• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

data omvormen naar een overzichtelijke lijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronny_no

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2005
Berichten
32
Beste excel specialisten :D

Op het werk gebruiken wij software om onze projecten te beheren van offertes tot aankoop en facturatie naca***atie.

Als bouwbedrijf is het zo dat onze projectleiders iedere maand een lijst krijgen met daarop de maandelijke bewegingen in gepresteerde uren, inkomende materialen of materialen uit stock en uitgaande facturen.

Probleem is dat het software dit niet op de manier kan doen die men hier wil en de beheerder van de software kan of wenst dit niet aan te passen.

Als gevolg moet de secretaresse iedere maand een lijst printen uit het systeem en dan gaan overschrijven in Excel (2003) tot een bruikbare lijst.

Maar omdat dit gemakkelijk een lijst is van pakweg 10 pagina's kruipt hier veel werk in en gebeuren en geregeld ook fouten gebeuren omdat ze door telefoons edm gestoord wordt.

Daarom dacht ik aan jullie knappe koppen (slijm slijm)

Hieronder staat een link naar twee bestanden: de basic file is datgene wat we vanuit de software kunnen exporteren naar Excel,
de Final file is hoe het er uit zou moeten zien.

http://www.box.net/shared/fnkfz2u1gc

Men ziet dat er kolommen en rijen weg zijn en dat de indeling en lay-out anders is.
Ook is er een een bijkomende kolom met namen van projectleiders dit zou ideaal een pull down moeten zijn

Is er iemand die weet of men in Excel iets kan maken wat de basic ineens kan omvormen naar de final door bv op een knop te drukken??

Denk er wel aub aan dat niemand van ons de progameertaal beheerst maar als iemand voor Sarah een oplossing heeft zal ze je eeuwig dankbaar zijn

Groeten,

Ronny :thumb:
 
Ronny,

Ik zie hier wel mogelijkheden maar de file BOA_view_11007-basic.xls heeft volgens mij een semi opmaak.
Het lijkt erop dat er per werf meerdere regels met data kan komen onder de werf locatie in het bestand die dan getotaliseerd worden.

Middels code is dit eenvoudig op te lossen maar dan heb je wel een probleem in de toekomst.
Middels formules kan het opgelost worden maar dan blijft het probleem eender want het zullen vette formules worden en ook die zijn moeilijk te doorgronden als je er geen kaas van hebt gegeten.

Mijn optiek is dat het een moeilijke kwestie gaat worden als er geen beheer kennis in huis is.
 
Superzeeuw,

ik snap niet helemaal wat je wil zeggen, maar ik heb in bijlage een bestand toegevoegd met de rijen en kolommen die verwijderd kunnen worden zonder waardeverlies aan de gegevens die nodig zijn voor de projectleiders.

je moet ook niet vergeten dat deze cellen geen formules bevatten enkel waardes zonder koppelingen (wat logisch is)

Joske2000

Bedankt, de lay-out lijkt inderdaad goed op het beoogde doel, de puldown is er ook maar hoe had je in gedachten om deze lijst iedere keer zo te creëren? iedere maand is dit anders, werven kunnen best enkele maanden duren maar in principe is iedere maand de lijst uniek, dus hoe de je overgang van basic naar final gedaan hebt intereseert me wel.

ik ben iets vergeten, er is nl wel 1 rekenformule die toegepast moet worden, nl de % en diit is de winstmarge en wordt berekend door de factuur te delen door de totale kost.

bedankt voor jullie interesse in het probleem in ieder geval
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ronny NO,

Gaan we lollig doen, laat dat dan aan een grapjas over die is daar veel beter in!
 
Sorry, ik bedoelde er niets verkeerd mee, snap dus ook niet goed waarom je zo reageerd :confused:

je hebt gelijk, er zijn meerdere regels met data maar deze zijn voor het beoogde doel niet noodzakelijk.
ik wou gewoon aantonenen welke rijen/kolommen geen nut hebben voor het eindresultaat, niets grappig mee bedoeld
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat ik het snap, ik had je nick verkeerd geschreven, sorry ik heb mijn bericht heel snel getypt voor ik de deur uit moest daarom ook zoveel spelfouten, was in ieder geval niet met opzet :o
 
Ronny,

Excuses aanvaard en ik heb gezien dat je de nick hersteld hebt.

Wat ik bedoelde over je basic programma hierbij een voorbeeld zoals ik vermoed dat het er mogelijk ook uit zou kunnen zien.

Maar wat joske heeft gemaakt werkt dat niet?
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ronny,
Nog een benadering, maar herinner u de opmerking van Superzeeuw enkele posts hoger:
Middels formules kan het opgelost worden maar dan blijft het probleem eender want het zullen vette formules worden en ook die zijn moeilijk te doorgronden als je er geen kaas van hebt gegeten.
 

Bijlagen

Sorry dat ik pas zo laat reageer, ik was nl een week ziek thuis.

Joske zijn methode lijkt me wel iets alleen weet ik niet hoe hij van de Basic lijst naar de Final lijst gaat (dus welke stappen hij zet).

de projectnamen zijn in principe iedere keer uniek, we werken soms wel vaker met sommige klanten maar dan wordt er een unieke extra code aan toegevoegd.

en tja: ik heb er geen kaas van gegeten en spijtig genoeg heb ik ook geen collega's die dit wel hebben :(
 
Ronny, bij deze een VBA-variant. Sla beide bestanden op in dezelfde directory en open dan het Basic-bestand.
Door een druk op de knop worden de zichtbare kolommmen bijgewerkt in het Final-bestand.
Wil je dit in de toekomst gebruiken moet je er echter voor zorgen dat de opbouw van je bestanden Basic en Final exact dezekfde is als in je voorbeeldbestanden, anders loopt het hopeloos mis maw plaatsing v/d gegevens in Basic, aantal rijen en tussenrijen, gebruikte kolommen en in Final dezelfde zichtbare kolommen. Heb je nog verder vragen, dan horen we het wel.
 

Bijlagen

bedankt,

ik zal het dinsdag testen (maandag werken we niet :)), thuis kan ik het niet proberen want ik werk thuis met Open Office :confused:

de layout is altijd hetzelfde, de indhoud is wel altijd anders.

Mercikes, ik laat iets weten
 
Rudi,

het lijkt te werken, merci, alleen 1 bijkomend vraagje, ik probeer in de kolom PL een puldown te maken zodat ik snel de naam van de projectleider kan ingeven maar het lukt me niet, kun je dit eens bekijken?
 
Beste ronny_no ;)

Plaats ergens op je werkblad de namen onder elkaar waar je uit wil zoeken.
Secteer allemaal de namen en geef dit een naam in het Naamvak.

Selecteer dan het bereik waar je de namen wil hebben en ga dan naar DATA -- VALIDEREN.
Bij TOESTAAN zet je LIJST en bij BRON zet je =(de naam die je gegeven hebt in het Naamvak)

Groetjes Danny. :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan