• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dag en Datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

verhoog

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 nov 2001
In een cel wil ik de naam van de dag koppelen aan de datum, bijvoorbeeld:

Maandag 26/3

De datum staat elders in de spreadsheet (in D20), dus koppel ik het woord "maandag" aan de datum middels de volgende formule:

="Maandag "&D20

Nu krijg ik als uitkomst:

Maandag 38072

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de datumnotatie ook in de gecombineerde formule goed komt te staan?

Thx.

=(TEKST(VANDAAG();"DDDD")&" "&(DAG(VANDAAG()))&"/"&(MAAND(VANDAAG())))

Let goed op dat je alle haakjes goed overneemt...

Hoi Fred,

Alweer een tijdje geleden.

Het kan veel eenvoudiger:
=tekst(D20;"dddd d/m")

Jeroen

Makkelijk, makkelijker, makkelijkst

Nog makkelijker?

Verwijs met formule naar cel D20 (=D20) en stel bij Opmaak/ Celeigenschappen de Aangepaste opmaak in op:
Dddd d/m

Hi Jeroen,

Inderdaad alweer een tijdje geleden! (ik kom ook nog steeds niet toe aan het afmaken van de VAS)

Als gewoon werkt je oplossing weer prima. Alleen zou ik graag Maandag met een hoofdletter willen. Kan dat ook nog?

Fred

Hoi Fred,

Ik denk dat als je de oplossing leest je het antwoord al weet:
=tekst(D20;"Dddd d/m")

Femda-punt-com
Baas boven baas, die wist ik eigenlijk ook wel.

Jeroen

Ja, dat dacht ik ook. Had ik nl al geprobeerd, maar hij wil niet. Wat doe ik nog fout?

Overigens zit er wel een vert.zoeken formule tussen, maar dat moet niets uitmaken toch?

Ik heb nu idd de =tekst formule ertussen uit gehaald, en de oplossing van Femda gebruikt, maar die hoofdletter wil niet.

Laatst bewerkt:
Iets minder makkelijk

Inderdaad, geen hoofdletter. Dan toch de oplossing van Jeroen, en die inbedden in de functie =BEGINLETTERS():

=BEGINLETTERS(TEKST(D20;"dddd d/m") )

Heb ook een datum probleem.

Hallo,

Ik heb ook een datum probleem.
Ik wil namelijk graag een formule waar excel de 1en optelt van de data die binnen de range "systeem data min 2 maanden" valt
in dit geval wil ik dus dat hij dus de laatste 2 data optelt (zie bijlage)

Is hier een formule voor? of moet dit echt via macro's?

Alvast bedankt.

Jeffrey.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan