data van Altos 8000 (1978) kopieren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

nevola

Verenigingslid
Lid geworden
29 jan 2001
Hallo,
Wie weet nog iets van IT rond 1980?
Van een Altos 8000 mutiuser pc (1978-1980) met processor 4Mhz en 5 1/4" floppen en een harde schijf (shuggart SA4000) van 25 MB wil ik de data af halen en naar een ander medium (of andere pc) kopieren.
Heeft iemand een idee hoe dat zou kunnen??? De altos heeft een seriele en een paralelle poort. Het OS is OASIS 8, maar kan ook onder CPM.
De overige apparatuur werkt met XP Prof. Ext harddisk op usb.
grts.,
Henk Sr

Laatst bewerkt:
oh man, dat is zelfs voor mij pre-history. Maar wat kan je eventueel op dat systeem nog? In principe kun je data transfer doen over een seriële poort naar een moderne PC. Echter moeten beide kanten dat ondersteunen en hetzelfde protocol draaien. Is er ondersteuning voor null-modem of seriële modem protocollen onder OASIS of CPM?

Hopelijk zijn er nog hobbyisten die hier nog mee bezig zijn. Ik ken iemand die heeft een controller gemaakt voor dat soort harddisks etc met een moderne microprocessor, maar dat gaat wel erg buiten de scope van dit forum

Bedankt voor je snelle antwoord.
Van vroeger (ik ben 73) weet ik nog dat ik data met een modem via send en receive kon overpompen naar een andere pc. maar die draaide dan ook op oasis of op theos.
Ook weet ik de commands nog aan de altos kant was dat :
attach comm1 sio6 (B9600 W8
en dan send .......(filenames):s (Comm1
Voor de rest kan ik mij niet meer zoveel herinneren. De oude pc heeft na buitengebruikstelling zo'n 25 jaar op zolder gestaan. Tot mijn verbazuing starte de pc en ook de harde schijf gewoon op. Zelfs de files zijn nog leesbaar.
grts

henk sr

In principe kun je dan via je seriele poort data naar je pc sturen. Indien je PC geen compoort meer heeft, kun je voor ongeveer 10 euro een USB<>COM converter halen. Vervolgens een seriele null-modem kabel ertussen, terminal programma op XP en je kunt de data binnenhalen. Let wel, 9800 baud is 1 kB/s (zonder parity). Dus dat kan behoorlijk lang duren ;)

Ik heb zelf de kabels nog liggen (of eigenlijk de db-9 <-> rj-45 converters), maar geen idee hoe moeilijk het is dit tegenwoordig nog ergens vandaan te halen. Ook geen garanties dat dit allemaal nog gaat werken natuurlijk, maar in principe moet het dan mogelijk zijn.

Wampier,
Heb een oude kabel gevonden met een 9 en een 25 punt stekker. Op de een staat Altos sen/receive en op de 9 punts staat AT send/receive.
Op een pc zit ook een seriele 9 punts aansluiting.
Wanneer ik de kabel aan de altos en aan een pc heb aangesloten, hoe moet het dan verder?
Aansluiting Altos kant= comand: attach comm1 sio6 (B9600 W8
Hoe moet dat aan de PC kant? Onder DOS????

moet het onder DOS? Voor windows is er het volgende:

http://sourceforge.net/projects/rea...2.0.0.57/Realterm_2.0.0.57_setup.exe/download
bij installeren de optie DLportIO aanclicken.

Het makkelijkste is om, in eerste instantie te verifiëren dat je data krijgt via die kabel. Met dit progje kun je een hoop instellen (voordeel / nadeel). Het is een beetje een rommelig progje, maar je kunt snel kijken hoe en wat en of er iets gebeurt.

een klein text filetje sturen vanuit de altos en verfieren dat de xp kant data ziet binnenkomen en of het eventueel leesbaar is en dezelfde hoeveelheid bytes als vezonden. Het kan even experimenteren worden, maar ik neem aan dat je dit wil instellen: 9600 baud, 8-bit, waarschijnlijk 1 stop bit.

Laatst bewerkt:
fantastisch. ziet er veel belovend uit. ga ik morgen proberen. moet nu weg.
laat je weten of het lukt.
bedankt zover.
grts.,

Henk sr

Wampier,
tot nu 16.30 u van alles geprobeert.
De altos zegt:"Waiting for receiving station" (zie foto)
Op de XP - pc lukt het mij niet om een instelling te vinden die iets ontvangt. Zie de printscreens van het terminal proggie.
Kun je me wat meer aanwijzingen geven m.b.t. de instellingen?

IMG_0001.jpg
altos receive1.png
Altos receive2.png

grts.,

PS

Ook met parity none geprobeerd
henk sr

Laatst bewerkt:
op de tab van plaatje receive 2, waar de port "1" staat. dubbelclick eens op dat vakje met de "1" erin. Als de compoort goed gedetecteerd wordt, zou na de scan hier iets moeten staan als "com1" (in het pulldown menu)

Indien je een multimeter hebt kun je ook even de kabel doorpiepen en zien of tx en rx inderdaad gekruist zijn voor nullmodem configuratie, maar normaal kan je dat redelijk snel vinden met dit programma

*edit* Comm1 op de atlos is ook de 25poorts stekker? ik meen me te herinneren dat als er 2 poorten waren, 25pins en 9pins de 9pins vaak poort 1 was (maar dat is op xt machines nog wat jaren later)

Laatst bewerkt:
Stekker op Altos (send) is 25 pins.

zie printscreen na dubbelklik op port1
Altos realterm3.png

staat er nu een andere optie in het pulldown menu? zoiets als com1 of com2? (waar eerste de 1 stond en je dit scherm hebt gekregen?

Om zeker te zijn dat ik goed over kom: er staat een Pijltje (naar beneden) achter dat witte vak. Hier zouden minstens 4 opties in moeten staan, waaronder "telnet" etc.

er staat in het wittel vlak:

1
3
server:telnet
127.0.0.1:telnet
127.0.0.1:9876

Kan niets anders bedenken dan ook even "3" proberen. Ik heb zelf hier niet een machine die een compoort heeft en het is al een tijdje geleden dat ik het progje gebruikt heb. Ik kan even kijken of ik nog wat andere dingen heb liggen die ik op kan duiken

*edit* als het goed is heb je op de xp machine een progje genaamd: hypertrm.exe deze kan ook met een seriele poort overweg en is wat simpeler

Laatst bewerkt:
Heb ook 3 geprobeerd.
Misschien vind je nog een andere oplossing.
Tot morgen en bedankt zover.

grts.,
Henk sr

Wampier,
Om te testen of er werd gezonden heb ik een programmaatje (ipl.exec) geprobeert.

Op de Altos heb ik achter de prompt ingegeven:"attach comm1 sio6 (B9600 W8
en daarna:"Send ipl.exec:S (Comm1
Op de monitor van de Altos staat:"Waiting for receiving station"
Wat moet er aan de kant van de XP computer ingesteld worden????
grts
Henk sr

Mogelijk wacht de altos op een flowcontrol statement. Aan de XP kant kun je via hypertrm of realterm ook "flowcontrol" instellen. Je hebt software flowcontrol (RTS/CTR) en hardware (xon/xoff). Standaard staat die op "none" (geen flow control)

Wampier,
Omdat ik er niet kom heb ik de help van Realterm uitpedraaid om een beetje meer te weten over send en receive. Tot die tijd rol ik de Altos maar weer even terug in de zolderruimte.
Voorlopig hartelijk dank voor al je aanwijzingen.
grts.,

Henk sr

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan