Data recoveren van raid1 opstelling

Status
Niet open voor verdere reacties.

pmlselten

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 aug 2009
Ik heb een tijdje geleden een Nas server type IB-NAS4220-B van icybox gekocht en hier 2 sata schijven in geplaatst van beide 500 GB.

Deze heb ik in raid 1 opgesteld om zeker te zijn dat wanneer er een schijf crashed, ik mijn foto's en documenten nog heb.

Waar ik echter geen rekening mee heb gehouden is hoe je aan je data komt als de server de geest geeft en dat is nu net wat gebeurd is.

De Nas zelf doet niks meer, voeding waarschijnlijk defect, geen garantie mogelijk.

Is er nu een manier dat ik op een veilige manier weer aan mijn bestanden kan komen? dus bijvoorbeeld het lezen van 1 disk via een programma of zo?
Of zou de enige optie zijn weer een Nas server van Icybox te halen en daar deze schijven in te zetten met de hoop dat hij deze herkend?

Hopelijk weten jullie raad !!

Groetjes Paul

harde schijven eruit halen en op je computer aansluiten?

Heb de schijf via een externe behuizing al aangesloten en ook via een sata aansluiting in de pc, maar dan word die niet herkend.

Hij ziet hem wel, maar de schijf is niet benaderbaar dan.

wat krijg je dan als melding?
En wat voor filesystem staat er op de harde schijf? ntfs?

Deze NAS draait intern op Linux en de schijven zijn waarschijnlijk ext3 geformatteerd.

Mogelijke oplossing:
1 schijf eruit en rechtstreeks aan pc aansluiten.

Download Ubuntu 9.04, GNOME desktop, op de download pagina en kies Normale PC (Intel Pentium/Celeron/Core, AMD Athlon/Sempron), allemaal standaard geselecteerd.
Brand op cd
Start de pc op vanaf deze cd (let op de BIOS instellingen, de CD drive moet als eerste in de volgorde van "boot devices" staan).
Selecteer de taal (pijltes toetsen)
Kies niet voor installeren maar "Ubuntu uitproberen zonder te installeren".

Als Ubuntu is opgestart zie je bovenaan het menu "Places".
Daaronder zie je alle door Ubuntu gevonden partities op de schijf of schijven.
Als de disk geen fouten heeft kun je ze ook openen en de belangrijke bestanden kopieren naar een andere (externe USB) schijf.

Laatst bewerkt:
Bedank allemaal voor het meedenken.

Ik heb het gedaan volgens de methode van AenA en kon dan de schijf alleen zien als ik het via een interne Sata port aansloot. Via een Usb -> Sata vond linux hem niet.

Het is dus wel gelukt nu en alle gegevens staan weer veilig op mijn pc'tje. :thumb:

Dank jullie wel allemaal.

Groetjes Paul

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan