ook hoeveel alle mappen in beslag nemen op de schijf. Vaak krijg je hierdoor een beter overzicht van de daadwerkelijke harde schijf bezetting.

Kun je hiervan een plaatje posten?

Bedankt voor je hulp Serendip. Zoals ik al zei: een fractie van de hoeveelheid ruimte: ruim 4Gb in totaal.

Bijlagen

• D schijf eigenschappen.webp
    D schijf eigenschappen.webp
    16,8 KB · Weergaven: 384
Hey,

jij hebt op jouw D: schijf een map genaamd System Volume Information.
In deze map worden alle wijzigingen bij gehouden, en mogelijk is deze zo groot.

Deze map is niet zichtbaar omdat dit een systeem map is.
Open nogmaals Map opties en daar is een optie:
Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen (aanbevolen)
Deze optie moet UIT.

Dan toepassen.

Nu is die map zichtbaar.

Maar mogelijk kun je de groote niet opvragen, omdat dit met NTFS rechten is beveiligd.
Wat je zou kunnen doen, is de Systeem beveiliging uitschakelen en opnieuw inschakelen.
Daardoor wordt die map een heel eind geleegd.

Maar dit moet je alleen maar doen als het systeem stabiel is!!
Want je kunt geen systeem herstel meer doen naar het verleden...

Stappen om systeem herstel opnieuw in te schakelen:
1) Rechtermuisknop op Deze computer
2) Eigenschappen
3) Linkerkant op Geavanceerde systeem instellingen
4) Tabblad Systeembeveiliging
5) Zet het vinkje uit voor Lokaal station (D: )
5) Toepassen en wacht tot de pc klaar is met laden.
6) Zet het vinkje weer aan, en dan weer toepassen.
7) De geopende vensters afsluiten

Nu heb je weer ruimte, als het goed is :thumb:

Succes,
Mathijs

Laatst bewerkt:
Hallo Mathijs,
mijn eerdere antwoord is in de lucht blijven hangen, dat heeft te lang open gestaan omdat mijn laptop zonder stroom stond.

Bedankt want ik denk dat dit het antwoord is waarmee ik vooruit kom. De map is gevonden maar de moed ontbreekt nog om de overige stappen te zetten omdat ik eerst een backup wil hebben van mijn belangrijke bestanden, en dat zijn er nogal wat.

Ik kom hier nog op terug om mijn bevindingen weer te geven.

Nogmaals heel hartelijk bedankt voor het meedenken.

M

Het heeft niet gewerkt omdat er geen vinkje stond. Wat kan ik nu nog doen om de schijf te legen of om erachter te komen hoe het komt dat er veel meer ruimte in beslag wordt genomen dan erop lijkt te staan.

Voor de volledigheid heb ik een printscreen gemaakt van de D schijf met inhoudsvenster. Er moet dus 51 Gb op passen.

Bijlagen

• inhoud D schijf.webp
    inhoud D schijf.webp
    56,4 KB · Weergaven: 192
Hey,

Ik blijf erbij dat het de map System Volume Information is.
Deze is met rechten beveiligd, zodat jij er niks in kan aanpassen.
Dus ook niet lezen, dus ook niet de groote opvragen.

Je kunt je zelf wel de rechten geven, maar ik zou niks uit die map verwijderen.
Dan is het wel meteen bekend waar de groote zit verstopt;)

Stappen voor jezelf rechten te geven:
1) Open de D: schijf en vervolgens rechtermuis knop op System volume collection
2) Klik op Eigenschappen
3) Tabblad Beveiliging
4) Klik op de knop Bewerken
5) Klik op toevoegen, en voer jouw gebruikersnaam in
6) Klik op namen controleren, om te controleren op spellingsfouten...
7) Klik op OK
8) En vervolgens toepassen.

Nu heb je alleen lezen rechten, en kun je de groote opvragen van die map.

Gr,
Mathijs

Daar zijn we weer. In die map zit 20 Kb, ook niet echt veel he. Moet ik nu elke map behandelen zoals ik die System map heb behandeld? Dat was wel even zweten, maar ben blij met je hulp zeg!

hmm:confused: maf

Volgende poging..
Misschien is er een schijf limiet aangezet.

1) Klik met de rechtermuis knop op de D: schijf.
2) Nu verschijnt er een scherm met een taart grafiek. (Kun je die screenshot plaaten?)
3) Ga naar tabblad Quontum
4) Controlleer of het vinkje uit is voor Quontumbeheer inschakelen
5) Zo niet, zet deze dan uit..
6) Toepassen..

Dit is een kleine kans, maar het is te proberen waard.

Als dit niet werkt, kun je de map erData openen?
Zo niet, probeer het met de rechten toepassen nog eens...

Succes,
Mathijs

Als je gaat naar: start->buroaccessoires->systeemwerkset->schijfopruiming->OK-> meer opties->systeemherstel en schaduwkopieën opruimen, dan hou je tenminste nog één herstelpunt over, maar ben je een hele berg ballast kwijt.
Alleen doen als het systeem verder normaal draait.

Bedankt voor jullie reacties!
Helaas heeft het nog niet mogen baten. De voorlaatste herstelpunten zijn verwijderd en ik heb mijn prullenbak voor een groot deel geleegd, daar was behoefte aan;-).

De inhoud van de map ERdata zichtbaar maken is ook niet gelukt, wel van een andere map. De schijf is helemaal donkerblauw met een dikke streep aan de linkerkant, dus hij ziet er helemaal vol uit. Dat is ook al gebleken uit Diskdata. Van beide elementen voeg ik een printscreen toe. Hierin is te zien dat het allemaal nog niets heeft uitgehaald. Ondertussen heb ik deze laptop een half jaar maar moet ik wel zeggen dat hij erg intensief wordt gebruikt.

Bijlagen

• inhoud D schijf.webp
    inhoud D schijf.webp
    33,1 KB · Weergaven: 114
Misschien helpt een schijfschoonmaak met CCleaner.Gratis en veilig en hij is al afgesteld op een veilige schoonmaak. Je hoeft niets extra aan te vinken wanneer je het start.
Let op dat je tijdens het installeren, de Yahoo toolbar uitvinkt, als je die niet erbij wilt. Dit wordt gevraagd tijdens de install.

Ook een diskdefragmentatie zou eventueel iets positiefs kunnen bijdragen.

Verder is er nog een kleine kans dat het een virus is.

Meer schiet mij zo 1-2-3 niet te binnen.

Laatst bewerkt:
Ik heb ook eens zoiets gehad , ik heb toen alle bestanden van de d-schijf even geparkeerd op de c-schijf , vervolgens de d-schijf geformatteerd en daarna de bestanden weer teruggezet op d-schijf .
Dit heeft bij mij geholpen.
Hans

Hey,

Jouw ruimte zit ergens verstopt in een map waarin jij geen rechten hebt.
Misschien heb je meerdere gebruikers die kunnen inloggen, en hebben zij bv heel hun Mijn documenten vol met muziek. Daar kun jij de groote niet van opvragen omdat dat beveiligd is.

Als je inderdaad meerdere gebruikers hebt, dan kun je dat eens controleren.
Controleer ook de tijdelijke mappen van de gebruikers.
Dus log in op een andere gebruiker, voer in de adres balk %temp% in, en druk op enter. Alle bestanden die nu verschijnen kunnen verwijderd worden. Dit is namelijk tijdelijk.

Als je niet meerdere gebruikers hebt, kun je het programma DiskDATA eens proberen te starten op de SYSTEM account.
Ik heb een programma gemaakt die dit mogelijk maakt.
1) Start het programma en klik op de ... knop. Blader naar het programma DiskDATA en open deze.
2) Klik op de knop start.
3) Er verschijnt een nieuw venster in Vista: Dialoogvenster van interactieve serices detecteren
4) Klik op de knop Bericht weergeven
LETOP! Je kunt nu mogelijk in ALLE mappen, dus oppassen wat je doet!
En sluit eerst het programma af voordat je de interactive modes sluit!

Hier kun je het downloaden. Dit programma moet je wel uitvoeren als ADMINISTRATOR. Anders werkt het niet!

Succes,
Mathijs

Laatst bewerkt:
Matthijs,

Diskdata starten op de System account? Hoe moet ik dat voor me zien? Nu voel ik me wel heel blond, maar bedoel je soms dat ik moet aangeven dat Diskdata zich specifiek richt op de map System volumes op de D schijf?

Zo niet, zou je alsjeblieft wat preciezer willen zeggen wat ik moet doen? Ondertussen probeer ik of de tip van Hans werkt.

Wederom bedankt allemaal, we komen steeds dichter bij de oplossing.

Hans, ik kan mijn bestanden niet op C zetten, krijg de melding dat mijn pakket te groot is.... Dus dat gaat bij mij niet lukken helaas, leek me wel gemakkelijk.

Matthijs, ik bèn de administrator en enige gebruiker op deze laptop en toch krijg ik dat venster niet. Ben er inmiddels achter hoe ik je gebruiksaanwijzing moet toepassen, maar krijg dat venster niet dat in Vista zou moeten verschijnen. Overzie ik iets?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan