• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

data valideren

Status
Niet open voor verdere reacties.

jona6520

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 sep 2006
Berichten
4
Beste,

Ik heb op de forum gelezen hoe je een negatief getal niet toelaat; Doormiddel valideren en minimum 0 te kiezen heb ook een foutmelding ingesteld.

Maar dit werkt enkel als ik zelf een gatal invoer.

Ik wil dit in het resultaat van een formule.

m.a.w als de gegevens die invoer een negatieg getal uitkomen (formule). Da wil ik een foutmelding dat dit niet mogelijk is.

Bedankt alvast voor de gouden raad.


Jonathan
 
Beste,

Ik heb op de forum gelezen hoe je een negatief getal niet toelaat; Doormiddel valideren en minimum 0 te kiezen heb ook een foutmelding ingesteld.

Maar dit werkt enkel als ik zelf een gatal invoer.

Ik wil dit in het resultaat van een formule.

m.a.w als de gegevens die invoer een negatieg getal uitkomen (formule). Da wil ik een foutmelding dat dit niet mogelijk is.

Bedankt alvast voor de gouden raad.

Jonathan

Wat typ jij? In welke cel? Welke formule gebruik je voor het resultaat?
 
zeer simpel eigenlijk

gewone getallen Valuta zonder symbool met 2 decimalen.

Formule is gewoon de som van 1 kolom min de som van een 2de kolom ander

(=F35+F34-G34)

dit mag niet negatief zijn
 
zeer simpel eigenlijk

gewone getallen Valuta zonder symbool met 2 decimalen.

Formule is gewoon de som van 1 kolom min de som van een 2de kolom ander

(=F35+F34-G34)

dit mag niet negatief zijn

Doe

=ALS(F35+F34-G34<0;"";F35+F34-G34)

Of anders doe je

=F35+F34-G34

maar pas je de Celeigenschappen aan. De help files bevatten voorbeelden voor het opmaken van cellen met een aangepaste notatie.

Wigi
 
Een alternatief voor de eerste functie is nog de MAX functie:

=MAX(0;F35+F34-G34)

Wigi
 
Met vermelding.

=ALS(F35+F34-G34<0;"is negatief";F35+F34-G34)

Ad.
 
Ok dit werkt goed als het negatief is. Maar kan dit ook aangetoond worden doormiddel van een pop-up.

Want een negatief getal mag niet voorkomen. en zoals de opmaak nu is dan zou het wel een kunnen voorkomen dat je het niet opmerkt.
Doordat F34 en F35 de som is van een reeks gegevens die je invoerd.

zoals bij een kasboek negatief is uitgesloten.

dank u.

jonathan
 
Jonathan

Het simpelste zal zijn om Voorwaardelijke opmaak toe te passen op de cellen die niet negatief mogen zijn. Je laat dan nog wel toe dat er een negatief getal staat, maar een kleurtje wijst op het bestaan van een negatieve waarde. Als je niet weet hoe Voorwaardelijke opmaak toe te passen, kijk dan op het forum. Er zijn al heel wat voorbeeldjes gemaakt met dat in.

Een alternatief is VBA maar is zeker meer omslachtig en niet per definitie beter dan Voorwaardelijke opmaak.

Wigi
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan