• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

dashboard maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

maomanna

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2014
Hallo allen,

ik wil graag een overzicht maken waarbij hij uit diverse bestanden info haalt.
Nou is dat niet zo'n probleem, maar wel het volgende:

ik wil graag dat hij in een kolom x het aantal per maand en in dat jaar telt.

Met somproduct kom ik een heel eind, maar toch lukt het mij niet om dit goed te doen.
In de kolom kan naast een datum, ook een tekst: nvt staan.
Die moet hij niet meetellen.
Het blad waar de info vandaan komt, zijn de voltooide zaken. Worden in principe niet meer aangepast, maar wel aangevuld.
De range moet daarom groter zijn dan de huidige regels en de lege velden moeten niet worden geteld.

Bij de Open - Gesloten kolommen, moet hij datum 3 in maand 'x' en jaar 'x' tellen.

Een voorbeeld zegt meer dan tekst:
Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Weten jullie een oplossing?

Het is moeilijk te volgen, omdat in je voorbeeld alles refereert naar D2: D16 of E2:E16 (datum 1), maar in je tekst boven refereer je naar "datum 3"

Welke datum moet nou gerefereerd worden? voor de duidelijkheid: wil je alle open/gesloten cases met als datum kolom "G" in blad 3?

De formule had ik gemaakt met R1C1, vandaar de rare referenties.

ik begrijp nu wat je zegt.
heb een nieuw bestandje gemaakt:
Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Wat ik uiteindelijk wil weten is het volgende:
- hoeveel open zijn er in de maand van indienst
- hoeveel gesloten zijn er in de maand van indienst
- hoeveel activiteit 1 per maand
- hoeveel activiteit 2 per maand

In activiteit 1 of 2, kan het voorkomen dat het niet nodig is en daarom wordt er "nvt" neer gezet.
Deze moeten dan ook niet worden meegeteld.

Hopelijk heb ik de vraag nu meer helder geformuleerd.

Een poging in bijlage.

Als je echt helder wilt formuleren zou ik aanraden om in je voorbeeld ook (handmatig) aan te geven wat voor uitkomst je verwacht.

Bijlagen

Een poging in bijlage.

Als je echt helder wilt formuleren zou ik aanraden om in je voorbeeld ook (handmatig) aan te geven wat voor uitkomst je verwacht.

Alex,
in een keer de juiste uitkomst.

ik heb aardig zitten stoeien met de somproduct opties.
Nu zie ik dat je als.fout erbij gebruikt om de andere waarden eruit te halen.
Nu snap ik alleen niet wat uiteindelijk de * betekent?
Doet dat hetzelfde als En?

Code:
=SOMPRODUCT((ALS.FOUT(JAAR(Blad3!$G$2:$G$16)=$A9;0)[B][SIZE=5]*[/SIZE][/B]ALS.FOUT(MAAND(Blad3!$G$2:$G$16)=$B9;0))[B][SIZE=5]*[/SIZE][/B](Blad3!$D$2:$D$16="Open"))

* is vermenigvuldigen. Effectief is dat hetzelfde als "en" zolang er 0 of 1 uitkomt.

dan komt er uit:
als jaar = A9 (2017) dan 1 * als maand is B9 (1) dan 1 = 1*1 = 1 * aantal in range = open

weer wat bijgeleerd! thanks!

Inderdaad. Er wordt in dit geval gecontroleerd of aan de 3 voorwaarden voldaan wordt. Zo ja is de uitkomst 1*1*1=1 oftewel WAAR, en wordt deze meegeteld.

Nog iets: normaal hoeft een SOMPRODUCT functie ook niet als matrix-functie ingegeven te worden. Echter, omdat de functie JAAR nu gebruikt wordt moet het in dit geval wel. JAAR kan niet overweg met bereiken...

Succes ermee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan