• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

data uit een bestand overnemen op excel "formulier"

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mieke82

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 apr 2017
Goedemiddag,
Ik hoop dat iemand mij kan zeggen welke formule ik moet gebruiken voor het volgende

ik heb 1 data bestand met 500+ regels. elke regel heeft aan het begin (kolom A) een kenmerk (uniek nummer).
Voor al deze 500+ regels dien ik een excel bestand (soort formulier) in te vullen (= 500 formulieren). ik ben op zoek naar een formule die op basis van het unieke nummer in kolom A de data uit die bijbehorende regel (A1 = regel 1 / A2 = regel 2 etc) in het andere excelbestand (formulier) invult.

Ik hoop dat de mogelijkheid bestaat dat ik op het excel formulier een uniek nummer invul uit de data excel en zodoende de andere cellen in het excel formulier gevuld word met de juiste data

Zodoende hoef ik steeds alleen het unieke nummer in te vullen en volgt de rest automatisch, dit scheelt veel type werk + er mis minder kans op fouten.

is dit mogelijk, welke formule kan ik het beste gebruiken?

alvast ontzettend bedankt!

Dat doe je met de formule =VERT.ZOEKEN (Engels =VLOOKUP)

Stel dat die 500 regels in een tabblad staan genaamd: "Data"
En stel dat er slechts 3 kolommen zijn (A:C)
En stel dat het 1e formulier op het 2e tabblad staat.
En stel dat je het unieke nummer op elk formulier in A1 invult.
Dan zou je onderstaande bijvoorbeeld in B1 kunnen zetten van het formulier:
Code:
=VERT.ZOEKEN($A$1;Data!$A:$C;[COLOR="#FF0000"]2[/COLOR];0)
en dit in C1:
Code:
VERT.ZOEKEN($A$1;Data!$A:$C;[COLOR="#FF0000"]3[/COLOR];0)

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties.

Met verticaal zoeken lukt het wel om te verwijzen naar een ander bestand zonder dat die open staat. Als ik niet de formules wil (ivm zwaarte van het bestand ) zou ik met een loop alle regels af kunnen lopen met de Vlook worksheetfunction in VBA en dan de uitkomsten in een paar kolommen kunnen plotten. Ga ik morgen proberen. Maar stel dat de 1e uitkomst niet de juiste is. Bijvoorbeeld klantnaam is Jansen en daar heb ik er 10 van in het bestand. Hoe zou ik dan verder moeten zoeken?

Groet Arno

Zijn Arnoo en Mieke dezelfde persoon?

Post #1: elke regel heeft aan het begin (kolom A) een kenmerk (uniek nummer)
Post #4: Maar stel dat de 1e uitkomst niet de juiste is. Bijvoorbeeld klantnaam is Jansen en daar heb ik er 10 van in het bestand. Hoe zou ik dan verder moeten zoeken?
Als er op een unieke nummer wordt gezocht is de uitkomst altijd juist!

Hoi,

Excuus, nee Mieke en ik zijn niet dezelfde.
Ik had een soortgelijke vraag in de VBA forum en dacht op mijn eigen vraag te reageren. Mijn vraag ongeveer hetzelfde maar beschik niet in alle gevallen over een unieke sleutel.
Maar ik had uiteraard niet de bedoeling dit topic over te nemen.

Groet Arno

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan