• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Data - Valideren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Visiplan

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2005
Beste mensen,

Ik wil graag het volgende voor elkaar krijgen:

Ik heb een rij van bijv. 1 t/m 4 met een onderverdeling van 1a t/m 1d etc. en een eventuele verder onderverdeling van 1a.1 t/m 1a.4.

Nu wil ik het zo plooien, dat als ik "1" aangeef, ik in de onderliggende kolom alleen kan kiezen tussen 1a t/m 1d en niet ook nog tussen 2a t/m 2d etc. en vervolgens geldt dan hetzelfde voor de verdere onderverdeling.

Nu heb ik tot nog toe nada, noppes en niks geen verstand van macro's, maar wie kan mij helpen?

Heb een en ander ook in bijlage staan.

gebruik deze formule voor validatie:
=ALS($B$2=1;G7:G9;ALS($B$2=2;G10:G13;""))
ipv =$G$7:$G$13
Suc6
zie ook bijlage

Bijlagen

Late reactie, dagje ziek en vrij.

Dit is de oplossing, wist niet dat je daar bij data valideren ook een formule kon plaatsen.

Zoals inge de bruyn altijd zegt: TOPPIE JOPPIE!!
:thumb: :thumb: :thumb:

EH, dacht dat dit de oplossing was, maar nu heb ik een hele lange lijst waaruit ik dan kan kiezen.
Dus heb in een andere cel de formule gemaakt, vervolgens wil ik deze kopieren naar "DATA">"VALIDEREN", maar dat werkt niet.

Hoe kan ik dit oplossen?

Zie bijlage voor formule die ik moet hebben.

Trouwens, deze formule geeft ook al een fout melding.

Iemand een idee waarom?

Een gekende beperking in Excel is dat je niet meer dan 7 functies kan nesten. Je kunt deze limiet echter omzeilen door een naam te definiëren die verwijst naar een deel van de formule. Aangezien gedefinieerde formules afzonderlijk worden geëvalueerd, kan je één of meer gedefinieerde formules combineren tot een "hoofd" formule.
zie verder:
http://users.pandora.be/ingrid/excel/namen.htm#nest
suc6

Numan,

Nu definieer ik mijn formules precies zoals aangegeven in de site waarna jij me verwees, als ik vervolgens opnieuw ga kijken welke formule hij geeft voor de naam die ik hieraan gegeven heb, dan is de formule ineens anders of geen formule meer.

Wat gaat hier fout, oftewel wat doe ik fout??

Na veel proberen en proberen en proberen, blijf ik op hetzelfde punt hangen, help-functie al ingeschakeld (kom ik ook niet verder mee), maar hij blijft dezelfde melding geven: "DE LIJST MET BRONGEGEVENS MOET EEN LIJST MET SCHEIDINGSTEKENS ZIJN OF EEN VERWIJZING NAAR 1 RIJ OF 1 KOLOM."

Maar het is mijn bedoeling dat ik dus bij "Data"-> "Valideren" -> "Lijst" een formule in kan typen.

Nu heb ik dit via NuMan al dmv bijlage gekregen, en op zijn bijlage werkt alles wel, maar als ik bij mij een formule intype, dan krijg ik bovenstaande melding.

Waarom Excellent Excellers??

Het wordt steeds raarder, in de ene cel lukt het me wel om met DATA->VALIDEREN->LIJST een formule in te toetsen en bij een andere cel heb ik de formule iets aangepast, alleen andere cijfers en dan doet ie het weer niet...

Graag hulp, want nog even en computer vliegt het raam uit....:mad:

ALs je laatste bijlage hier geplaatst, dan zal ik even kijken.
formule1: 7 als... (naam=for1)
formele2: 7 als.. (naam=for2)
=als(for1;for1;for2)
PS: heb je "$" tekens gebruikt voor formules?

Laatst bewerkt:
Heb er wel $-tekens in zitten, maar die zaten in jouw bijlage toch ook.

Heb even een bijlage toegevoegd, maar snap er niks meer van...:mad:

Bijlagen

DENK dat ik het probleem heb, als ik de formules een naam ga geven, dan verwijderd hij ineens de ALS en de ; uit de formule.

DENK dat ik zelf nooit achter de oplossing kom!

DENK dat ik hulp nodig heb van mij mede Excellers...

Gebruik deze formule voor validatie:
=KIEZEN($D$1;B1:B2;B3:B4;B5:B7;B8:B9;B10:B11;;B12:B13;B14:B16;B17:B19;B20:B21;B22:B23)
zie ook bijlage
Suc6

Bijlagen

Dit is een goeie oplossing, heb hem inmiddels verwerkt en het werkt uitstekend, enige nadeel was, dat ik in plaats van alleen cijfers er ook tekst bij in had staan en dat werkt niet bij de functie "KIEZEN", maar dat heb ik dan maar op een andere manier opgelost zodat er wel alleen een cijfer instaat.

DUS :thumb: :thumb: :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan