• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Data valideren / terug op nul

Status
Niet open voor verdere reacties.

castillo

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Heb met hulp net een probleem opgelost, is het volgende er al weer:

Ik doe data valideren, verwijs naar lijst (waarin waarden staan van 0 t/m10).
Klik in de cel (met dropdown menu) 1 aan; prima. Klik vervolgens in dezelfde cel 0 aan. In de cel staat dan weer nul. Maar in alle fomules waarin naar deze cel wordt verwezen, wordt ervan uitgegaan dat het een getal groter dan 0 is.

Ik heb het gecontroleerd door in de cel ernaast de formule te zetten: =ALS(B14>0;"groter";"niet"). In eerste instantie was de uitkomst "niet'. Klikt op 1: "groter", uitkomst "groter". Klikt op 0, blijft "groter".

Ben in excel wel vaker rare dingen tegen gekomen, maar kwam er altijd achter dat het aan mij lag. Ben benieuwd of dat nu ook zo is.

Merkwaardig probleem.
Controleer of de cel met de keuzegetallen (0-10) staat ingesteld op standaard (met de rechtermuisknop op de cel klikken en celeigenschappen kiezen). Als dat niets verandert, doe dan het testje dat je in je bericht schreef eens in een nieuw werkblad of nieuwe werkmap.
Het zou ook kunnen dat er een fout zit in de formules die gebruik maken van de waarde van de keuzecel. Misschien kun je hier een voorbeeld plaatsen van de formule(s) die je gebruikt? Of plaats anders je werkmap eens hier op het forum.

Castillo,
Als je de "controleformule" aanpast naar =ALS(B14<>0;"groter";"niet") zul je zien dat het wel werkt.
Met deze info kun je waarschijnlijk je andere formules aanpassen.

CorVerm zei:
Castillo,
Als je de "controleformule" aanpast naar =ALS(B14<>0;"groter";"niet") zul je zien dat het wel werkt.
Als de keuzemogelijkehden 0 t/m 10 zijn, zou in het voorbeeld van de vragensteller B14<>0 geen verschil uit mogen maken in vgl. met B14>0 .

Bedankt voor de suggesties. Het lukt me niet om het vandaag te proberen. Ik kom hier morgen op terug.

Uit praktische overwegingen heb ik een alternatief gekozen. Ik heb in de lijst waar de waarden staan 0 weggehaald en een lege cel laten staan. In de verwijzende cel kan ik dus kiezen uit "leeg" en 1,2, 3 etc.
De reden hiervoor is dat ik ongeveer 200 cellen heb met een formule die naar de cel verwijzen. Die zou ik dan allemaal moeten aanpassen om het werkend te krijgen. De lege cel is een stuk makkelijker om aan te passen.

Nogmaals bedankt voor jullie suggesties.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan