Dahua IP camera en Genexis modem

Lutz

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 jan 2001
Berichten
2.782
Ik heb een Dahua IP camera bij mijn voordeur en een Genexis modem. Indien ik via LTE en de Dahua app kijk kan ik het stream van de camera bekijken.
Dat werkt ook indien ik via het wifi netwerk op kantoor naar de camera kijk.

Maar indien ik vanuit mijn eigen Wifi netwerk via de app de camera stream wil bekijken, dan gaat het mis.
Ik kan natuurlijk met het admin account op de camera inloggen en dan de stream bekijken, maar dat is niet de bedoeling.

Wie kan mij toelichten wat er fout gaat en hoe ik het kan verhelpen?

Nu staat op het modem nog UPnP aan.

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Wat gaat er precies mis? Wat gebeurt er?
 
welke d@hua app toch wel de dmss.
die gebruik ik ook en deze kan mijn beelden via wifi of via 4g bekijken.
Hoe heb jij de app ingesteld. met je externe ip of interne ip adres.
 
Het is een eenvoudige camera zonder microfoon en ik kan niet draaien of inzoomen. De camera wordt via een LAN kabel gevoed en de camera heeft geen wifi. De camera krijgt via DHCP een “vast“ IP adres van het modem in de 192.168.1. xx reeks. Als app gebruik in DMSS en ik heb een iPhone met iOS 17.2.1
Ik gebruik DMSS.
Met 4g kan ik via DMSS tussen HD en SD omschakelen.

Met mijn eigen wifi kan ik de app openen, maar dan kan het telefoon geen verbinding meer maken met de camera via de app. Ik kan dan wel nog de camera via http://293.268.1. xx bereiken en zie het login scherm.

Ik heb geen idee hoe de camera precies werkt. Ik vermoedt bijna de de camera een server ergens benaderd en continue de stream daar naar toe streamt. Indien ik de stream wil zien, dan verwacht ik dat het telefoon ook deze server contacteert en dat ik dan de stream kan zien.

Ik vrees dat het Genexis platinum 7840 modem. Dat is een glasvezel modem. Zit het modem misschien dwars?

Is UPnP überhaupt nodig?

Ik heb het aangezet, in de hoop dat ik dan misschien toch via wifi mijn camerastream kan bekijken.

Ik heb de camera ingesteld via het webinterface van de camera door een laptop met een LAN kabel met het modem te verbinden.
 
Je probleem: Extern (via bij 4G/5G) werkt het dus wel, en thuis werkt het ook lokaal via je 192.168.x.x adres, maar je externe 293.268.x.x werkt niet lokaal?

Dan lijkt mij dit toe te schrijven aan NAT loopback wat uit staat op je router die als eerste in je netwerk hangt.
 
Ik zie een tikfout staan: in mijn eigen netwerk kan ik de camera via http://192.168.1. xx bereiken.

Mijn modem, wat als eerste router in het netwerk hangt, heeft als IPv4 adres iets met 100.83. xx. yy.

Ik heb nog nooit geprobeerd de camera via het extern ip adres te bereiken. Hoe moet ik dan de camera configureren?
 
Dan lijkt mij dit toe te schrijven aan NAT loopback wat uit staat op je router die als eerste in je netwerk hangt.
Dit dus. Even in je modem de optie voor NAT loopback aanzetten.
Ik ga er vanuit dat het bereiken via je mobiele LTE-verbinding, dus wel werkt.

Wat er lijkt te gebeuren:
Als je app thuis verbinding maakt via je WAN IP (die je van je provider krijgt), komt die uit bij je modem.
Die denkt: "He, dit is internet, ga maar door naar de WAN-poort het internet op.

Als je loopback aanzet, dan denkt je modem: "Ik kijk nog even naar mijn naar m'n eigen IP-mapping en ik stuur hem terug naar het netwerk, i.p.v. de WAN.

Als NAT loopback niet ondersteund wordt:
- Neem een router die dit wel ondersteunt
- Of accepteer dat je steeds tussen thuis en buiten de deur je hostname in je camera-app moet aanpassen om te verbinden
- Of gebruik een VPN (aanrader)
- Of stel als het kan twee profielen in op je telefoon met de camera-app op intern (thuis) en extern (buiten de deur)
- Of neem een tweede telefoon :p
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in de modem UPnP uitgezet en het modem herstart. Ik heb in de camera UPnP uitgezet en de camera herstart.
Ik kan nog steeds mijn stream via 4g zien.

Verder lees ik op tweakers dat het genexis platinum 7840 modem geen NAT loopback ondersteunt.
 
Laatst bewerkt:
Dat is prima!
Het probleem is dus dat je via je externe IP 100.83. xx. yy (WAN) buiten je huis (dus via LTE) wel toegang krijgt, maar niet als je thuis op je eigen netwerk zit naar dit externe IP?

Klopt dat?
 
Ik denk van wel. Ik weet ook niet goed hoe de DMSS app werkt: verbindt die echt met een extern server?
 
Kijk eerst eens in je router of er portforwarding gebruikt wordt. Als de handleiding van DMSS adviseert om uPnP aan te zetten, dan wordt er wel portforwarding gebruikt.

Ik weet dat veel apparaten voor het gemak een eigen VPN gebruiken, zoals mijn PV-omvormer en de Toon-thermostaat aan mijn wand. Dus het kan ook anders zijn.
 
Het probleem is dus dat je via je externe IP 100.83. xx. yy (WAN) buiten je huis (dus via LTE) wel toegang krijgt, maar niet als je thuis op je eigen netwerk zit naar dit externe IP?
Klopt dat?
Dat kan ik met mijn Webdav server ook niet als ik geen port-forwarding doe naar die server....
Edit: Zag een bericht dat er iemand aan het posten was, @Aar dus, terwijl ik bijna klaar... was, ook over post-forwarding...

Aanvulling: Dan zal er imho ook wrs een poort in de weblink moeten zitten, als ik dat n iet doe dan kom ik op de router terecht.
Verder heb ik het voor Webdav het niet getest, want met het interne ip adres kom ik er ook op of via de VPN icm dat interne ip adres.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan vanuit mijn WiFi het modem via de WAN address bereiken on kom tot het inlogscherm.
 
Ik kan vanuit mijn WiFi het modem via de WAN address bereiken on kom tot het inlogscherm.
Het inlogscherm van je camera-systeem?
 
Dat kan ik met mijn Webdav server ook niet als ik geen port-forwarding doe naar die server....
Edit: Zag een bericht dat er iemand aan het posten was, @Aar dus, terwijl ik bijna klaar... was, ook over post-forwarding...

Aanvulling: Dan zal er imho ook wrs een poort in de weblink moeten zitten, als ik dat n iet doe dan kom ik op de router terecht.
Verder heb ik het voor Webdav het niet getest, want met het interne ip adres kom ik er ook op of via de VPN icm dat interne ip adres.
Als je buitenaf naar je externe IP op je router uitkomt, dan staat in je router de portforwarding ingesteld naar je router. Dit kan ook een aparte instelling zijn i.p.v. een regeltje in je portforwarding regels, maar het komt ongeveer op het zelfde neer. Maar als je iets op poort 80 wilt draaien kan dat prima. Het is alleen een poort waar jan-en-alleman op staat te kloppen met portscans, dus als je wat meer veiligheid wilt, dan gebruik je een andere poort.
 
Mijn webdav poort gaat via 443 (https/ssh) was voor deze vraag imho niet relevant, dus niet vermeld. Het bereiken van die 443 poort gaat via Port forwarding wat wel gemeld was.
 
Zelf heb ik geen port forwarding, DMZ, of UPnP aanstaan.
Uit de DMSS app zie ik dat TCP port 37777, UDP port 37778, HTTP port 80, RTSP port 554 en HTTPS port 443 gebruikt worden.

Ik denk ik moet accepteren dat het eenvoudig niet beter kan.
 
Je bent niet de enige, helaas....

laten werken van IP camera's via Wifi met Genexis Platiunum 7840 modem
 
Heb je dan wel een extra gebruiker aangemaakt in de D@hua camera.
En met die gegevens kun je dan van wifi kijken.
De dmss app maakt contact met een externe server dat heb je goed.
Hiervoor is geen portforwarding voor nodig.En upnp moet uitstaan anders zet je het modem open voor de gehele wereld.
 
Hmmm dmss doet op die manier zoals Teamviewer werkt, ook zonder port forwarding. Met dmss zelf ben ik niet bekend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan