• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

data uit een keuzevak met invoerlijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

dewoke

Gebruiker
Lid geworden
22 jun 2006
Ik heb een keuzevak met invoerlijst met een stuk of dertig onderwerpen. Bij de output van deze dingen geeft hij alleen een getal (dus bv "5" i.p.v. "Amsterdam".

Ik had dit opgelost door met de ALS functie die getallen weer om te zetten naar de goeie omschrijving (dus de 5 werd weer omgezet naar het woord Amsterdam).

Voor de duidelijkheid zal ik de formule even geven:
=IF(A6=(1);(input!A1);(IF(A6=(2);(input!A2);(IF(A6 =(3);(input!A3);(IF(A6=(4);(input!A4);(IF(A6=(5);( input!A5);(IF(A6=(6);(input!A6);(IF(A6=(7);(input! A7);"geen geldige waarde")))))))))))))

Ik had de formule gemaakt voor 6 onderwerpen, ik denk als dat werkt is het goed en het werkte! Maar toen ik alle dertig onderwerpen in de ALS functie wilde zetten kwam ik erachter dat je een maximum van 7 hebt...

Mijn vraag is: kan je dit oplossen met de ALS functie, of is er misschien een andere mogelijkheid om echt de onderwerpen als output te krijgen en niet een getal?

Ik hoop dat iemand mij wil en kan helpen!

Groeten

Wouter

Lijkt mij een soortgelijk probleem als in dit topic.
Volg de aldaar aangedragen oplossingen van Wigi en/of anderen.
Tussen haakjes: je gebruikt in "ALS(..." enz. veel te veel haakjes.

dank je wel voor de tip!

Dat gaat echt over de ALS functie, weet je of het mogelijk is om data gelijk goed uit het keuzevak met invoerlijst te krijgen?

groeten Wouter

Met Data > Valideren. Maak een bereik met je gegevens en geef die een naam. Ga naar Data > Valideren kies bij Toestaan voor Lijst en vul bij Bron =naam (de naam die je aan het bereik gegeven hebt) in.

ik ben nog niet zo heel goed met excel... dus ik hoop dat je me nog even kan helpen.

Wat het punt is, ik heb allemaal keuzevakken gemaakt, daar kunnen mensen iets selecteren en daarachter kunnen ze dan een getal invullen.

Later wil ik deze gegevens kunnen sorteren met een draaitabel, en daarom moet ik dus de echte omschrijving uit de keuzelijst hebben.

Ik snap niet goed hoe ik dit met valideren moet doen, moet ik dan de keuzelijst zelf valideren?

Alvast erg bedankt weer!

Groeten Wouter

ik heb nog even gezocht en begrijp nu wat je bedoelt, dit is precies wat ik moet hebben!

Super onwijs bedankt voor je hulp!

Je kan het niet koppelen aan een ander werkblad he??

Ja dat kan wel als je maar een naam aan het bereik geeft.

dat valideren is echt de oplossing voormijn probleem!

Maar hoe geef je een naam dan??

Ik wil dat ik in bestand <A.xls> een dropdownlijst krijg, maar de gegevens moet die halen van een blad uit bestand <B.xls>

ik kan namelijk niks selecteren uit een andere bestand en weet ook niet waar je die naam dan zou moeten geven?

Alvast bedankt weer!

Groeten Wouter

Wouter,
Selecteer het gebied waar je een naam aan wilt geven en klik in het vak naast de A van kolom A. (In dat vak staat de nu actieve cel) Typ daar een naam in en druk op Enter. Wil je later het bereik aanpassen of het naambereik verwijderen dan ga je naar het menu Invoegen > Naam > Definiëren. Daar vind je de naam terug en als je op de naam kilikt zie onderin het venster Verwijst naar:. Je kunt trouwens ook op de hiervoor beschreven manier een naam aan een bereik geven. Typ een naam in het venster (bovenin) en klik bij Verwijst naar: op het pijltje rechts in het vak om het bereik te selecteren. Sluit af met OK.

Beste Cor,

Bedankt voor je reactie weer! Dat geven van een naam is inderdaad gelukt. Ik heb in bestand: <bronbestand.xls> heel kolom A de naam: projecten gegeven.

Nu ga ik naar bestand: <urenstaat.xls> ik ga daar op cel A4 staan en doe valideren --> lijst, dan wil ik daar bij bron, kolom A met de naam projecten uit het bestand <bronbestand.xls> als bron geven, maar dat kan dus niet...

Ik zal waarschijnlijk iets heel simpels over het hoofd zien, maar na lang zoeken weet ik niet wat...

Ik hoop dat je het antwoord wel hebt!

Groeten Wouter

Wouter,
Heb je het = teken gezet voor projecten? Dus bij Bron geef je =projecten op.

een andere vraagje over dit dropdownlijstje kun je het zwarte driehoekje ook altijd in beeld laten staan hij komt nu alleen als ik de cel selecteer?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan