Dag van de week, voorwaardelijke opmaak en een tabel van internet halen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Noë
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Noë

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2005
Goedendag allemaal,

de eerste vraag moet misschien bij het Visual Basic forum, maar omdat ik het voor Acces moet gebruiken stop ik het toch maar hier.

- Vraag 1 - Opgelost!
Ik wil op een simpele manier in mijn VB code de dag van de week bepalen. Ik heb een string gedeclareert die Dag heet, en heb nu staan:
Dag = Day(Date)
Maar nu krijg ik alleen het nummer van de dag (dus bij 8 november komt er "8" te staan in Dag).
Hoe kan ik gemakkelijk de naam van de dag in twee letters in de string, zoals "Ma" of "Di" etc.. ?
Dag = Left$(format(date(),"ddd"),2)

- Vraag 2 -
Ik ben bezig met een database met een rooster (voor een school) er in. Nu heb ik een formulier die de uitdraai van een query weergeeft, de query maakt een persoonlijk rooster van bijvoorbeeld een leerling. Nu heb ik (als ik de twee letters van de dagen van de week ook heb bepaald) het lesuur bepaald door wat VB code en de system time. Het lesuur ziet er bijvoorbeeld uit als "Wo7" of "Ma2". Nu zou ik graag willen dat de regel in het formulier dat correspondeert met het huidige lesuur, een gele achtergrond krijgt. Ik heb wat geprobeerd met voorwaardelijke opmaak, maar die zie ik niet terug komen in de VB code, dus ik vraag me af of dit wel mogelijk is?

- Vraag 3 -
Ik zou graag automatisch een nieuwe tabel aanmaken vanaf een bestand op het internet.
Het bestand waar de tabel op wordt gebaseerd staat hier en wordt meerdere keren per dag ge-update. Het is het gewijzigd rooster van de dag. Ik wil dat elke keer dat men het formulier opent waarvoor de tabel nodig is, dit bestand wordt opgehaald, dat er de HTML tags uit worden gehaald, en dat er een tabel van wordt gemaakt.
Vervolgens kan ik dan met die tabel een query uitvoeren om bijvoorbeeld de roosterwijzigingen van een persoon op een dag te bekijken.
Maar is het mogelijk, en zo ja, hoe krijg ik dit tekstbestand van internet in Access, als goede tabel?
- Kijken naar Docmd.TransferText

Ik werk aan dit project op school (voor Informatica), en heb daar toegang tot Microsoft Access 2003 en 2007.
Ik heb toestemming van mijn informatica leraar om dingen op dit forum te vragen. Hij wist het zelf zo snel niet te vinden.

Alvast enorm bedankt voor alle reacties!
Ook tips en ideeën die hier mee te maken hebben worden erg gewaardeerd.

Groetjes,
Marleen Renders.

Laatst bewerkt:
1 - Dag = Left$(format(date(),"ddd"),2)
2 - beetje onduidelijk. is dat een rapport waarin je dat geprobeerd hebt of een form?
3 - kijk eens naar Docmd.TransferText. Als je het dan ieder half uur uit wilt voeren kan je dat doen door het timer event te programmeren van het form dat je open hebt staan.

Doe je informatica leraar de groeten!

Enjoy!

Even gekeken naar je rooster.txt bestand. Daar wordt je niet vrolijk van!:(
Ideaal zou zijn geen lege regels en wel scheidingstekens. Is daar niet wat een te doen?:)

1: Super bedankt! Ik ga nog even in de help file zoeken wat je nu precies doet met format en date, maar dat komt goed.. Dank!

2: Ik heb een form met daarin wat er uit die query komt. Ik zou eventueel ook kunnen kijken naar rapporten? Daar heb ik verder nog niets mee gedaan.

3: Ik zal eens kijken wat Docmd.TransferText is en inhoudt. :) Over het textbestand, tsja, dat wordt door de roostermakers zo gedaan, en ik ben slechts een leerling, dus op de vorm van dat tekstbestand heb ik geen invloed. Ik weet dat een medeleerling van me (is vorig jaar geslaagd) een php scriptje geschreven heeft om dit op te ruimen en in een MySQL database (volgens mij) te zetten om vervolgens roosterwijzigingen per sms te kunnen versturen, maar die jongen was zo geniaal met die dingen.. :P ik ga wel even kijken of ik het scriptje ergens kan vinden.

Super bedankt in ieder geval!
Ik kom vast nog meer vragen tegen tijdens het maken van query's en formulieren, dus ik denk dat ik gewoon vragen blijf posten in de eerste post als die er bij komen.

Groetjes
Marleen Renders.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan