• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

data en voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

barbarossa

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2006
[
Hoi,

ik heb een Excel-werkblad met in kolom E allemaal data.
Deze data zou ik willen opvolgen in één oogopslag. Hierbij dacht ik aan voorwaardelijke opmaak en kleuren. Concreet :
- alle data van twee maand of meer na "vandaag" zouden in het groen moeten verschijnen.
- alle data tussen 1 en 2 maand na "vandaag" moeten oranje kleuren
- alle data binnen de maand na "vandaag" moeten rood kleuren
(met "vandaag" bedoel ik de datum waarop ik het werkblad bekijk)

Ik bezit enkel basiskennis van Excel. Ik vermoed dat dit kan met voorwaardelijke opmaak en dit via "formule is". Maar als leek zit ik hopeloos in de knoei om de correcte formule te vinden.

Klopt mijn vermoeden via voorwaardelijke opmaak of is mijn vraag een Mission Impossible ?
Zo toch mogelijk, kan jij me dan de stappen melden wat ik moet doen ?
Alvast dank !

(ter info : ik bezit de Nederlandstalige versie van Excel)

Komen er in de lijst ook data van vóór vandaag voor?

Dag Wigi,

Nee, alle data liggen in de toekomst. Ook de data die voortaan zullen worden bijgevoegd in deze kolom, zullen telkens in de toekomst liggen.
Deze data zijn eigenlijk de revisiedata van procedures. Wanneer deze revisiedatum binnen de 2 maand komt op het ogenblik dat ik het werkblad open, dan moet ik de verantwoordelijke van de procedure erop attent maken dat hij deze moet bekijken op eventuele veranderingen. Komt de datum binnen de maand na het openen van het werkblad, dan is dit tikken op de vingers want de verantwoordelijke heeft de procedure nog niet bekeken.

groetjes

De stappen:

- selecteer alle data
- zet alles in het rood

ik veronderstel dat je in cel E3 begint.

- kies Voorwaardelijke opmaak
- stel dit als volgt in:

Formule is
=DATUMVERSCHIL(VANDAAG();$E3;"m")=1

- oranje kleurtje toepassen
- Toevoegen

Formule is
=DATUMVERSCHIL(VANDAAG();$E3;"m")=2

- groen kleurtje toepassen
- OK

Wigi

Inderdaad bij voorwaardelijke opmaak en formule is:

1e voorwaarde: =F57<NU()+30

2e voorwaarde: =EN(F57>NU()+30;F57<NU()+60)

3e voorwaarde: =F57>NU()+60

De te controleren waarde staat in dit geval in CEL F57.
Voor het gemak een maand op 30 dagen geteld.
Vul de opmaak in en kopieer deze daarna met de verfkwast naar de cellen waar je die nodig hebt. Let er wel op dat er geen $-tekens in je formules komen staan, want dan worden de celverwijzingen niet aangepast bij doorkopiëren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan