• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

data koppelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ben81

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2009
Ik heb mogelijk een iets te complexe vraag om via een forum te beantwoorden. Ik zit namelijk met het volgende. Ik wil een overzicht maken van de kosten die gemoeid zijn met het opleiden van medewerkers over meerdere jaren. Daarvoor heb ik een overzicht gemaakt van alle medewerkers, hun leeftijd, het moment dat zij uit dienst treden en de gevolgde opleidingen. Wanneer een medewerker uitdienst treedt moeten de opleidingen die deze persoon genoten heeft gecompenseerd worden. Omdat sommige opleidingen twee of drie jaar duren, zal twee of drie jaar voorafgaande aan de uitdienst treding een nieuwe opleiding gestart worden.

Ik heb mogelijk een iets te complexe vraag om via een forum te beantwoorden. Ik zit namelijk met het volgende. Ik wil een overzicht maken van de kosten die gemoeid zijn met het opleiden van medewerkers over meerdere jaren. Daarvoor heb ik een overzicht gemaakt van alle medewerkers, hun leeftijd, het moment dat zij uit dienst treden en de gevolgde opleidingen. Wanneer een medewerker uitdienst treedt moeten de opleidingen die deze persoon genoten heeft gecompenseerd worden. Omdat sommige opleidingen twee of drie jaar duren, zal twee of drie jaar voorafgaande aan de uitdienst treding een nieuwe opleiding gestart worden.

Een voorbeeld bestand met fictieve gegevens waarin je nauwgezet aangeeft wat de bedoeling is, kan al veel duidelijkheid scheppen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Goed punt. Bijgevoegd een fictief document. Waarin ik overigens geen rekening gehouden heb met de duur van de opleidingen.

Bijlagen

Het bijgevoegde bestand schept, voor mij in ieder geval, niet echt veel duidelijkheid.

Vragen die je bij mij oproept:
Je wilt een overzicht van kosten, maar ik zie nergens wat opleidingen kosten?
Hoe weet je van tevoren wanneer een medewerker uit dienst gaat?
Wat bedoel je precies met compenseren?

Ik wil graag helpen, maar dan heb ik wel een iets uitgebreidere voorstelling van zaken nodig.

Groetjes,

De kosten komen in een model op een ander werkblad terug. Het gaat me in dit geval echter om een inventarisatie van benodigde opleidingen die gekoppeld is aan de uitdienst treding van de medewerkers. De geboortedatum heb ik handmatig ingevoerd, met 60 jaar gaat elke medewerker verplicht uit dienst. Deze datum heb ik berekend. Per medewerker heb ik handmatig ingevoerd welke opleidingen gevolgd zijn, door een 1 in te voeren wanneer een opleiding gevolgd is en een 0 wanneer dit niet het geval is (evengoed ja/nee kunnen doen).

Op het moment dat een medewerker uit dienst treedt moet een nieuwe medewerker opgeleid zijn die over dezelfde opleidingen beschikt. Dit om de operationaliteit van de organisatie te garanderen (opleiding betekent dat betreffend persoon beschikt over vaardigheden). Hieruit onstaat per jaar een opleidingsbehoefte.

Wat ik nu probeer is om een inventarisatie te maken van de benodigde opleidingen, als gevolg van het uitdienst treden van medewerkers.

Ik heb een ander tabblad gebruikt om dit te verbinden aan kosten. Deze koppeling is echter van later zorg.

In ieder geval bedankt voor de moeite.

Ik heb in jouw bestand wat dingen toegevoegd.

Vanuit jouw eerste tabel heb ik bepaald hoeveel er per jaar per opleiding aanwezig zijn(ik heb het alleen voor opleiding x gedaan, maar voor de overige opleidingen kan je natuurlijk hetzelfde doen). De tabel heb ik even getransponeerd, om formules in de overige tabellen zoveel als mogelijk doorsleepbaar te maken.
Dit werkt, maar eigenlijk denk ik dat je beter in Access een query kunt maken om te bepalen hoeveel opgeleiden er in een bepaald jaar aanwezig zijn.

De rest spreekt denk ik voor zich...

Groetjes,

Bijlagen

Dank voor de moeite. Ik denk dat ik nu wel weer even verder kan.

Inmiddels heb ik het model wat verder uitgewerkt. Bovenstaande oplossingen heb ik nog niet verwerken. Daarom bijgevoegd het uitgewerkte bestandje.

Om het probleem te schetsen;

Ik probeer een overzicht te genereren van noodzakelijke opleidingen die gestart moeten worden als gevolg van het uit dienst treden van medewerkers. Deze medewerkers zijn opgeleid tot een bepaalde rang en hebben daarnaast verschillende opleidingen gevolgd. De rangen en de gevolgde opleidingen moeten met het uit dienst treden van medewerkers gecompenseerd worden. De medewerkers (als geheel) binnen de organisatie dienen ten allen tijde over hetzelfde kwalificatieniveau te beschikken.

Het tweede tabblad geeft een overzichten van de medewerkers van post 1 (het gaat in het oorspronkelijke bestand om vier posten omwillen van de bestandsgrootte heb ik geschrapt). Hieruit is een opleidingsbehoefte gegenereerd op het eerste tabblad.

Het probleem waar ik zelf niet uit kom is het maken van een koppeling tussen de tabbladen met de medewerkersoverzichten en de daaruitvolgende opleidingsbehoefte. Complicerende factor is dat ik de opleidingsbehoefte als een dynamische tabel wil inrichten. Dat wil zeggen zodra er nieuwe medewerkers bij komen, of er onverwacht medewerkers uit dienst gaan (voor een berekende datum) dat dit automatisch wordt doorgerekend in de opleidingsbehoefte.
Bijgesloten Bestanden Help mij.xls‎ (97,0 KB, 10x gelezen)

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan