• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Data uit protected workbook halen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bandito

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2012
Beste allemaal;

Ik gebruik de volgende formule om informatie uit een protected workbook te halen:

Code:
=SUMPRODUCT(--(TEXT('C:\Users\Gebruiker\Desktop\[Registratie review.xlsm]Data Gel'!D$2:D$10000;"mmmm")=A4)*('C:\Users\Gebruiker\Desktop\[Registratie review.xlsm]Data Gel'!D$2:D$10000>0))

Nu is het zo dat wanneer ik de workbook opstart met bovenstaande code erin er om het wachtwoord van het bestand "Registratie review" gevraagd wordt. Dit wil ik eigenlijk niet en vroeg me af of het mogelijk is om bij het opstarten van excel het wachtwoord ergens in te laden zodat excel er niet meer om vraagt.

Is dit mogelijk?

Als je het bestand read only maakt zonder beveiligiing, wat gaat er dan mis ?

In het bestand registratie review wordt data ingevoerd, read only is dan lastig.

Daarnaast moet het bestand een wachtwoord hebben. Valideren en bepaalde kwaliteitseisen vanuit de industrie..

Wat is het nut van een wachtwoord als je die niet (handmatig) hoeft in te voeren?
Je kunt dan beter geen wachtwoord hebben. Het resultaat is dan hetzelfde.

Wat is het nut van een wachtwoord als je die niet (handmatig) hoeft in te voeren?
Je kunt dan beter geen wachtwoord hebben. Het resultaat is dan hetzelfde.

Daar zit een kern van waarheid in.

Maar wanneer je een master document beveiligd met een wachtwoord en zo in een ander bestand met de optie read only in een ander bestand kunt wat wachtwoord beveiligd is heeft het wel degelijk nut.

Immers diegene die geen toegang hebben tot het master bestand kunnen dan nog steeds niet in het andere bestand wat wachtwoord beveiligd is..

Iedere volwassen netwerkbeheerder kan de toegangsrechten voor iedere afzonderlijke gebruiker voor iedere afzonderlijke directory apart instellen.
Niks moeilijk doen met beveiligen en wachtwoorden in Excel.
Waarom zo gebruikersonvriendelijk ? Dat is toch niet de achtergrond van automatisering ?

Helaas werk ik in een bedrijf waar het lijkt alsof de IT in de kinderschoenen staat en ze alleen "nee" kunnen zeggen ipv mee te denken.

Ik probeer er omheen te werken en dat is waarom ik deze vraag stel.
Ik heb helaas niet de mogelijkheid om wachtwoorden van bestanden te halen of om iedere afzonderlijke directory apart in te stellen.

Is het mogelijk wat ik vraag of gaat dit niet lukken?

Waarom heeft elke gebruiker een eigen versie op het bureaublad staan? Mij lijkt het dat het een centraal bestand moet zijn die ergens op een server moet staan. Verder is jouw informatie dermate summier dat het alleen maar speculatie wordt. Leg het proces eens uit met wie wat allemaal met de de niet geplaatste verschillende bestanden doet.

Ik gebruik de volgende formule om informatie uit een protected workbook te halen:
Blijkbaar zijn er meerdere en klopt er dus niet veel van de vraag.

Ik ben een half jaar geleden bij een bedrijf begonnen. In dit bedrijf ben ik een van de kwalteitsverantwoordelijke en kijk ik documenten na (reviewen).
Wanneer een document is gereviewd wordt dit geregistreerd in het excel bestand "Registratie review".

Dit registratie review bestand staat op de server en wordt ook door andere afdelingen gebruikt om informatie in op te slaan. Dit registratie review bestand is beveiligd met een wachtwoord zodat alleen de afdeling QA in dit bestand kan. Dit bestand staat echter op een publieke schijf en kan dus geopend worden door iedereen binnen het bedrijf. Alleen de afdeling QA weet het wachtwoord waardoor het alleen voor ons toegankelijk is.
Het zou makkelijker zijn wanneer dit Registratie review document op een QA schijf staat zodat die alleen toegankelijk is voor de afdeling QA maar helaas.

Ik wil graag voor de afdeling QA een bestand maken waarin ik kan zien hoe vaak een document wordt teruggestuurd. Hiervoor heb ik data nodig uit Registratie review. Ik ben hier aardig mee op weg maar loop nu tegen het probleem aan waarvoor ik deze thread heb opgestart.

Het bestand heet op dit moment New1.xlsm. Dit bestand is beveiligd met een wachtwoord en dus alleen toegankelijk voor bepaalde personen binnen de afdeling QA. Niet iedereen van QA heeft toegang tot dit bestand nodig.

In dit bestand wordt dus gebruik gemaakt van de formule
Code:
=SUMPRODUCT(--(TEXT('C:\Users\Gebruiker\Desktop\[Registratie review.xlsm]Data Gel'!D$2:D$10000;"mmmm")=A4)*('C:\Users\Gebruiker\Desktop\[Registratie review.xlsm]Data Gel'!D$2:D$10000>0))

Nu is het zo dat telkens wanneer het bestand New1.xlsm geopend wordt er een wachtwoord ingevuld moet worden en vervolgens nog het wachtwoord van Registratie review.xlsm omdat er formules instaan die dit bestand gebruiken. Dit zou ik liever niet willen. Immers wanneer iemand het New1.xlsm bestand kan openen met het juiste password heeft hij/zij ook toegang tot Registratie Review.

Voorbeeld bestanden kan ik helaas op dit moment niet toevoegen omdat ik hier geen netwerk toegang heb voor bestanden die op de pc op het bedrijf staan.

Hopelijk verduidelijkt het bovenstaande verhaal de situatie iets.

Edit: toch wat bestandjes kunnen opsnorren die een idee geven; beide zijn nu Bekijk bijlage NEW1.xlsmBekijk bijlage Registratie review.xlsxzonder wachtwoord.

Laatst bewerkt:
Ik zou beginnen met een kwaliteitsanalyse van het netwerkbeheer.
Wat jij nu zelf wil is het omzeilen van de gebrekkige opzet/organisatie van het netwerkbeheer.
Dat zou je als kwaliteitsverantwoordelijke tegen de borst moeten stuiten.
Stel dat iedereen de onvolkomenheden van het kwaliteitssysteem met eigen omzeilprocedures zou willen oplossen ?
Dan wordt jouw funktioneren volledig ondergraven.

Ik snap je reactie maar ik ben geen IT'er. Om als QA'er IT veranderingen door te voeren in een multinational is qua tijd een zeer kostbare bezigheid.

Ik weet dat er veel kan verbeteren maar ik probeer met een relatief simpel bestandje mijn afdeling iets te verbeteren. Ik ben niet van plan om gelijk heel het bedrijf te gaan verbeteren..

Wachtwoorden blijven op bestanden zitten. De juiste mensen krijgen toegang tot de juiste bestanden. Ik zie heer geen verandering in beveiliging op gebied van IT of QA.

Is het enigszins mogelijk wat ik vraag of moet ik eerst heel de structuur van het bedrijf proberen te veranderen?

Laatst bewerkt:
Je schrijft:
Dit registratie review bestand staat op de server en wordt ook door andere afdelingen gebruikt om informatie in op te slaan. Dit registratie review bestand is beveiligd met een wachtwoord zodat alleen de afdeling QA in dit bestand kan. Dit bestand staat echter op een publieke schijf en kan dus geopend worden door iedereen binnen het bedrijf.
Eerst zeg je dan alleen de afdeling QA in het bestand kan en direct erna dat het door iedereen in het bedrijf kan worden geopend. Dat is strijdige informatie.
Aannemende dat alleen QA het bestand moet kunnen wijzigen en alle anderen het bestand alleen-lezen moeten kunnen openen zou ik het "wachtwoord voor schrijfbevoegdheid" invoeren. Ik verwacht dat je vervolgens geen wachtwoord meer nodig hebt om naar het bestand te koppelen vanuit andere bestanden.

Je schrijft:

Eerst zeg je dan alleen de afdeling QA in het bestand kan en direct erna dat het door iedereen in het bedrijf kan worden geopend. Dat is strijdige informatie.

Alleen de afdeling QA heeft het wachtwoord, iedereen kan het bestand openen maar niet iedereen heeft het wachtwoord.

Zucht.

Even een stap terug dan maar.
Excel kent verschillende wachtwoorden.
- Werkmap beveiliging, bereikbaar via Controleren (Review), "Werkmap beveiligen" (Protect Workbook). Hiermee voorkom je verwijderen, invoegen en hernoemen van werkbladen
- Werkblad beveiliging, bereikbaar via Controleren (Review), "Blad beveiligen" (Protect Sheet). Hiermee kan je bepalen welke cellen gewijzigd mogen worden
- Gebruikers toestaan om bereik te bewerken (Allow Edit ranges). Hiermee kan je specifieke gebruikers toestaan bepaalde cellen te bewerken (met wachtwoord)
- Bestand openen beveiliging (Opslaan als, drop-down "Extra", keuze "Algemene opties", wachtwoord invullen bij "Wachtwoord voor openen")
- Bestand wijzigen beveiligen (Opslaan als, drop-down "Extra", keuze "Algemene opties", wachtwoord invullen bij "Wachtwoord voor schrijfbevoegdheid")

Welke (combinatie van) deze vijf opties heb je toegepast? Welke (combinatie van) deze 5 heb je nodig?

Ik heb met de verschillende beveiligingen gespeeld en het is gelukt, dankje.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan