Data selecteren lukt niet meer met office 2010

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kevercat

Gebruiker
Lid geworden
11 aug 2008
Berichten
88
Hallo,

Al jaren werken we met een simpele database om te kijken in welke maand iemand jarig is of een jubileum heeft (12½ of 25 jaar). Voor verjaardagen werd er in een query peer maand gezocht met de criteria: Like "*-07-*" en voor het 12½ jubileum komt daar in de kolom: welk jaar 12½: DatePart("yyyy";DateAdd("m";150;[in-dienst])) als criterium bij: DatePart("yyyy";Date()).
Dit werkte altijd perfect maar sinds het bedrijf is overgestapt naar Windows en Office 2010 hebben we lege selectie query's. Heeft iemand een idee hoe dit komt en hoe dit te verhelpen?
 
Waarschijnlijk kloppen sommige bibliotheken niet meer. En dan krijg je dit soort rare foutmeldingen. Overigens vind ik de manier van filteren niet erg gelukkig. Zo kun je heel wat simpeler op Maand filteren met de formule Month([Datumveld]). En filteren (voor de huidige jarigen per maand) doe je dan met het criterium Month(Date()). Gebruik datumvelden als getal en niet als tekst :).
 
Inmiddels de volgende oplossing voor het probleem gevonden: in een extra kolom genaamd Maand: Month([geb-d-d]) en dan als criteria het juiste maandgetal. Werkt ook weer goed.

Bedankt voor het meedenken.
 
Je gebruikt nu een workaround, maar je doet er beter aan om de oorzaak weg te nemen. Want die komt geheid een keer terug :)
 
De database wordt door een collega bijgehouden en daar wil ik het zo simpel mogelijk voor houden. Voor iedere maand heeft hij een aparte knop, zowel voor de verjaardagen als voor de beide jubilea. Hij hoeft niet mee te doen dan een klik op een knop en dat gaat net goed:) De oplossing werkt nu goed maar als dit nu een workaround blijkt te wezen zou ik graag willen weten wat de oorzaak is en wat dan wel de oplossing is.

Ik krijg verder geen foutmeldingen in de oude situatie, alleen de query's blijven leeg dus de selectie creteria blijken niet te werken (neem ik dan aan) zonder een fout melding te geven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De oorzaak ik (vermoedelijk) code die niet helemaal deugt en/of bibliotheken die niet kloppen/ontbreken/andere naam hebben. En dat kun je alleen oplossen vanuit het VBA venster (<Alt>+<F11>) en dan in het menu <Foutopsporing> de optie <db compileren> uit te voeren. Access spoort dan de 'rotte plekken' op. In het menu <Extra>, <Verwijzingen> kun je controleren of alle bibliotheken wel kloppen. Bij ontbrekende bibliotheken zie je dat er een aanduiding voor staat dat die ontbreekt. Als je de bibliotheek niet nodig hebt, kun je hem verwijderen en kijken of alles weer werkt.
Dus je hebt 24 knoppen op een formulier staan? Zou ik héél snel vervangen door 2 keuzelijsten :). Dit systeem mag dan wel werken, echt jofel is het namelijk niet!
 
Database gecompileerd en verwijzingen nagekeken, dan wel in de oude database en hierna gekeken of de query's weer data bevatten maar helaas ze blijven niet werken.
Ik had nog niet verteld dat ik alle inhoud van de oude database naar een nieuwe database in de nieuwe Acces 2010 versie en formaat heb binnengehaald, ook hier heb ik gekeken naar de verwijzingen maar ook hier niets fout aangetroffen. Ik zal vannacht op de bedrijfscomputers ook nog even de boel nakijken maar ik verwacht daar geen spetterende verbeteringen :)

In feite staan er zelfs 36 knoppen op het formulier, 12x verjaardagen, 12x 12½ jaar en 12x 25 jaar in dienst. De man die met deze database werkt is er zeer content mee, hij bedenkt wat hij wil doen en klikt op de desbetreffende knop alsof er een wereld voor hem open gaat :)
Als ik hem 3 keuzelijsten voorschotelt wordt hij zenuwachtig en is hij de weg kwijt, daarbij moet hij toch minstens 1 keer extra klikken met de muis, dat overleeft hij niet :)
Het mag dan niet echt jofel zijn maar het wel het meest basale en voor hem het meest werkbare dus zal ik het maar niet veranderen.

Zelf denk ik dat het probleem te maken heeft met de andere manier waarmee Acces 2010 om gaat met de datum want een database die werkte met een kalender weigerde ook ineens dienst (is inmiddels opgelost).
 
Zelf denk ik dat het probleem te maken heeft met de andere manier waarmee Acces 2010 om gaat met de datum want een database die werkte met een kalender weigerde ook ineens dienst (is inmiddels opgelost).
Dat lijkt me sterk; voor zover ik weet heeft Microsoft helemaal niets veranderd aan het datumveld. Kan natuurlijk ook niet, want het is gewoon een getal. Al zou het mij niets verbazen als Microsoft binnenkort een 'upgrade' uitbrengt van de Gregoriaanse Kalender :).
Je opmerking over meer klikken en extra verwarring klopt natuurlijk niet; een keuzelijst met 12 maanden is uiterst overzichtelijk voor een gebruiker. En of je nu een keer klikt op een knop, of een keer op een item in een keuzelijst (ik heb het dus niet over een keuzelijst met invoervak) maakt niets uit. Maar ik zou wel eens willen zien waarom je dit probleem hebt :)
 
Dan kun je de db nog uploaden maar WeTransfer.com, of Mijnbestand.nl. Halen we hem daar op!
 
Sorry, daar had ik zelf aan kunnen denken. Ik wijt het maar aan mijn nachtdiensten, daar word je zo suf van :)
De link is http://www.mijnbestand.nl/Bestand-RSKEFICGLLXA.rar Hier zit Test-1.mdb en Test-2.accdb in. De eerste is de oude database en de tweede is degene die ik heb aangepast en nu weer werkt. Ik hoop dat je kan uitvogelen wat er nu mis is.
 
Het leuke is (ach, wat je leuk vindt) dat jouw oorspronkelijke probleem bij mij dus niet optreedt. Maar dat komt waarschijnlijk dus door mijn eerste antwoord, en dat mijn bibliotheken dus wél in orde zijn. En dan werkt alles gewoon. Maar omdat ik je constructie meer dan onhandig vind, ook al denk je dat het best handig is zo, heb ik de db toch maar even onder handen genomen.

De raporten (en overtollige knoppen) zijn verdwenen, en vervangen door 2 exemplaren voor elke variant: één rapport dat alles laat zien, en één rapport dat filtert op de gegevens die je écht hebt. Dat houdt in dat je dus geen 12 knoppen meer hebt voor elke maand, waarvan je niet weet of daar ook echt wel datums voor zijn (hit-and-miss dus, wat in mijn ogen erg gebruikersonvriendelijk is). De knoppen zijn vervangen door 3 keuzelijsten, die alleen die datumgroepen laten zien waar ook daadwerkelijk records voor zijn. Dus als er in een jaar alleen in april en september een jubileum is, dan zie je alleen april en september in de keuzelijst. Als je een rapport bekijkt (door in de lijst te klikken) verdwijnt het menu van het scherm. Bij het sluiten van het rapport komt het menu weer terug.
En dát noem ik dus gebruiksvriendelijk :).
 

Bijlagen

  • Test v2.rar
    101,7 KB · Weergaven: 29
:eek:
dát noem ik dus gebruiksvriendelijk :).

Je hebt volkomen gelijk, dit ziet er veel beter uit. Ik had een hele andere keuzelijst in gedachten maar schijnbaar ben ik ook wat vastgeroest doordat ik alleen nog maar wat aan onderhoud doet. De selectie query die je hier voor gebruikt, die manier is voor mij geheel onbekend. Het is inderdaad veel beter. In het rapport vind ik dan wel weer een schoonheidsfoutje, je hebt een oud rapport gebruikt, wat op zichzelf niet verkeerd is maar hier staat natuurlijk een vaste maand in, is er nu ook een foefje om die maand aan te passen naar de maand welke opent?

Het ziet er wel voortreffelijk uit, het zou mooi zijn als het etikettenformulier ook zo aangepast wordt, ik ga kijken of ik hier uit kom.:eek:
 
Ik heb me geconcentreerd op het formulier en de onderliggende queries, niet zo op de rapporten. Al doen de meeste het volgens mij nu prima. Een rapport baseer ik in dit soort gevallen ook op een vaste query, waarvan ik dan de SQL op dezelfde manier aanpas (met QueryDefs). Daarmee kun je namelijk ook met 1 of 2 queries volstaan. Moet je nu wel uit kunnen komen :).
 
Moet je nu wel uit kunnen komen :).

Helaas weet ik niets van SQL dus zo zeker ben ik daar niet van. Het is me gelukt om het etikettenformulier te "maken". Door het andere formulier te kopiëren en alle rapportnamen te wijzigen in de gebruikte rapportnamen voor labels. Alleen na het openen en sluiten van een rapport kom je niet meer terug in het etikettenformulier maar in het hoofdformulier. Ik kan in het VBA venster niet vinden hoe dit aan te passen, op zichzelf is dit niet erg. Het maken van label rapporten was met jou voorbeeld niet moeilijk maar het foefje voor om de maand aan te passen met SQL daar loop ik vast.
 
Het probleem met het rapport is niet dat het niet de juiste data laat zien (dat doet hij namelijk wel) maar dat de titel niet automatisch aan wordt gepast. Daar heb ik inderdaad niks aan gedaan. Kun je zelf, door het rapport bij het openen de labeltekst te laten aanpassen. En daar heb je verder niet zo heel veel extra VBA of SQL voor nodig :). Dus even puzzelen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan