• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dagen calculeren voor verschillende data en statussen

Status
Niet open voor verdere reacties.

robske78

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2009
Gebruik een excel met daarin een besteloverzicht met date voor bestellingen en wanneer het verzonden is en met verschillende mogelijk statussen.

Nu wil ik graag weten wanneer een regel een bepaalde status heeft hoeveel verschildagen er zijn. Wanneer de status veranderd, zal ook het aantal dagen moeten veranderen of niet zichtbaar zijn.

Bijgesloten heb ik een excel om het wat meer te verduidelijk, hopelijk kan mij iemand helpen aan de juiste formule hiervoor.

Wat ik precies wil:
Als de status staat op "Shipped" dan wil ik in kolom "Day" het verschil zien van de "Shipping Date" - "Orderdate"

Als de status staat op "Waiting for shipment" wil ik in de kolom "Day" het verschil zien tussen de "Datum van vandaag" - "Orderdate"

Betreft het een andere status of wijzigt de status dan moet er niks zichtbaar zijn in de kolom "Day".

Bekijk bijlage helpmijissue.xlsx

Zou deze de klus klaren?

Code:
=ALS($D2="Shipped";$C2-$B2;ALS(ISGETAL(VIND.ALLES("Waiting";$D2));VANDAAG()-$B2;""))

Laatst bewerkt:
Super bedankt, dit doet helemaal wat het moet doen.

Nog 1 kleine aanvulling indien mogelijk. Zou graag alleen het aantal dagen willen zien als het meer is dat 2 dagen bijvoorbeeld. Voor beide berekeningen.

Zo misschien:
Code:
=ALS(OF(VANDAAG()-$B2>2;$C2-$B2>2);ALS($D2="Shipped";$C2-$B2;ALS(ISGETAL(VIND.ALLES("Waiting";$D2));VANDAAG()-$B2;""));"")

Niet goed genoeg getest: sorry!!
Code:
=ALS(EN($C2-$B2>2;$D2="Shipped");$C2-$B2;ALS(EN($C2="";VANDAAG()-$B2>2);VANDAAG()-$B2;""))

Heb een fout gemaakt in de vraag, hopelijk zou er nog iemand naar willen kijken.

Als de status staat op "Shipped" dan wil ik in kolom "Day" het verschil zien van de "Shipping Date" - "Orderdate" , dit moet zijn "Shipping Date" - "Datum van vandaag"

Als de status staat op "Waiting for shipment" wil ik in de kolom "Day" het verschil zien tussen de "Datum van vandaag" - "Orderdate"

Alleen weergeven van "Day" nummer als het > 2 dagen

Is het dan zo goed?
Code:
=ALS(EN($C2-$B2>2;$D2="Shipped");$C2-VANDAAG();ALS(EN($C2="";VANDAAG()-$B2>2);VANDAAG()-$B2;""))

En zo dan?
Code:
=ALS(EN($C2-VANDAAG()>2;$D2="Shipped");$C2-VANDAAG();ALS(EN($C2="";VANDAAG()-$B2>2);VANDAAG()-$B2;""))

Wil graag een aanpassing aan deze formule, maar kom er niet uit. Heb verschillende dingen geprobeerd, maar het lukt gewoon niet.

Momenteel werkt het volgende wel goed:

Als de status staat op "Waiting for shipment" wil ik in de kolom "Day" het verschil zien tussen de "Datum van vandaag" - "Orderdate", alleen > 2 dagen

Als de status staat op "Shipped" dan wil ik in kolom "Day" het verschil zien van de "Shipping Date" - "Datum van vandaag", alleen > 2 dagen

Aanpassingen die ik hier op wil:

Als de status staat op "Transit" dan wil ik in de kolom "Day" het verschil zien van de "Shipping Date" - "Datum van vandaag", alleen > 19 dagen

Zondagen niet meenemen in de dagen calculatie

Hoop dat iemand me kan helpen.

Laatst bewerkt:
Test deze eens:
Code:
=ALS(EN(NETTO.WERKDAGEN(VANDAAG();$C2)>2;$D2="Shipped");NETTO.WERKDAGEN(VANDAAG();$C2);ALS(EN($D2="Waiting for shipment";NETTO.WERKDAGEN($B2;VANDAAG())>2);NETTO.WERKDAGEN($B2;VANDAAG());ALS(EN(ISGETAL(VIND.ALLES("Transit";$D2));(NETTO.WERKDAGEN(VANDAAG();$C2))>19);NETTO.WERKDAGEN(VANDAAG();$C2);"")))

Laatst bewerkt:
Nee deze werkt helaas niet goed.

Shipped wordt niet berekend en Transit wordt ook niet berekend. Tevens worden de zondagen volgens mij nog meegeteld.

Shipped wordt wel berekend maar enkel als die later ligt dan vandaag.

Maak eens een voorbeeld met correcte datums.

Code:
=ALS(EN(NETTO.WERKDAGEN($C2;VANDAAG())>2;$D2="Shipped");NETTO.WERKDAGEN($C2;VANDAAG());ALS(EN($D2="Waiting for shipment";NETTO.WERKDAGEN($B2;VANDAAG())>2);NETTO.WERKDAGEN($B2;VANDAAG());ALS(EN(ISGETAL(VIND.ALLES("Transit";$D2));(NETTO.WERKDAGEN($C2;VANDAAG()))>19);NETTO.WERKDAGEN($C2;VANDAAG());"")))

Laatst bewerkt:
=ALS(EN(NETTO.WERKDAGEN($C2;VANDAAG())>2;$D2="Shipped");NETTO.WERKDAGEN($C2;VANDAAG());ALS(EN($D2="Waiting for shipment";NETTO.WERKDAGEN($B2;VANDAAG())>2);NETTO.WERKDAGEN($B2;VANDAAG());ALS(EN(ISGETAL(VIND.ALLES("Transit";$D2));(NETTO.WERKDAGEN($C2;VANDAAG()))>19);NETTO.WERKDAGEN($C2;VANDAAG());"")))

dit lijkt inderdaad te werken, bedankt.

Zou het evt mogelijk zijn om de Transit >19 dagen wel alle dagen te laten tellen, incl. de zondagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan