D-vhs

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jensvde

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2010
Hoi iedereen,

Ik heb recent iets gezien van D-VHS recorders, dat zijn video spelers die 1080i beeld produceren.

Nu had ik enkele vragen.
-Kunnen deze ook standaard VHS tapes spelen?
-Zijn er PAL modellen beschikbaar, dus voor de Europese VHS tapes?
-Kan het beeld van een VHS tape naar de computer worden overgenomen? Eventueel met een HDMI recorder?
-Waar kan je ze nog kopen?

Ik ben van plan zo'n ding aan te schaffen voor het digitaliseren van een hele hoop vhs banden. Die USB apparaten of S-VIDEO > PC zijn allemaal van enorme slechte kwaliteit, en het beeld dat ik op de pc krijg is meestal veel erger dan het origineel was.

Ik weet wel dat ik natuurlijk niet in 1080i video ga krijgen, ik bedoel maar dat ik de best mogelijke omzetting wil.

Ik gebruik nu het volgende setup: VCR > SCART > S-VIDEO > Analoge TV kaart

Ik heb hiermee enorm veel storingen op het beeld, het is niet om aan te zien.

Alvast bedankt!

Jens

Met zo'n recorder bereik je ook geen betere kwaliteit dan het origineel.
Met een usbdongle waar je over spreekt hangt het weer af van de gewenste codec en de mogelijkheden van het capture programma welke je gebruikt.
De standaard bijgeleverde software van de dongle is vaak niet toereikend en vaak een verouderde versie, voor absoluut goede resultaten.
In jouw setup loop je idd veel kans op storingen. Welke ook kan komen door de huidige kwaliteit van de banden. Al vooraf eens de banden een paar keer heen en weer gespoeld zonder afspelen?
Je verteld ook niet hoe je de audio laat meelopen met de opnames, die kunnen niet zo lopen zoals jij het nu hebt geconfigureerd.
De kortste route van de recorder naar je tv kaart is gewoon via de coaxkabel. (ervan uitgaande dat die deze aansluiting heeft).

Meteen de vraag verplaatst naar de juiste sectie.

Laatst bewerkt:
Hallo

"Ik ben van plan zo'n ding aan te schaffen voor het digitaliseren van een hele hoop vhs banden. Die USB apparaten of S-VIDEO > PC zijn allemaal van enorme slechte kwaliteit, en het beeld dat ik op de pc krijg is meestal veel erger dan het origineel was."

Dan vermoed ik dat er het een en ander in uw opstelling verkeerd is ....

Zelfs een spotgoedkope easycap geeft goed gedigitaliseerd beeld....

Dit :

"Ik gebruik nu het volgende setup: VCR > SCART > S-VIDEO > Analoge TV kaart Ik heb hiermee enorm veel storingen op het beeld, het is niet om aan te zien."

Versterkt slechts het vermoeden dat er iets niet pluis is met uw opstelling...

Iets die veel voorkomt op deze site , is het niet geaard zijn van de p.c. .... misschien is dit hier ook het geval ???

Beveiligde vhs banden (macrovision) geven uiteraard slecht beeld .... dit is immers de bedoeling van deze beveiliging.

Veel Disney tapes zijn op deze manier beveiligd.

Dit :

http://www.benl.ebay.be/itm/New-Eas...eo_Capture_TV_Tuner_Cards&hash=item2a466e989a

Kost 2X niks en werkt bevredigend.

Let er uiteraard wel op dat de benodigde drivers voor uw o.s. zijn bijgeleverd...

Peter

Je vragen:
-Kunnen deze ook standaard VHS tapes spelen? JA wel europeese modellen nemen
-Zijn er PAL modellen beschikbaar, dus voor de Europese VHS tapes? Ja http://en.wikipedia.org/wiki/D-VHS
-Kan het beeld van een VHS tape naar de computer worden overgenomen? Ja maar niet digitaal!!
Eventueel met een HDMI recorder? nee, dat was er toen nog niet
-Waar kan je ze nog kopen? ebay, marktplaats. sinds pakweg 2000 niet meer in de handel.

Met zo'n recorder bereik je ook geen betere kwaliteit dan het origineel

Wat zouden jullie aanraden dan als opname apparaat? Bestaan er bepaalde merken voor dit soort dingen? Het mag best wel iets kosten, als ik er aan begin moet het van in het begin de beste kwaliteit zijn. Liefst wel iets dat in Europa te koop is, want het apparaat dat VDK_P voorstelde heeft een levertijd van 10-23 dagen.

EDIT: Ik heb op het internet gelezen dat de GrassValley ADVC55 de beste zou zijn. Wat vinden jullie ervan?

Laatst bewerkt:
Kijk een op http://www.marktplaats.nl/z.html?query=video+capture
Dan zul je snel een goedkoop usb capture apparaat hebben.
Zou het onverhoopt tegenvallen kun je nog altijd voor de de GrassValley ADVC55 gaan.
Maar je hebt dan al wat en wie weet bevalt het, dan ben je goedkoop klaar.

Is de Ion Video 2 PC HD wat? Hij zou namelijk in 720p25 kunnen opnemen...

bedankt voor het linkje. Maar ik heb nog een laatste vraag: die Ion, die neemt 25 fps op. Maar is dit genoeg om oude, opgenomen MTV uitzendingen te digitaliseren? Heb je dan geen last van 'motion blur' omdat er te weinig frames worden opgenomen?

En nog iets dan: op het net spreekt men van RGB vcrs, maar men zegt dat een video band composite is. Dus ook al heb je een vcr die RGB ondersteunt, het beeld word er niet beter op. Klopt dit? En is er dan ook een groot verschil tussen een VCR met het S-VIDEO stekkertje of eentje met enkel dat ene gele kabeltje voor de video input in de Ion?

Ik ben gecharmeerd van de magix producten. Goed en goedkoop. Meer dan genoeg mogelijkheden.
Daarmee kun je eventuele flikkering door te deinterlacen wegwerken, als dat al nodig is.
Zelf neem ik de s-video kabel. Is waarschijnlijk beter om dat het een nieuwere ontwikkeling is.
Op de ion zitten de gele en de s-video.
Je kunt het uitproberen. Veel verschil verwacht ik er niet van.

Verder staat er bij tweakers veel beschreven en in de daar aangegeven links nog meer.

25 beelden is de enige goeie stand, het origineel is namelijk ook 25. Een andere stand zorgt voor een verkeerde snelheid.
Component had je alleen wat aan als zowel de bron als de recorder over zo'n aansluiting beschikten.
Zelfde geldt voor de gele S-Video verbinding. Dat werkt alleen als het beeld is opgenomen met een S-video recorder, op een S-VHS band.

Wat bij omzetten wel belangrijk is, is 'de-interlacen' - Hiermee wordt oude video -die uit beeldlijnen is opgebouwd- geschikt gemaakt voor moderne (progressieve-) schermen. Dit is een functie die meestal in de uitgebreide instellingen van omzet-software is te vinden.

En eigenlijk heb je voor goed omzetten van oude VHS banden ook een TBC (Timebase corrector) nodig. Dit is (professionele) apparatuur die de sync en stabiliteit van het beeld verbetert.

Ik heb mezelf een Philips VR1000 aangeschaft, die heeft een ingebouwde TBC, heeft S-VIDEO en staat op een lijst met aangeraden vcr's voor te digitaliseren.

Vervolgens ga ik alles overnemen via S-VIDEO. Is dit een goed setup denk je?

Overigens heb ik nog een Hi8 camera liggen, met S-VIDEO aansluiting. Is het goed genoeg om meteen vanaf de camera beginnen over te nemen of zou het beter zijn om er een Hi8 speler voor te kopen?

Laatst bewerkt:
Probeer het nu eerst eens met die Philips en dan met die camcorder.
Ik verwacht namelijk dat de kwaliteit goed zal zijn.
Pas als je de resultaten gezien hebt en je twijfelt nog steeds kun je een hi8 speler overwegen, maar de kwaliteit zal niet wezenlijk verschillen.
Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel en dat is volgens mij de kwaliteit van de band.

Als D-VHS staat voor Digitaal VHS dan is dat waarschijnlijk het professionele systeem wat niet uitwisselbaar is met home VHS. Als je middels een pc en een programma je VHS banden gaat digitaliseren krijg je bijna altijd kwaliteitverlies of je moet al een progje van € 500 hebben. Als je wilt kan ik die banden voor je digitaliseren, heb daarvoor een speciale recorder die de banden verliesvrij op DVD zet. Eventueel kan ik ook HI8 banden digitaliseren.

Hmm.
Als D-VHS staat voor Digitaal VHS dan is dat waarschijnlijk het professionele systeem wat niet uitwisselbaar is met home VHS.

Als je deze tread had doorgelezen had je gezien dat dit deze bewering de reinste onzin is.

Als je middels een pc en een programma je VHS banden gaat digitaliseren krijg je bijna altijd kwaliteitverlies of je moet al een progje van € 500 hebben.

Ook onzin. De kwaliteit is afhankelijk van de a-d converter en niet van een progje.

Als je wilt kan ik die banden voor je digitaliseren, heb daarvoor een speciale recorder die de banden verliesvrij op DVD zet.

Dat verliesvrij wil ik wel eens nameten, maar ik heb de inderuk dat dit alles het promoten van je aanbod is.

Een computerloze overzetting kan met: http://www.marktplaats.nl/z.html?query=recorder+VHS+DVD+philips

Ja, ja beter merk.
Weet je hoeveel die bij verschillende merken kostten?
Heb je gezien hoeveel ze op elkaar lijken.
Weet je dat veel van deze dingen technisch identiek zijn met een andere merk sticker er op?

Zo'n apparaat is een goeie keuze, vaak beter dan software matige oplossingen, omdat je daarbij voor goed omzetten kennis nodig hebt van video & encoding.
De TBC's in die apparaten stellen niet zoveel voor, de echte -field based- koop je niet voor dat geld.

S-video: lees nog eens wat ik schreef. In het geval van Hi-8 ook alleen als het hier om Hi-8 bandjes gaat die met zo'n camera zijn opgenomen.

Hoe zit het eigenlijk met Macrovision tapes? Ik heb nog enkele oude films liggen die niet op DVD uitgekomen zijn, ten minste toch niet met nederlandse ondertiteling. Hoe digitaliseer je die tapes?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan