• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Data uit extern bestand met variabele naam

Status
Niet open voor verdere reacties.

janloomans

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2014
Hi allemaal,

heb even het forum doorzocht maar op zich niet echt iets passend gevonden dat voor mij van toepassing is.

Ik ben verantwoordelijke voor een grote horecazaak, en heb voor elk personeelslid een excel sheet met gewerkte uren, betaalde uren, overuren ... you get the picture. Deze bestanden hebben allemaal de opmaak 'voornaam achternaam.xlsx'.

Nu wil ik een 'verzamelbestand' maken waar alle 'belangrijke info' in een oogopslag zichtbaar is, maar kan ik de formules hiervoor 'slepen' zonder elke verwijzing manueel te moeten maken ? Op zich geen probleem voor de eerste keer nu, maar als er nieuw personeel bijkomt wil ik niet meteen alweer een 10-tal verwijzingen maken ...

Code:
{='PAD_NAAR_FILE\[WAARDE IN KOLOM A.xlsx]tabblad!$kolom$rij}

liefst nog met een check ervoor waarmee ie kijkt of er uberhaupt wel een naam in kolom A staat ...
(=IF(A1="";"";FORMULE)

dat is kort door de bocht wat ik nodig heb, maar ik krijg m niet echt goed met die relatieve verwijzing naar kolom A

anyone ?

73 views, geen reacties ...

Heb ik mijn vraag niet duidelijk gesteld ?
help me plz :)

Janloomans, Je schrijft dat je voor elk personeelslid een sheet hebt, maar ik vrees dat je daarmee bedoelt dat je voor ieder een eigen workbook hebt. Dit mede door de vervolg zin "Deze bestanden"...

Hiermee komt dus bij direct de vraag naar boven WAAROM je voor deze opzet hebt gekozen? Als je alles in 1 workbook hebt, blijft het veel overzichtelijker en zeker beter te onderhouden. Overigens lijkt het mij dat je als je in het bezit bent van een "grote horeca onderneming", dat je beter kan kiezen voor een professionele opzet in een database-programma zoals bijvoorbeeld Access.
Excel lijkt me nou niet dé opzet voor accountants en belastingconsulenten om makkelijk de juiste gegevens boven water te krijgen voor de boekhouding...

Met een variabele formule naar de verwijzing heb je met de functie 'Indirect' te maken.
Laat nu net die functie niet werken met niet geopende bestanden.

Al je werkboeken zullen dus open moeten staan.

Janloomans, Je schrijft dat je voor elk personeelslid een sheet hebt, maar ik vrees dat je daarmee bedoelt dat je voor ieder een eigen workbook hebt. Dit mede door de vervolg zin "Deze bestanden"...

Hiermee komt dus bij direct de vraag naar boven WAAROM je voor deze opzet hebt gekozen? Als je alles in 1 workbook hebt, blijft het veel overzichtelijker en zeker beter te onderhouden. Overigens lijkt het mij dat je als je in het bezit bent van een "grote horeca onderneming", dat je beter kan kiezen voor een professionele opzet in een database-programma zoals bijvoorbeeld Access.
Excel lijkt me nou niet dé opzet voor accountants en belastingconsulenten om makkelijk de juiste gegevens boven water te krijgen voor de boekhouding...

Beste Ginger,
allereerst bedankt voor je reactie.

Een aantal verduidelijkingen...
Ik ben geen eigenaar van die zaken, ik ben verantwoordelijk. Dwz, ik zorg voor het dagelijks verloop. Een deel daarvan is het aantal (over)-uren en vakantie-uren in bedwang houden. Om dit te doen, heb ik van mijn voorganger een systeem 'ge-erfd. Op zich zit dat goed in elkaar hoor. Elke werknemer heeft inderdaad zijn eigen workbook. Elk workbook heeft 13 sheets. 1 per maand en eentje met wat 'settings'. Die afzonderlijke workbooks houden netjes de gewerkte uren bij, het totaal wettelijke pauze's, het aantal reeds gespendeerde verlof uren, het aantal ziekte uren, en dat allemaal afgetoetst aan het aantal uren die ze per contract voor ons werken, dus ook een overzicht van recup-uren enzo. PER WERKNEMER zit dat systeem goed in elkaar. Als ik dan echter bijvoorbeeld bij de maandplanning van de komende maand moet gaan kijken wie ik iets meer of iets minder moet inroosteren, wil ik graag in 1 oog opslag zien welke van mijn 5 afwassers nog uren 'in de min' of 'in de plus' staat, zonder dat ik daarvoor 5 workbooks moet opendoen.
In totaal beheer ik op deze manier een 45tal mensen...

Dus, de reden dat niet alles in 1 workbook staat, is omdat ik dan 45 x 13 sheets nodig heb ... wat het geheel al niet onmiddelijk overzichtelijk maakt. (een alternatieve aanpak is ook niet efficiënter, aangezien we werken met gesplitste diensten, soms wel eens wat personeelsverloop enzo hebben, ...), dus de manier van 1 workbook per personeelslid houdt wel steek ...
Waarom geen acces aanpak ... tjah, roeien met de riemen die je hebt he ... excel is super toegankelijk en (zo goed als) ieder kan ermee werken ... verder dienen deze gegevens voor 'weinig'.

toch bedankt voor je reactie ;)

Met een variabele formule naar de verwijzing heb je met de functie 'Indirect' te maken.
Laat nu net die functie niet werken met niet geopende bestanden.

Al je werkboeken zullen dus open moeten staan.

nou, das zwaar ***** :)

ik kan er m'n hoofd niet omheen draaien dat, als ik de verwijzingen absoluut maak, de bestanden niet open moeten zijn ...
ach ja, wat niet kan, kan niet ...

Een optie zou kunnen zijn dat je een template-sheet maakt met daarin formules die je voorziet van een "pipe" (= | ) op de plek waar de bestandsnaam en pad moet komen. Je kan dan die formule aanpassen met Ctrl+H (zoek en vervang).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan