• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dagenreeks maken

Status
Niet open voor verdere reacties.
wat doet deze fout?
 

Bijlagen

  • mijnMaandDagen svp met optie matrix 2022.xlsm
    17,2 KB · Weergaven: 15
zondag 23 jan erbij nemen.
hou het simpel 't is zo al moeilijk genoeg
 

Bijlagen

  • trainingen.xlsx
    15,5 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Excel 365 formule, met in A1 de datum (1e van de maand):
Code:
=LET(x;A1+REEKS(DATUMVERSCHIL(A1;ZELFDE.DAG(A1;1);"d"))-1;FILTER(x;(WEEKDAG(x)=2)+(WEEKDAG(x)=4)+(WEEKDAG(x)=5)+IS.EVEN(WEEKNUMMER(x))*(WEEKDAG(x)=1)*(DAG(x)>3);""))
 
Zo dus:
PHP:
=DATE(2022;1;4)-WEEKDAY(DATE(2022;1;4);2)+CHOOSE(MOD(ROW(A1)-1;7)+1;1;3;4;8;10;11;14)+14*INT((ROW(A1)-1)/7)
of
PHP:
=DATE(2022;1;4)-WEEKDAY(DATE(2022;1;4);2)+INDEX({1;3;4;8;10;11;14};MOD(ROW(A1)-1;7)+1)+14*INT((ROW(A1)-1)/7)
en doortrekken naar beneden.
 

Bijlagen

  • schema.xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
Iedereen bedankt voor de feedback, maar eigenlijk kon het veel simpeler. Gewoon in de formule ONEVEN vervangen door EVEN en het was opgelost. Iets wat ik eerder blijkbaar al eens had aangehaald maar intussen vergeten was. Sorry! :eek:
 
Mij lijken er toch betere formules beschikbaar: bijv. #24
 
@ snb: Hoe is die formule in het Nederlands want ik werk dus met een Nederlandse versie van Excel?
 
Code:
=datum(2022;1;4)-weekdag(datum(2022;1;4);2)+index({1;3;4;8;10;11;14};rest(rij(a1)-1;7)+1)+14*integer((rij(a1)-1)/7)
 
Zoals je in mijn suggesties kunt zien is het door jou gewenste patroon berekend.

- je hebt een patroon dat om de 14 dagen optreedt
- het patroon bestaat uit een selektie van 7 elementen uit een groep van 14
- die selektie bestaat uit de elementen 1;3;4;8;10;11;14
- omdat die selektie niet als een patroon is te berekenen, worden alle discrete waarden afzonderlijk opgesomd
- nadat alle 7 elementen aan bod zijn gekomen begint de volgende elementenreeks 14 dagen later
- omdat het eerste element op een maandag valt wordt daarom eerst de eerste zondag van het jaar berekend

Bij het opstellen van een formule is de analyse van het gewenste patroon essentieel. Dan hoeft er minder geëxperimenteerd te worden met voorwaarden in de formule en de daaruit voortvloeiende resultaten.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt idd zo simpel als ik je uiteenzetting zo lees, maar vind het zelf toch niet gemakkelijk. Plus, er zijn mensen die met andere maar ook goedwerkende oplossingen afkomen en ik weet dan nooit goed wat te nemen/het beste is. Meestal probeer ik dan die formule te begrijpen maar als er zo van die ingeneste functies worden gebruikt dan zie ik het bos door de bomen niet meer. :rolleyes:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan