Damn Small Linux installeren lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Schoolboy

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2010
Berichten
78
Hoi allemaal,

Ik heb een oude windows 98 computer waarop ik Damn Small Linux (DSL) wil installeren. Ik heb al honderden forums bekeken en ongeveer 4 sites over DSL maar het wil maar niet lukken.

Het deel wat wel lukt: DSL op een schijfje branden voor een live-cd.
Het deel wat niet lukt: DSL booten vanaf het schijfje en het (eventueel) installeren van DSL op mijn computer.

Wat dingen over mijn computer:
Model: Fijitsu Siemens Computers Myrica Multi Media
Processor: Intel Pentium III - 500 MHz
Geheugen: 1 x 64 MB SDRAM (PC100, max 768 MB) (wat is PC100?)
Harddisk: 8.4 GB-IDE UDMA (ik zie twee harde schijven van 18 GB met allebei ongeveer 15 GB vrije ruimte, het is een C: en D: schijf met windows 98 op de C: schijf)
Geluidskaart: 16 bit Sound on Board Ess solo 1
Diskettestation: 3,5" (1,44 MB)
CD (rewritable): 4x Write/4x Rewrite/32x Read, IDE
DVD: Last Generation 6x DVD/32x read
Modem: 56K6 V90 (intern)
Deze informatie over de computer staat in het boekje van de computer.

Kan iemand mij helpen met uitleggen hoe ik DSL op mijn computer krijg? Of heeft iemand een beter Linux-alternatief voor mijn computer?

Alvast bedankt!
 
Ok, als ik je hele verhaal samenvat is het probleem dat je een pc hebt waarbij niet van CD-rom opgestart kan worden.
Ik ga ervan uit dat je ook een floppy-drive hebt in je pc, waar je wél van op kunt starten. Is dat het geval, dan kun je een Plop opstartfloppy maken en ervoor zorgen dat de pc opstart vanaf die floppy.
Zodra dat gebeurd is en Plop dus is gestart dan kun (in Plop) weer kiezen om de pc (verder) op te starten van CD-rom, memory-stick etc. Dus als de DSL CD-rom dan in je drive zit wordt en je kiest in Plop voor "CD-ROM", dan wordt van de CD-rom opgestart en kun je aan de slag met de DSL installatie.

Hoe je die Plop opstartfloppy kunt maken staat hier, in het stuk "Run from Floppy with a disk image"

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Geen floppy

Hoi Tijs,

Bedankt voor de snelle reactie. Maar...:

Kan er dus niet vanaf een disk worden geboot ofzo? Ik heb geen floppy denk ik. (Of kan ik van een oude de bestanden afhalen en daar iets nieuws opzetten zoals bij een usb? Ik wil het ook graag gratis houden.
Misschien even handig om erbij te vermelden wat ik in bovenstaand bericht vergeten ben:
Ik heb ook nog een windows vista computer die veel kan (zonder floppy) dus als ik iets moet branden ofzo doe ik dat altijd me die computer.
(Ik hoop dat ik niet te moeilijk doe/nadenk)
 
Als je geen floppy-drive hebt en geen CD-rom speler waar je van opt kunt starten, dan kun je toch nergens van opstarten om iets te gaan installeren of repareren??

Er zal toch (afgezien van de harddisk) toch wel minstens 1 apparaat moeten zijn in die computer waarvan op te starten is? Ga dat eerst maar even uitzoeken, dan. Plop kan vanaf Floppy, CD-rom of Memory-stick worden opgestart, dus er zal minstens 1 zo'n apparaat moeten zijn waar je de pc van kunt opstarten.

Eventueel kun je Plop ook installeren op de harddisk. Alle Plop installatie-opties staan hier, in onderdelen 6. en 7.

Tijs.
 
Dus dat werk ook voor de usb? Ik heb hier usb'tjes genoeg. In ieder geval bedankt! Ik ga het uitproberen.
 
BIOS aanpassen

Ik had ook gelezen dat je je BIOS kan aanpassen. Ik kom wel in zo'n blauw menu als ik direct op de delete-toets druk als ik de computer aan zet. Wat moet ik dan doen? Of kan dat helemaal niet?
 
Handleidingen van jouw computer kan ik niet vinden op Internet.
Aanpassingen in de BIOS (waar je het blijkbaar over hebt) over de opstartvolgorde staat meestal in een submenu Boot of in een subsectie Advanced Settings -> Boot sequence.

Kijk anders zelf even in de handleiding.

Tijs.
 
Bedankt

Bedankt!
Ik heb iets gevonden over het opstarten van de computer met een opstartdiskette. Is DSL op een diskette een opstartdiskette? Een wat is een nummer van een cd-rom-station? (ik dacht aan bijv. H: maar weet het niet zeker)

Je helpt echt geweldig!
 
Ik weet niet veel van DSL, maar als je van floppy kunt opstarten, dan kun je een Plop opstartfloppy maken, daarvan opstarten, en dan (vanuit Plop) de DSL CD opstarten!

Succes,

Tijs.
 
Nu verder...

Volgens mij is het gelukt om hem te laten opstarten vanaf een cd maar nu krijg ik een zwart scherm :(
Weet iemand hoe ik dat oplos? Of heeft er iemand een alternatief voor DSL wat ik bijvoorbeeld gewoon kan installeren op mijn computer?
dnties/Thijs je bent in ieder geval een topper!
 
Je zou natuurlijk kunnen denken aan Ubuntu, maar als je maar 64 MB geheugen erin hebt zitten is dat geen werkende optie.

Andere mogelijkheid die ik ken is Puppy Linux. Zoek er maar op, misschien heb je er wat aan.

Verdere tips heb ik niet voor je.

Tijs.
 
Super bedankt

Oke super bedankt dan ga ik daar naar kijken.
Nog 1 vraagje hoe sluit ik dit topic?
 
Afsluiten van de vraag doe je als volgt:
Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan