• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dagen te laat

Status
Niet open voor verdere reacties.

Amstellovich1967

Gebruiker
Lid geworden
25 jul 2017
Goedemorgen,

Ik zoek een formule in D3 die aangeeft hoeveel dagen een melding "te laat" is of heeft opengestaan.

Hierbij komend, in cel C3 (Afgehandeld) geef ik de status van de melding aan, bij:
Ja (zou ik graag een groen vinkje of groen balletje willen laten zien)
Lopend (een oranje balletje)
Vervallen (een rood balletje)

Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen, ik heb de formule Datedif al gebruikt om de datums van elkaar te berekenen maar dat werkt niet. De illustratie van de gekleurde balletjes heb ik een keer gezien maar geen ervaring mee.

Groet,
René

Bijlagen

geef eens wat meer uitleg over de datums
Is kolom om a de datum wanneer ze iets komen melden
En is kolom c een datum tegen wanneer het moet afzijn of wanneer het af is.

Laatst bewerkt:
@Glda:

De eerste datum (datum melding) is de datum wanneer deze wordt geregistreerd.
Datum gereed/gepland is een variabele datum waarop de melding afgehandeld dient te zijn (kan dus verzet worden), maar kan ook de datum gereed zijn of kan ik hier beter een aparte kolom voor gebruiken?

Is het duidelijker zoals boven beschreven? ;-)

Groet,
René

Als je wilt meten of iets te laat is ten opzichte van de geplande deadline dan moet je inderdaad een aparte kolom hebben voor geplande deadline en de werkelijke datum gereed.
je kunt niet op basis van 2 waarden die na elkaar in hetzelfde veld wordt ingevoerd

alleen als elke melding standaard hetzelfde aantal werkdagen mag duren zou je het zonder extra kolom af kunnen door bij datum melding dat aantal (werk)dagen op te tellen. en te vergelijken met de datum gereed. maar aangezien je zegt dat de geplande datum verzet kan worden lijkt daar hier geen sprake van en heb je dus een extra datum kolom nodig om te vergelijken.

@ gast0660 hoe kom je aan die gezichtjes een waarom j en k en l in de formule ?

j k en l zijn de gezichtjes in het lettertype Windings.

Laatst bewerkt:
thx
even google gedaan op wingdins en zag wat er nog instaat

Kan het niet volgen. Gereed en gepland in één cel (B3)? Dagen te laat t.o.v. planning zie ik ook niet.
Waarom werken de formules niet?

Bekijk bijlage Melding.xlsx

Laatst bewerkt:
@senso
Even u bestand aan gepast en werkt nu wel.

Datumverschil(Begindatum;einddatum;eenheid)

Jij set eerst de einddatum en dan de begin datum dat is logisch gezien al niet correct. Je gaat in de gesproken taal ook nooit beginnen met de einddatum en dan de begindatum vermelden anders om wel
zie hier voor de uitleg over datumverschil
https://support.office.com/nl-nl/article/datumverschil-functie-25dba1a4-2812-480b-84dd-8b32a451b35c?NS=EXCEL&Version=19&SysLcid=1043&UiLcid=1043&AppVer=ZXL190&HelpId=xlmain11.chm60399&ui=nl-NL&rs=nl-NL&ad=NL

Bijlagen

Net dank voor jouw uitleg en correcties.

Cel E5 zou leeg moeten blijven als C5 een datum bevat (immers gereed).

In E5 staat =DATUMVERSCHIL(B5;VANDAAG();"D")
kun jij dan deze formule aanvullen indien in C5 een datum staat blijft E5 leeg.

Een tip wat vaak doe is opschrijven of in mijn gedachten zeggen wat er in een bepaalde cel moet gebeuren.
Dan kijken welke woorden erin voorkomen zoals (als indien) dat slaat op een voorwaarde dus de functie als
Leeg getekend dat je moet nagaan of de cel leeg is. Kan met te controleren op verschillende van leeg. Vanuit vba weet ik dat dit zo moet vertaald worden <>"" of met de functie isempty (isleeg)
Dus beide zijn correct.

wat ik wil doen Als de cel C5 een datum bevat dan moet de cel E5 leeg blijven anders de formule uitvoeren.
Dus je moet gaan kijken of de cel C5 leeg is zo niet de functie uitvoeren
Code:
=ALS( C5<>"";"";DATUMVERSCHIL(B5;VANDAAG();"D"))
=ALS( ISLEEG(C5)=ONWAAR;"";DATUMVERSCHIL(B5;VANDAAG();"D"))

Laatst bewerkt:
Super gedaan hoor, hoe komt het dan dat mijn formule (=datedif..........) niet werkte?
Hoe kan het zijn dat de figuurtjes in j-k-l niet zichtbaar zijn, als ik het goed begrijp kan je dus alle symbolen voor gebruiken?

Klopt, er is geen planning, echter alleen een datum van de melding en hierop wordt dan een geplande datum op losgelaten en vervolgens als het is afgehandeld voorzien van een definitieve datum.

Mijn dank is groot.
René

Heel goed glda19.:thumb: Zeker werkzaam in het onderwijs.
Bedankt voor de hulp.

ô Myne landslieden! - weest keurig; - weest omzichtig in uwe taal; - en vergeet, vergeet toch nimmer van welke geringe deeltjes uwe welspreekendheid en uwe gantsche roem afhangen.

@ senso
Totaal niet werkzaam in het onderwijs. Maar al verschillende cursussen gevolgd in verschillende informatica richtingen en technische richtingen volgend en werk ook in een technische richting.

Maar eigenlijk komt het hier op neer elk probleem van, welke aard dan ook, oplossen begint bij een grondige analyse van het probleem

@ Amstellovich1967
Super gedaan hoor, hoe komt het dan dat mijn formule (=datedif..........) niet werkte?
Hoe moeten wij dat nu weten als we in u bestand de formule nergens terug vinden en de uit leg staat in andere post hier
wat bedoel je met je 2de vraag van j k l niet zichtbaat zijn.
Personen doen vaak de moeite niet om zelf eens goed te kijken en iets op te zoeken. Google of DucksuckGo is your best friend
Beijk eens goed het vb van de persoon die de gezichtjes heeft gebruikt.
Daar vind je al veel terug niet enkel het werkblad bekijken maar gans de excel
Hier vind je ook veel terug zelf zaken die ik ook niet tekende en kende die oplossing ook niet van die gezichtjes

https://www.extendoffice.com/documents/excel/2417-excel-smiley-face.html

Als de gegevens waarop je toetst toch al ergens staan dan is een ALS() constructie overbodig.
Code:
=INDEX({"J";"K";"L"};MATCH(D5;$I$1:$I$3;0))

Bijlagen

Of:
Code:
=CHOOSE(MATCH(D5,$I$1:$I$3,0),"J","K","L")

Dus de als functie had beter niet bestaan volgens jullie.
Waarom moeilijkere te begrijpen functie gaan gebruiken voor. Iets wat met als functie even goed.
Snap niet waarom sommige het soms vergaan zoeken. Werkt het ok dan werkt het.
Een voudige oplossingen zijn hier meestal het beste.excel . Maar 75% beginnend of iets meer gevorderde gebruikers maar zeker geen experten.
En voor zeer vele is een macro in vba een te moeilijk stap.

@glda19,

Mocht je de formule willen uitbreiden, wordt de =ALS alsmaar langer en langer met meerdere nesten.
De iets moeilijke formules (waarschijnlijk voor gevorderden) niet.

Code:
=CHOOSE(MATCH(D5,$I$1:$I$3,0),"J","K","L",[COLOR=#ff0000]"M","N","O"[/COLOR])

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan