• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

data ophalen vanuit meerdere bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

HarryBee

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2008
Hallo iedereen,

Ik heb deze vraag al eens eerder gesteld, ik dacht dat ik er uit was, maar dat bleek niet zo te zijn. Ik wil in een centraal excelbestand (lees werkblad) vanuit meerdere bestranden. automatisch data ophalen. Ik heb een pdfje bijgesloten zodat een en ander duidelijk zal moeten zijn.

Wie wwet raad? (en heeft de oplossing)

alveast bedankt.

Groeten HarryBee

Bijlagen

Had juist hetzelfde idee

Mvg

Rudi

Even testen

snb,

Bedankt voor je reactie, ik ga het vandaag even testen. Ik vraag me alleen af of het verzamel bestand opnieuw wordt aangemaakt. Ik zou graag willen dat alleen de kolommen die overeenkomen met het "bestaande tussendocument" in dit bestand worden geplaatst zonder dat gegevens worden overschreven m.u.v. mutaties (aanvullingen)
Weet je misschien hoe?:confused:

Groeten Harry

Laatst bewerkt:
snb,

Bedankt voor je reactie, ik ga het vandaag even testen. Ik vraag me alleen af of het verzamel bestand opnieuw wordt aangemaakt. Ik zou graag willen dat alleen de kolommen die overeenkomen met het "bestaande tussendocument" in dit bestand worden geplaatst zonder dat gegevens worden overschreven m.u.v. mutaties (aanvullingen)
Weet je misschien hoe?:confused:

Groeten Harry

Op een of andere manier kom ik er niet uit. Er wordt wel een document aangemaakt, maar de koppeling naar het tussen document krijg ik niet voorelkaar.
:o

Groeten Harry

Aangezien er waarschijnlijk al redelijk wat veranderd is, hang een zipfile bij met de meest recente voorbeeldbestanden.

Aangezien er waarschijnlijk al redelijk wat veranderd is, hang een zipfile bij met de meest recente voorbeeldbestanden.

Wim,

Het heeft even geduurd maar ik was even met wat anders bezig. Ik heb nu een zip bijgesloten met 4 bestanden die in theorie hetzelfde zijn. Het hoofdtest bestand is het ontvangende bestand. De rest staat op 3 verschillende locaties op het netwerk. Nu is dus de bedoeling dat de data die wordt ingevoerd, automatisch in het hoofdbestand wordt toegevoegd. Met die verstande dat elke regel maar één keer voorkomt tenzij er afwijkende data instaat. Als er data wordt gewijzigd moet het ook in het hoofdbestand gebeuren. Én het hoofdbestand zal automatisch moeten sorteren op kolom 1. Én het moet ook mogelijk zijn om handmatig data toe te voegen in het hoofdbestand.

Dit is een uitdaging....denk ik, maar ik ben geen expert.

Wim als je mij zou kunnen helpen, zou ik dat echt te gek vinden.
Alvast bedankt

Groeten Harry

Bijlagen

Wim,

Het heeft even geduurd maar ik was even met wat anders bezig. Ik heb nu een zip bijgesloten met 4 bestanden die in theorie hetzelfde zijn. Het hoofdtest bestand is het ontvangende bestand. De rest staat op 3 verschillende locaties op het netwerk. Nu is dus de bedoeling dat de data die wordt ingevoerd, automatisch in het hoofdbestand wordt toegevoegd. Met die verstande dat elke regel maar één keer voorkomt tenzij er afwijkende data instaat. Als er data wordt gewijzigd moet het ook in het hoofdbestand gebeuren. Én het hoofdbestand zal automatisch moeten sorteren op kolom 1. Én het moet ook mogelijk zijn om handmatig data toe te voegen in het hoofdbestand.

Dit is een uitdaging....denk ik, maar ik ben geen expert.

Wim als je mij zou kunnen helpen, zou ik dat echt te gek vinden.
Alvast bedankt

Groeten Harry

Experts,

Ik zit met dit probleem erg in mijn maag. Ik heb geprobeerd om met de recorder wat in elkaar te zetten maar dan werkt het niet goed. Gegevens worden dan overschreven. of in een ander geval steeds repeterend toegevoegd. (dus veel dubbelingen). Uiteindelijk opnieuw begonnen.

Weet iemand de oplossing? :confused:

Groeten Harry

Dit lijkt me meer een automatiseringsopdracht dan een vraag voor een forum.
Geef in een Pb maar door welk budget jullie ter beschikking hebben.

Als de vraag privé behandeld wordt buiten het forum, zet dan de vraag hier maar op opgelost.

Dit lijkt me meer een automatiseringsopdracht dan een vraag voor een forum.
Geef in een Pb maar door welk budget jullie ter beschikking hebben.

Beste Snb,

Ik denk niet dat het de bedoeling is om dit achter de schermen tegen betaling te regelen. Maar in ieder geval bedankt voor je aanbod.

Groeten Harry

Als de vraag privé behandeld wordt buiten het forum, zet dan de vraag hier maar op opgelost.

Wim,

Deze vraag wordt niet privé behandeld en hij is nog niet opgelost. Ik zou al een stuk geholpen zijn als ik vanuit een bestand, een ander bestand automatisch kan vullen, zonder dat er dubbelingen ontstaan en rijen overschreven worden.

Groeten Harry

Kijk eens naar de bijlage:

Op het blad "Bestandslocatie" kun je aangeven welke bestanden hij moet gaan bijwerken.
Verder alleen knopje drukken.

Houd er wel rekening mee dat als in je bronbestanden een dubbel nummer voorkomt, in je hoofdbestand de eerst voorkomende wordt overschreven, de volgende veranderen niet.

Dus voorkom dubbele nummers. Is ook wel af te vangen, maar had ik even geen tijd voor.

In je hoofdbestand moet je allen nog even de formule doorvoeren in de kolommen D,E,G,H,J en K.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Kijk eens naar de bijlage:

Op het blad "Bestandslocatie" kun je aangeven welke bestanden hij moet gaan bijwerken.
Verder alleen knopje drukken.

Houd er wel rekening mee dat als in je bronbestanden een dubbel nummer voorkomt, in je hoofdbestand de eerst voorkomende wordt overschreven, de volgende veranderen niet.

Dus voorkom dubbele nummers. Is ook wel af te vangen, maar had ik even geen tijd voor.

In je hoofdbestand moet je allen nog even de formule doorvoeren in de kolommen D,E,G,H,J en K.

Hans,

Dit werkt inderdaad. Weet je toevallig ook hoe ik de formules in het hoofdbestand automatisch zou kunnen doorvoeren? Het zou mooi zijn als ik via VBA de bestaande formules op de achtergrond zou kunnen uitvoeren in elke kolom.

Bedankt voor je tijd. :thumb:

Groeten Harry

Je kan dit heel simpel en praktisch oplossen door de formules in deze kolommen te begginen met: als(A5="";"";oorspronkelijke formule) en dit door te voeren naar beneden. Zolang er niets is ingevuld in kolom A blijven de kolommen waar je deze formule invult leeg.

Mocht je het met VBA willen: Neem op wat je wilt met de macrorecorder en haal daar de code uit die je nodig hebt. Samen met de macro in het bestand dat ik heb gepost moet je een eind kunnen komen.

Je kan dit heel simpel en praktisch oplossen door de formules in deze kolommen te begginen met: als(A5="";"";oorspronkelijke formule) en dit door te voeren naar beneden. Zolang er niets is ingevuld in kolom A blijven de kolommen waar je deze formule invult leeg.

Mocht je het met VBA willen: Neem op wat je wilt met de macrorecorder en haal daar de code uit die je nodig hebt. Samen met de macro in het bestand dat ik heb gepost moet je een eind kunnen komen.

Hans,

Het afvangen van het probleem van het overschrijven van de eerste regel bij dubbelingen, waar moet ik aan denken? Hint....? (of oplossing is nog beter):D

Groeten Harry

Harry,

Ik geloof dat het niet echt netjes is om een vraag te stellen in iemand anders zijn topic, maar kijk eens bij de help van excel bij find:

Je krijgt dan volgende voorbeeldcode te zien:
Code:
With Worksheets(1).Range("a1:a500")
    Set c = .Find(2, lookin:=xlValues)
    If Not c Is Nothing Then
        firstAddress = c.Address
        Do
            c.Value = 5
            Set c = .FindNext(c)
        Loop While Not c Is Nothing And c.Address <> firstAddress
    End If
End With

In dit voorbeeld wordt naar alle cellen in een bereik gezocht met de waarde 2 en deze wordt veranderd in 5.

Op dezelfde manier kun je met de Do..Loop lus kijken hoeveel keer een zoekwaarde voorkomt.
indien dit meer dan 1 keer is heb je een dubbeling en zou je een andere actie moeten doen.

Harry,

Ik geloof dat het niet echt netjes is om een vraag te stellen in iemand anders zijn topic, maar kijk eens bij de help van excel bij find:

Je krijgt dan volgende voorbeeldcode te zien:
Code:
With Worksheets(1).Range("a1:a500")
    Set c = .Find(2, lookin:=xlValues)
    If Not c Is Nothing Then
        firstAddress = c.Address
        Do
            c.Value = 5
            Set c = .FindNext(c)
        Loop While Not c Is Nothing And c.Address <> firstAddress
    End If
End With

In dit voorbeeld wordt naar alle cellen in een bereik gezocht met de waarde 2 en deze wordt veranderd in 5.

Op dezelfde manier kun je met de Do..Loop lus kijken hoeveel keer een zoekwaarde voorkomt.
indien dit meer dan 1 keer is heb je een dubbeling en zou je een andere actie moeten doen.

Hans,

Sorry dat ik via Robbie Hopperdepop zijn topic even doorging op die vraag. Rob is familie en we zitten nog wel eens bijelkaar. Vandaar. Ik ben het eens dat het niet netjes is.:confused:

Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken. Ik ga even kijken of ik eruit kan komen.
Groeten Harry

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan