• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Data uit 2 tabellen samen laten komen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Jurgen2807

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2011
Hallo,

Ik heb een vraag. Ik werk met twee grote tabellen. In deze tabellen wordt actief gewerkt. Data wordt gewijzigd en er wordt data toegevoegd om tot een eindejaar prognose te komen op FTE's. Deze tabellen staan in 1 Excelbestand.

Nu wil ik graag de data uit deze tabellen automatisch bij elkaar brengen tot 1 grote tabel waarin ook alle wijzigingen en regeltoevoegingen worden meegenomen.

De oplossing is niet om deze tabellen al in een eerder stadium samen te voegen. Er is een reden waarom deze tabellen apart van elkaar gehouden moeten worden. De reden laat ik even in het midden.

Is hiervoor een oplossing? Dat zou mij zoveel werk schelen.

Zie bijlage, die ik als voorbeeld heb opgesteld, wat ik bedoel en graag wil:
1. Tabblad data tabel 1
2. Tabblad data tabel 2
3. De data uit voorgaande tabellen dient op dit tabblad samen te komen.

Bijlagen

Als je Excel 365 gebruikt:
Code:
=VERT.STAPELEN(Tabel_data;Tabel_data3)
Thnx. Dit is waar ik naar op zoek ben. Deze functie kende ik nog niet. Weer wat geleerd.

Kun je bijvoorbeeld ook enkele rijen uitzonderen van het verticaal stapelen?

Jawel, dan ga je tabellen eerst filteren voordat je ze stapelt.
Als je toelicht wat je wilt kunnen we eens verder kijken.

Jawel, dan ga je tabellen eerst filteren voordat je ze stapelt.
Als je toelicht wat je wilt kunnen we eens verder kijken.
Dat zou geweldig zijn. Dat scheelt mij zo onwijs veel handmatig uitzoekwerk.

Zie bijlage. Hierbij een korte uitleg:

1. Tabblad Data tabel 1: Alleen die data dient meegenomen te worden als het jaartal van kolom H gelijk is aan het jaartal in kolom A of als de cel in kolom H leeg is.
Dus de rijen waarin de geel gearceerde cellen staan moeten niet meegenomen worden in verticaal stapelen

2. Tabblad Data tabel 2: Alleen die data dient meegenomen te worden als het jaartal van kolom H gelijk is aan het jaartal in kolom A of als de cel in kolom H leeg is.
Dus de rijen waarin de geel gearceerde cellen staan moeten niet meegenomen worden in verticaal stapelen

Bijlagen

De formule wordt dan wat langer door de filters, maar verder is het niet ingewikkeld.
Code:
=VERT.STAPELEN(
  FILTER(Tabel_data;(Tabel_data[Jaar]="")+(Tabel_data[Boekjaar]=Tabel_data[Jaar]);"");
  FILTER(Tabel_data3;(Tabel_data3[Begin]="")+(Tabel_data3[Boekjaar]=Tabel_data3[Begin]);"")
)

Of, als je wat korter prefereert, eerst samenvoegen en dan pas filteren:
Code:
=LET(t;VERT.STAPELEN(Tabel_data;Tabel_data3);a;INDEX(t;;1);h;INDEX(t;;8);FILTER(t;(h=a)+(h="");""))

Laatst bewerkt:
De formule wordt dan wat langer door de filters, maar verder is het niet ingewikkeld.
Code:
=VERT.STAPELEN(
  FILTER(Tabel_data;(Tabel_data[Jaar]="")+(Tabel_data[Boekjaar]=Tabel_data[Jaar]);"");
  FILTER(Tabel_data3;(Tabel_data3[Begin]="")+(Tabel_data3[Boekjaar]=Tabel_data3[Begin]);"")
)

Of, als je wat korter prefereert, eerst samenvoegen en dan pas filteren:
Code:
=LET(x;VERT.STAPELEN(Tabel_data;Tabel_data3);y;INDEX(x;;1);z;INDEX(x;;8);FILTER(x;(y=z)+(z="");""))
De bovenste code werkt in ieder geval. Die onderste ga ik nu nog even testen.

Je bent geweldig. Dank je wel! Dit scheelt mij zoveel handmatig werk. Ik heb mijn hele model nu zo ingericht dat alles automatisch vult. Als het bestand goed wordt bijgehouden door HR, dan heb ik er geen werk meer mee. Thnx!

De bovenste code werkt in ieder geval. Die onderste ga ik nu nog even testen.

Je bent geweldig. Dank je wel! Dit scheelt mij zoveel handmatig werk. Ik heb mijn hele model nu zo ingericht dat alles automatisch vult. Als het bestand goed wordt bijgehouden door HR, dan heb ik er geen werk meer mee. Thnx!
Ik heb de laatste ook getest, maar die werkt anders. Daar worden de rijen wél getoond, maar is de data 0. Ik prefereer de eerste. Nogmaals hartelijk dank!

Nog 1 vraag: kan ik van die samengevoegde gegevens ook een tabel maken? Als ik dat doe, dan krijg ik de fout #overlopen!

Nee, dat kan niet helaas...

Er is nog een optie om de tabellen samen te voegen: Power Query. Als je een tabel als uitkomst wil, kan het daar wel mee.

Nee, dat kan niet helaas...

Er is nog een optie om de tabellen samen te voegen: Power Query. Als je een tabel als uitkomst wil, kan het daar wel mee.
Thnx. Ik ben de afgelopen heel wat wijzer geworden in het werken met draaitabellen, draaigrafieken, het samenvoegen van gegevens uit verschillende tabellen etc. Ik denk dat ik mij aardig red nu om zaken sneller in beeld te krijgen.

Volgende stap is het eigen maken van Power Query. Dat was ik al van plan. Voor nu nog een iets te ver van mijn bed show. In ieder geval hartelijk dank. Ik ga dit vraagstuk sluiten.

Prima. Je meld je maar weer als PQ niet lukt. ;)

PS je hoeft niet telkens de "citeren" knop te gebruiken. Tekstvak onderaan is beter.

Ik heb het draadje niet hellemaal gevolgd maar met PQ zijn de tabellen samengevoegd.

Bijlagen

Ha peter, dat is nog even een ver van mijn bed show. Ik snap wat Alexcel heeft gedaan. Dan kan ik dat in vervolg ook gebruiken. PQ moet ik mij nog eigen maken. Dat is de volgende stap. Thnx hiervoor. Zal het meenemen in mijn leercurve.

Terug
Bovenaan Onderaan