• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Data groeperen in pivot (op maand indicatie)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Humadgen

Gebruiker
Lid geworden
16 aug 2006
Hoi

Ik heb een lijst met opleidingen waarbij de startdatum van de cursus wordt gevuld.
Dat kan dus op iedere dag in een maand zijn.

In een pivot wil ik alle opleidingen die in dezelfde maand beginnen ook bij elkaar hebben.
Ik kan het format aanpassen, maar 1 februari zal toch niet bij 8 februari in dezelfde kolom komen te staan.
(zie bijlage over wat er gebeurd en hoe ik het zou willen.)

Heeft iemand een idee hoe ik de start datum zodanig kan laten veranderen zodat ze el op maand bij elkaar komen te staan?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Grtnx
Humadgen

Ps : Het gaat om EXCEL 2003

Bekijk bijlage OVERZICHT DEELNEMERS per maand.rar

Laatst bewerkt:
Wellicht is het een oplossing om een formule extra toe te voegen en deze te gebruiken voor de pivot. Formule is combinatie tussen =vert. zoeken() en =maand().

In pivot laat je op kolom C selecteren. Zie voorbeeld.

Bijlagen

groeperen gaat maar als alle zaken die je wenst te groeperen dat ook toelaten. Aangezien je bereik de ganse datumkolom was, zaten daar veel lege cellen in en die kan je niet groeperen. Maak van de brongegevens een dynamisch bereik (toevoegen naam), gebruik die dan als input voor je draaitabel en ga vervolgens groeperen op de datum en je komt bij dit terecht.

Bijlagen

Pollekecrown en cow18, bedankt voor jullie reakties.

Pollekecrown
Jou oplossing snap ik en met name de tweede met het jaar er ook bij kan ik gebruiken, (waarbij ik dan de twee formules samen kan voegen in een cel)

=IF(B2="","",VLOOKUP(MONTH(B2),$F$24:$G$35,2,FALSE))&" "&IF(B2="","",YEAR(B2))

Cow18
Jou resultaat lijkt eenvoudiger aangezien je blijkbaar niet met een hulp tabel werkt, maar ik snap niet wat je zegt in dit gedeelte:
Maak van de brongegevens een dynamisch bereik (toevoegen naam), gebruik die dan als input voor je draaitabel en ga vervolgens groeperen op de datum

Kun je daar wat meer uitleg bij geven?
Thanks
Humadgen

Ik heb naar het voorbeeld van cow gekeken en ik moet zeggen dat deze briljant is. Veel beter als de manier die ik heb gehanteerd. Het heeft mij echt tijd gekost om te zien wat Cow doet, dit is hetvolgende:

1) Maak een keuze voor menu: Invoegen - naam - definiëren. Hier staat de omschrijving Data met formule.
2) Vervolgens maak je een Pivot met als bereik "=Data".
3) Sleep vervolgens "start datum opleidingen" naar de rijvelden.
4) Rechtermuisknop en kies optie "overzicht- en details" ; "groeperen"
5) selecteer gewenste periodes. (ps beginnen bij en eindigen bij uitschakelen, zodat nieuwe data ook worden meegenomen)

Hopelijk maakt deze uitleg het duidelijker voor je.

Cow bedankt voor je bijdrage is super leerzaam.

graag gedaan.
Aandachtspuntje : er mogen geen lege cellen of andere gegevens dan datums staan in de datumkolom anders werkt groeperen nooit !!

Pollekecrown en cow18
Wederom bedankt voor de additionele informatie. Ik snap de uitleg van Pollekecrown over wat Cow18 gedaan heeft.

Om te voorkomen dat de startdatum kolom per ongeluk niet gevuld is kan ik er misschien een LOOP macro overheen laten lopen die ervoor zorgt dat er altijd een datum staat (in de toekomst of ver verleden).
In principe is de kolom echter wel gevuld.

Nu had pollokecrown per ongeluk een extra oplossing aangedragen om ook het jaar toe te voegen, want met de oplossing van Cow18 loop ik wel tegen het probleem dat maanden uit verschillende jaren bij elkaar worden gezet.
Is daar ook nog een oplossing voor (als er niets voor handen is, dan gebruik ik de eerder aangedragen hulptabel met formule wel), maar ben benieuwd of daar ook nog mogelijkheden liggen.

Thanks
humadgen

Laatst bewerkt:
Stap 5 geeft je de mogelijkheid om meerdere periodes te kiezen: maand, kwartaal, jaar, etc. Dit biedt je de oplossing.

Hoi Pollekecrown

Ik had niet in de gaten dat ik meerdere periodes kon aanklikken.
Thanks

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan