• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Data koppelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

PatrickvdW

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2007
Hi allemaal,

Ik heb weer eens een moeilijk probleem met Excel.. Althans, ik vind het zelf moeilijk.

Ik heb een 2 prijslijsten die ik met elkaar moet vergelijken. Maar niet allebei de prijslijsten zijn hetzelfde; de ene prijslijst is veel groter dan de ander.

Prijslijst 1 bevat het totaalassortiment, via deze prijslijst worden prijswijzigingen doorgegeven
Prijslijst 2 bevat onze selectie uit het totaalassortiment, waarvan we graag de prijswijzigingen willen kunnen doorvoeren/vergelijken

Het liefst zou ik op een eenvoudige manier het totaalassortiment geautomatiseerd terugbrengen tot één en dezelfde lijst als onze selectie zodat ik daarna in 'prijslijst 2' 2 kolommen kan krijgen, 'oude prijs' en 'nieuwe prijs'. Op die manier zou ik dan heel makkelijk kunnen zien welke prijzen veranderd zijn.

Heel leuk bedacht, vind je niet?
Nu nog de uitvoering want ik heb echt geen idee waar ik moet beginnen. Ik ben bereid zelf moeite te steken in de oplossing, maar ik heb gewoon geen idee hoe en of dit mogelijk is met Excel. Ik heb wat geprobeerd met draaitabellen, maar dat lukt me niet.

Suggesties zijn welkom, hartelijk dank!

Opgelost!
Misschien denken jullie: had je niet zelf wat meer kunnen proberen..
Maar ik ben dus wezen *****n met draaitabellen en toen is het gelukt!

Hoe gedaan:

Zet allebei de tabellen onder elkaar in 1 tabel
Maak van al deze gegevens een draaitabel, links zet je 'art. nr' en rechts zet je 'aantal van prijs' en 'max. prijs'
Kopieer de gegevens, dan plakken speciaal, als tekst (zodat je niet de gehele draaitabel meekopieert)
Sorteer de 'geplakte' tabel op 'aantal van prijs' en verwijder alle prijzen die 1x voorkomen (dit betekent dat ze niet zijn opgenomen in de selectie uit het assortiment)
Vervolgens krijg je een netjes overzicht met max prijs per art. nr, nu moeten beide tabellen op art. nr. gesorteerd worden en kun je de max. prijs erachter zetten!

Het vergde wat denkwerk, de uitvoering lukte niet omdat ik niet zo ervaren ben met draaitabellen, maar ik kon het niet hebben dat het niet lukte, dus heb ik na een paar uur '*****n' hier maar een bericht geplaatst. Maar na nog meer proberen is het me eindelijk gelukt..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan