• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dagen en weken

Status
Niet open voor verdere reacties.

mutsa002

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 jan 2009
Beste kenners,

Kan iemand mij helpen met het volgende probleem.

Ik wil in een excelsheet opslagkosten verwerken. Dit betekent dat er kosten zijn verbonden aan de opslag per dag. De opslagkosten stijgen per dag met €0,02. Nu wil ik echter de gemiddeldes per week ook uitrekenen. Per dag stijgen de kosten dus met €0,02 + een vaste factor, gedurende het gehele jaar (365 dagen). Ik dacht zelf zoiets van gemiddeld als combinatie, maar dan wordt het een beetje te uitgebreid.

Mijn vraag is dus of dit op een gemakkelijke manier opgelost kan worden doormiddel van een functie of een combinatie van functies.

Met vriendelijke groet,

Rutger

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste mutsa002,

Welkom op dit forum.
Zou je een voorbeeldbestandje willen toeveogen met een paar situaties inclusief antwoorden van wat je probeert te omschrijven? Werkt vaak verhelderend.

Ik lees het namelijk zo.
De eerste dag koste de opslag 0,02
De tweede dag kost de opslag 0,04. Dus per twee dagen 0,06
De derde dag kost de opslag 0,06. Dus per drie dagen 0,12.

Klopt dit? Of bedoel je wat anders?

groeten,
Richard

Beste Richard,

Hij was eerder een beetje te groot om bij te voegen, dus heb ik nu maar een deel bijgevoegd. Ten eerste zou ik het liefst één formule in kunnen vullen in kolom C, nu heb ik het in elkaar geprutst door elke keer 9 keer een als functie toe te passen.

Daarnaast wil ik in kolom H de gemiddeldes van de weken uitrekenen, in week 1 is dat dus het gemiddelde van D7 t/m D13. Graag zou ik het alleen dan met één formule toe willen passen op alle weken.

Kan dat op de manier waarop ik het heb opgesteld, of moet dan het geheel veranderd worden?

Met vriendelijke groet,

Rutger

Hallo Rutger,

Voor de berekening van je opslagkosten, en ook voor de berekening van het gemiddelde kun je beter even kijken naar de wiskundige achtergrond van het probleem:
Uitgaande van een begindatum en een einddatum voor de opslag kun je eenvoudig de kosten uitrekenen met de formule
(einddatum - begindatum + 1) * bewaarkosten + kosten in en uit
en als je een overzicht wilt hoeveel de kosten zijn als er een x aantal dagen opslag is, gebruik dan de formule
aantal dagen * bewaarkosten + kosten in en uit

Groeten
Thoralf

Beste Thoralf

Bedankt voor je tip.

Toch wil ik in mijn vraagstuk de kosten verwerken, ook gemiddeld per week. Heb je daar ook een suggestie voor?

Met vriendelijke groet,

Rutger

Hallo Rutger,

Gemiddelde kosten per week:
1 week: (dag 1 + dag 7) / 2 => (1 + 7) / 2 = 4 dagen
2 weken: (dag 8 + dag 14) / 2 => (8 + 14) / 2 = 11 dagen
Algemeen:
n weken: (n - 1) * 7 + 4 dagen
dus voor 3 weken: (3 - 1) * 7 + 4 dagen dus 18 dagen

Met deze formules heb je denk ik geen tabellen meer nodig

groeten
Thoralf

Hallo RaymondC,

Als je de oorspronkelijke bijlage bekijkt dan blijkt dat je de formule in F4 in jouw oplossing moet aanpassen naar =F3-F2+1

Groeten
Thoralf

Mensen bedankt!!,

Het is gelukt met julllie uitleg.

Met vriendelijke groet,

Rutger Mutsaers

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan