• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

data omzetten naar panel-data

Status
Niet open voor verdere reacties.

BastiaanLier

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2010
Beste allen,
Ik heb een vraag over het omzetten van data in excel. Ik krijg uit een database mjin data per bedrijf, maar de gegevens per jaar achterelkaar per kolom. Nu zou ik dit graag willen omzetten dat per bedrijf er een variabele in een kolom staat. Is dit mogelijk? Ik heb een excel sheet bijgevoegd waarin sheet 1 de data staan en in sheet 2 het gewenste format!
Ben zeer erkentelijk als het iemand lukt!
Bas

Bijlagen

Bastiaan,

De volgende formule zou het moeten doen. Plaats deze in de cel D2 en trek deze naar beneden.

Code:
=INDEX(sheet1!$C$3:$I$8;VERGELIJKEN($B2;sheet1!$B$3:$B$8;0);VERGELIJKEN($C2;sheet1!$C$1:$I$1;0))

@ Gerard,

Kolom C sheet2 wijkt af van Rij 1 sheet 1 en dus krijg je de melding #NB, eerst kolom C sheet 2 of rij 1 sheet 1 aanpassen toch? (We hebben wel dezelfde oplossing overigens)

@ Martin,

Klopt helemaal. Ik heb op sheet 1 de jaartallen geplaatst. Helaas vergeten omdat te vertellen maar het gaf een duidelijke fout.:o

Jij hebt het andersom gedaan door de tekst naar sheet 2 te kopieren. Maar ook daar is iets fout gegaan en dat valt veel minder op.
Het jaar 2003 komt daar 2 keer in voor.

Kortom, ik heb weer wat geleerd : Haastige spoed is zelden goed .:):)

Allen,
Ik heb de volgende vraag al is anders geformuleerd, maar is het mogelijk om het door mij gewenste formaat, dus de jaren 2008t/m2003 onder elkaar in dezelfde kolom en daarvoor steeds de bedrijf naam, formule technisch te verkrijgen of moet dit werkelijk een handmatige exercitie worden? Wellicht is het mogelijk om bij het kopiëren van de bedrijfsnamen er steeds 5 blanco regels tussen te kunnen krijgen? Dan kan ik met een macro waardendoorvoeren de bedrijfsnamen er wel weer voor krijgen....
Ben benieuwd of er suggesties zijn...

het lijkt te doen wat ik anders handmatig zou moeten doen! ideaal! Ben volhardend, omdat het ruim 3000 bedrijven zijn, voor 7 jaar... dus 21.000 regels invoeren was een verschrikkelijke klus geweest.... Bedankt in ieder geval!
Bas

ps. zal jullie in mijn dankwoord opnemen ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan