• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

dagen in een maand verzamelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ikke126

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2009
Hallo,
Binnen een redelijk aantal cellen wil ik de datums optellen van een bepaalde maand.
Zodat ik kan zien hoe vaak b.v. de dagen van januari in de sheet voorkomen zodat ik die datums van januari kan optellen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Excel 365 (voor januari, maand 1):
Code:
=LET(x;NAAR.KOLOM(KIES.KOLOMMEN(B4:M34;1;4;7;10));y;FILTER(x;x<>0);SOM(--(MAAND(y)=1)))

Geïnspireerd door vorige antwoord, voor Excel 365:
Code:
=LET(m;B4:M34;d;"1-1-2025";AANTALLEN.ALS(m;">="&d;m;"<"&ZELFDE.DAG(d;1)))

Ook een duit.
Code:
=LET(x;KIES.KOLOMMEN(B5:K34;1;4;7;10);SOM((MAAND(x)=1)*(x<>"")))

Nog een.
Code:
=SOM(ALS.FOUT((MAAND(B5:K34)=1)*(JAAR(B5:K34)=2025);0))

Nog een muntstuk:

PHP:
sum(n(text(B5:K34;"mmjjjj")="012025"))

Ben toch benieuwd wat @ikke126 nu precies wil tellen, het aantal keren dat een datum voorkomt of de kolommen "aantal" per datum optellen.

Wat ik precies wil weten is hoeveel gebeurtenissen er in een maand zijn. door de datums op te tellen van een maand. het voorbeeld geeft maar een klein gedeelte van het aantal gebeurtenissen van een heel jaar.
De bedoeling is om het overzichtelijk te maken . mijn probleem is dat maanden alleen optellen geen probleem is, maar als er een dag bij kom dan lukt het mij niet om de maanden op te tellen. bv de maand januari lukt wel, maar 10 januari niet. hopelijk is het een beetje duidelijk wat mijn probleem is.

Je maakt het met je uitleg niet veel duidelijker.
Wat versta je precies onder "maanden optellen"?
Wil je weten hoe vaak een maand voorkomt? (januari 2 keer, augustus 6 keer)
Wil je weten hoeveel de som van "aantal" per maand is? (in januari is dat 2, in maart is dat 8))
Wil je per datum weten hoeveel de som van "aantal" is? (op 1 april is dat 3)

Ik heb de andere oplossingen niet bekeken maar ik zie het volgende.

- je hebt 4 kolommen met datums en daar achter telkens 2 kolommen met aantal en bak
- vervolgens zie ik datn in elke kolom datums lukraak door elkaar staan na 2 aug volgt 30 maart en daarna 23 maart.
- doordat de datums dwars door elkaar staan en niet chronologisch kun je niet een reeks aansluitende cellen op tellen

omdat probleem op te lossen kun je met SOMMEN.ALS() ffucntie werken waarbij je steeds datums van 1 maand als criteria opgeeft. voor de data set in kolom B tm D ziet een formule er dan zo uit.
In kolom A de maanden als gezet als echte datum zodat kolom A gebruikt kan worden om dynamische bereiken te maken zodat als je 2026 wilt doen je alleen de datums in kolom A hoeft aan te passen om een nieuw jaar

Code:
=SOMMEN.ALS(C$4:C$34;B$4:B$34;">="&DATUM(JAAR($A36);MAAND($A36);1);B$4:B$34;"<="&LAATSTE.DAG($A36;0))

Bovenstaande kolom telt alle aantallen uit kolom C met een datum in januari op

In het bestandje het ik per setje van 3 kolommen optellingen gemaakt en daaran de 4 subtotalen opgeteld.

Je data is verre van optimaal opgemaakt maar op deze manier kan het wel in meerdere stappen.

Bijlagen

PHP:
=COUNTIFS(B$4:B$34;">="&DATE(YEAR($A36);MONTH($A36);1);B$4:B$34;"<="&EOMONTH($A36;0))

Ik begrijp dit uit de vraag

Bijlagen

ja dat zou ook nog kunnen, ik twijfelde tussen sommen.als (sumifs) en aantallen.als() (countifs) dus dacht ik begin met 1 richting..

Ik heb het hele bestand maar bij gevoegd. Wat ik graag wil zien is hoeveel vissen er in een maand zijn gestorven. Heb al wel de hoeveelheden per bak (dat zijn de getallen in de kolom "bak"). Dus de hoeveelheid vissen die per maand zijn gestorven voor een heel jaar.(2024) Hopelijk is het nu duidelijker.

Bijlagen

Ik kom hier op uit voor Januari.
Code:
=SOM(ALS.FOUT((MAAND(C6:BE42)=1)*(JAAR(C6:BE42)=2025);0)*ALS(ISGETAL(E6:BG42);E6:BG42))

Quick and dirty met een macro, druk op de knop "Tellen".
P.S.
In de cellen C13 en C16 staat het jaar 2024, ik ben er maar van uitgegaan dat dat 2025 had moeten zijn.
Nieuwe versie, output op werkblad geplaatst.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan