• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dagdata omzetten naar weekdata

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bentino91

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 okt 2019
Hoi. Ik heb al even gezocht naar een eventuele oplossing voor dit probleem, maar het wil tot nu toe niet lukken.

Ik heb een bestand met 2 jaar aan bezoekerscijfers van een website, per dag. Nu wil ik deze op een ander blad samenvoegen tot wekelijkse cijfers. Momenteel gebruik ik handmatig voor elke week een formule:

=BLAD1!SOM(B1:B7)

Het probleem is, dat als ik nu de formule doortrek er 1 rij wordt toegevoegd:

=BLAD1!SOM(B2:B8)

En ik handmatig het gewenste resultaat moet formuleren:

=BLAD1!SOM(B8:B14)

Er moet ongetwijfeld een oplossing zijn, maar ik kan hem helaas niet vinden. Weet iemand raad?

Kijk eens bij "Gegevens"/ "Subtotalen"
Zet de bijbehorende weeknummers.

Welkom op het forum. Een goed gebruik is het toevoegen van een (Excel) voorbeeldje om gokken/overtypen onzerzijds te voorkomen, en snel een geschikt antwoord te krijgen.

Een optie:
Code:
=SOM(VERSCHUIVING(Blad1!$B$1:$B$7;(RIJ(A1)-1)*7;))

(...)Een goed gebruik is het toevoegen van een (Excel) voorbeeldje om gokken/overtypen onzerzijds te voorkomen, en snel een geschikt antwoord te krijgen.

Voor de volgende keer, want de formule werkt!

Is het te veel gevraagd om uit te leggen wat deze formule exacte doet. Want hij werkt, maar ik wil hem ook graag begrijpen!

De formule VERSCHUIFT de verwijzing B1:B7 met 7 regels (=RIJ(A1)-1)*7) elke keer als je de formule 1 rij naar beneden doorvoert.

Deze zou ook kunnen:
Code:
=SOM(VERSCHUIVING($B$1;(RIJ(A1)-1)*7;;7))
Gebruik s.v.p. de help-functie van Excel (F1) voor nadere uitleg over de functie VERSCHUIVING.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan