• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

data sorteren en in het correcte "kader" plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

roycke

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2010
Op mn werk worden verschillende documenten op verschillende data ingediend. Deze worden geplaatst in voorbeeld XLS blad 1.
Vervolgens is het de bedoeling dat door een macro? de documenten van blad 1 naar blad 2 worden gekopieerd en worden gesorteerd zoals het voorbeeld in Blad 2.
(de bedoeling is uiteindelijk de "tekst blokken" in het besluit geplakt kunnen worden, op indiendatum zal op blad 2)
Is dit mogelijk om te programmeren?

Bijlagen

document 1 bevat aanvullende gegevens van een document dat pas later binnenkomt? en van wat aanvullende gegevens?

Op blad 1 worden op verschillende data gegevens ingevuld.
De gegevens welke worden ingevuld op de oudste datum zijn "gegevens aanvraag data xxx"
alle gegevens welke op een nieuwere data worden ingevuld zijn altijd "aanvullende gegevens data yy of zz etc"

Snap er niet veel van maar een poging.
Misschien met PQ

Bijlagen

Je wilt van een mooie tabel opzet naar een minder bruikbare opzet. Maargoed, hier een optie

Code:
=LET(d;F2:F16;s;SORT(UNIQUE(d));IFERROR(DROP(REDUCE("";s;LAMBDA(a;b;VSTACK(a;IF(b=TAKE(s;1);"Ingediend op: ";"Aangevuld op ")&TEXT(b;"dd-mm-jjjj");FILTER(A2:D16;d=b))));1);""))

Bijlagen

ik zie dat de vraagstelling niet duidelijk is omschreven door mij :)
ik hoop dat het nu duidelijker wordt;
in de XLS file, blad 1 worden documenten genoteerd, soms wel tot 500 stuks,
in blad 2 willen we graag formules wat de documenten doet ordenen op "indien datum" en doet voorzien van een kop met deze datum.
Vervolgens willen we deze gegevens kunnen kopiëren en plakken in een word document.
Resume:
XLS blad 1 is de input.
DOC moet de output worden.

Bijlagen

Je wilt van een mooie tabel opzet naar een minder bruikbare opzet. Maargoed, hier een optie

Code:
=LET(d;F2:F16;s;SORT(UNIQUE(d));IFERROR(DROP(REDUCE("";s;LAMBDA(a;b;VSTACK(a;IF(b=TAKE(s;1);"Ingediend op: ";"Aangevuld op ")&TEXT(b;"dd-mm-jjjj");FILTER(A2:D16;d=b))));1);""))
Thankx, ik zit de file te bekijken. Het ziet ernaar uit dat dit is wat we zoeken. ik ga er eens verder induiken.
Hoe heet dit, functie argument of ?? De basis is goed echter wil hem uitbreiden naar 500 regels en dat er zinnen van worden gemaakt zoals in mijn word voorbeeld.

Laatst bewerkt:
Je kunt het bereik gewoon uitbreiden in de formule.
Als je een echte tabel gebruikt, kun je gewoon verwijzen naar de tabelkolom. Zo is je formule altijd dynamisch.

De output in je Word bestand komt overeen met de output in mijn bestand.

Je kunt het bereik gewoon uitbreiden in de formule.
Als je een echte tabel gebruikt, kun je gewoon verwijzen naar de tabelkolom. Zo is je formule altijd dynamisch.

De output in je Word bestand komt overeen met de output in mijn bestand.
ik krijg de volgende foutmeling als ik ingeef:
Code:
=_xlfn.LET(_xlpm.d;F2:F500;_xlpm.s;_xlfn._xlws.SORT(_xlfn.UNIQUE(_xlpm.d));ALS.FOUT(_xlfn.DROP(_xlfn.REDUCE("";_xlpm.s;_xlfn.LAMBDA(_xlpm.a;_xlpm.b;_xlfn.VSTACK(_xlpm.a;ALS(_xlpm.b=_xlfn.TAKE(_xlpm.s;1);"Ingediend op: ";"Aangevuld op: ")&TEKST(_xlpm.b;"dd-mm-jjjj");_xlfn._xlws.FILTER(A2500;_xlpm.d=_xlpm.b))));1);""))

"u kunt geen deel van de matrix wijzingen"

Ah je hebt geen office 365...dat heb je nodig voor deze functies

Lang leve de draaitabel die ook werkt in Maastricht.
Het gebruik van Word is in dit geval niet alleen onhandig maar volledig overbodig.
Leer je aan 'getallen' waarmee je niet rekent en dus kenmerken zijn als tekst in te voeren: 01, 02, 03, etc. Dat maakt het sorteren zoveel eenvoudiger.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Nog eentje, misschien ook niet maar...
Elke maand even de query aanpassen

Bijlagen

In de bijlage via Power Query. Exact dezelfde output als de formule.

PHP:
let
    Source = Excel.CurrentWorkbook(){[Name="Table1"]}[Content],
    cType = Table.TransformColumnTypes(Source,{{"ingediend", type date}}),
    sort = Table.Sort(cType,{{"ingediend", Order.Ascending}}),
    grp = Table.Group(sort, {"ingediend"},
                {
                    {"Count", each
                        Table.InsertRows(_,0,
                            {Record.FromList({(if _[ingediend]{0} = sort[ingediend]{0} then "Ingediend op: " else "Aangevuld op: ") & Text.From(_[ingediend]{0})} & List.Repeat({""},Table.ColumnCount(sort)-1),Table.ColumnNames(sort))}
                        )
                    }
                }
            ),
    expand = Table.ExpandTableColumn(grp, "Count", {"kenmerk", "naam", "firma", "datum"}, {"kenmerk", "naam", "firma", "datum"}),
    delCols = Table.RemoveColumns(expand,{"ingediend"}),
    dType = Table.TransformColumnTypes(delCols,{{"datum", type date}}),
    nCol = Table.AddColumn(dType, "Custom", each if [datum] = null then [kenmerk] else null),
    sort2 = Table.Sort(Table.FillDown(nCol,{"Custom"}),{{"Custom", Order.Descending}, {"datum", Order.Ascending}}),
    result = Table.RemoveColumns(sort2,{"Custom"})
in
    result

Bijlagen

Goh @JEC.
Prachtig gemaakt, de mijn e kan wel weer weg.

Thanks! Zelf zie ik het nut niet echt in van deze layout😬

Wou dat ik het kon, wel eens mee bezig geweest voor de lol maar heb het in principe niet meer nodig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan