• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

data verzamelen en plaatsen in verzamelblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nick90

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2013
Beste,

Op mijn werk ben ik bezig met het verzamelen van benodigde artikelen die bij bepaalde Module's horen. Ik wil hierbij uit de artikel-tabbladen de cellen verzamelen die met een aantal aangegeven zijn als benodigd.

Ik heb een dummy toegevoegd waarin een voorbeeld staat van een bestand waarmee ik werk. Het aantal bladen "artikelblad" is per bestand verschillend. Mijn idee is dat een macro (de knop Pak Art.) uit de bladen "Artikelblad X" uit de kolom "Aantal nodig" alleen de cellen neemt die een waarde (niet lege cellen) hebben gekregen. Vervolgens moet van deze rij de "code", de "omschrijving" en het "aantal" genomen worden.

Vervolgens moeten deze gegevens in het blad "Report" komen op de "Plaats" waar de gegevens onder horen, dit is dus achter de module waar ze in de artikelbladen onder staan. (Aangezien het blad "Report" gekoppeld is aan de artikelbladen (met hyperlink) via deze "Plaats" (de dikgedrukte cel achter een level .2)-aanduiding lijkt mij dit de methode om te koppelen).

Helaas ben ik zelf niet genoeg thuis in de macro's om dit voor elkaar te krijgen. Ik heb een start gemaakt (en in de dummy toegevoegd) waardoor de artikelen onderaan het "Report" worden verzameld. Maar dit gaat via een filter (wat waarschijnlijk niet de juiste weg is) en doet nog niet exact wat ik wil.

Ieder bestand werkt met hetzelfde (begin) tabblad "Report" en (laatste) blad "Report_History", verder heten de tussenliggende bladen dikwijls anders.

Iedere vorm van hulp wordt op prijs gesteld, aangezien ik er zelf niet meer uitkom.

Graag jullie hulp.

Nick

Bijlagen

Kan niemand mij hiermee helpen?? Of is er niet voldoende informatie beschikbaar?

Iedere tip is welkom!!

Waarschijnlijk zijn er wel leden die je willen helpen, maar net als ik snapt niemand wat jouw vraag is. (denk ik)

Nick,

Je legt het niet goed uit.
Ik snap er echt niks van.
Mijn advies is: Laat de vraag even rusten (een dag of wat) en lees dan zelf je probleemstelling nog eens terug met de ogen van een leek.
De kunst is om met weinig woorden de kern van het probleem duidelijk te maken.
Als je dat kunt formuleren zie je vaak dat je dan zelf het antwoord vind.
Zo niet dan helpen de forum members je graag.

Excuses, ik was er al bang voor.

Het idee is, de monteur geeft in de artikelbladen in de daarvoor aangegeven kolom aan welke artikelen hij nodig heeft. Dit moet op een verzamelblad komen.

In de artikelbladen worden de artikelen per module weergegeven. Omdat op het verzamelblad alleen deze modules komen zou een "knop" die alle benodigde artikelen uit de artikelbladen haalt, en plaatst bij de module waar het artikel bij hoort ideaal zijn.

In het voorbeeld is in het "Artikelblad", cel L3 aangegeven als nodig, aantal 1. Dit moet dan in het blad "Report" geplaatst worden achter de Module A. Liefst de Code, Omschrijving en het aantal nodig.

Ik hoop dat dit iets helderder is??
Graag jullie hulp.
Nick

Nick,

in je voorbeeld staat in tab "Artikelblad" in L4 ook een 1.
Waar moeten de bijbehorende gegevens terechtkomen in tab "Report"?

Inderdaad, alle cellen die uiteindelijk in de kolom L aangegeven zijn met 1, 2.. etc. moeten in het blad Report geplaatst worden. Ideaal zou zijn dat de Code, de Omschrijving en het Aantal ndogi worden ingeladen in kolom J t/m K van Report.

Om het misschien nog iets helderder te maken.
In het voorbeeld, moeten de cellen L3 en L4 van Artikelblad, in het blad "Report" in de cellen J3, K3 en L3 komen.
de cel L8 van Artikelblad, in het blad "Report" in de cellen J4, K4 en L4 komen.
de cel L9 van Artikelblad2, in het blad "Report" in de cellen J7, K7 en L7 komen.

verzamelen op zich stelt niet veel voor, maar hoe je het wilt wegschrijven, daar kan ik je niet volgen.
zie bijlage en macro verzamelen.

Bijlagen

Dit is al een hele stap in de goede richting!!

In plaats van het totaal aantal, mag het aantal wat de monteur in de kolom L heeft aangegeven als nodig worden genomen.

De gegevens die nu verzamelt worden moeten in het Report geplaatst worden achter de desbetreffende module in de kolom J, K en L.

Wat ik mij verder nog afvroeg, momenteel worden de bladen die beginnen met "Artikelblad" gecontroleerd, echter zou het beter zijn om alle bladen tussen Report en Report_History te controleren omdat de bladen allemaal verschillende namen hebben. Is dit mogelijk?

Ik denk overigens dat het beter is om in plaats van de gegevens te verzamelen achter de module dat het beter is om dit te doen achter de Module en de "Plaats" (100, 110,.. etc) aangezien dit unieke combinaties zijn, en de kans bestaat dat er meerdere dezelfde modules zijn.

ik vind het toch maar speciaal die manier van verzamelen

Bijlagen

Dit is weer een hele stap vooruit, helaas kan de manier van verzamelen (volgens mij) niet anders. Ik ben gebonden aan informatie die ik van een andere afdeling krijg aangereikt.

Nog een laatste vraag, zoals in het artikelblad te zien is vallen er meerdere artikelen onder de module A (Art 2.1 aantal 1 en Art. 2.2 aantal 1) in het Report blad, worden deze nu opgeteld tot 2 en wordt enkel Art 2.1 genoemd.

Is het mogelijk om dit los van elkaar te doen achter Module A? Dat het er eigenlijk als volgt uit komt te zien?
4304424-0.jpg

Bijlagen

• 4304424-0[1].jpg
    4304424-0[1].jpg
    3,5 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
als je layout voor de uitvoer naar "report" logischer zou maken zou het eenvoudiger wegschrijven zijn

Bijlagen

Dit is echt precies wat ik voor ogen had, echt hartelijk dank!!

Een ding, in de code wordt gesproken over Range"MijnModules", als ik de code in een ander bestand plak, zoekt hij deze Range en kan deze niet vinden. Ik kan zelf echter ook nergens de Range Mijn Modules vinden. Kun je mij aub uitleggen waar deze te vinden is?

dat is een gedefinierde naam.
ga eens in het menu naar invoegen>naam>bepalen of beheren en daar kan je hem vinden.
hij verwijst nu naar =Report!$E$3:$E$10, maar als je tussentijds rijen toevoegt, dan kan hij groeien.
Die moet je dus eenmalig goed zetten of daar moet nog een workaround voor gemaakt worden.

Ik ben heel blij met hoever het nu staat, maar nu ik er mee bezig ben loop ik tegen enkele problemen aan omdat voor de nieuwe onderdelen, wanneer er meerdere onderdelen zijn per module, rijen worden toegevoegd.

Is het mogelijk om, de art.code, omschrijving en aantal van deze meerdere onderdelen via een ALT+ENTER variant onder elkaar te plaatsen in een rij ipv meerdere rijen.

Ik heb de gedefinieerde naam inderdaad gevonden. Ik ga morgen kijken voor de workaround!!

zie bijlage :
"MijnModules" is nu eventjes anders gedefinieerd en geldt voor de 1e 100 cellen vanaf E3 op voorwaarde dat er geen lege cellen tussen staan, dus het moet een aaneengesloten blok van modules zijn en pas daarna de lege cellen. Die getallen kan je dan zo uitbreiden, als je nog meer modules zou hebben.
Best ga je vooral de L-kolom horizontaal gecentreerd uitlijnen want als er maar 1 rij is voor een module krijg je daar een getal dus rechts uitgelijnd en als er meerdere zijn, is het een tekst dus links uitgelijnd en dat zou niet netjes ogen.

Bijlagen

Helemaal super,

Nu ik het bestand echter aan het testen ben ik de uiteindelijke bestanden loop ik tegen het probleem aan dat hij het level ".2" niet altijd lijkt te vinden. Sommige artikelen worden niet meegenomen en dit komt doordat de unieke code als "???"|"???" staat, waardoor hij geen plaats vindt in het bestand om ze te plakken.

Ik ben hierachter gekomen door de verzamelde artikelen te plakken op een aantal cellen, en dan zie ik een verzameling van artikelen (afkomstig van verschillende modules) achter de unieke code "???"|"???".

Heeft u, of iemand enige idee wat hiervan de reden kan zijn? Ik heb gecontroleerd of de celeigenschappen hetzelfde waren en dit is het geval.

staat erin de 1e kolom steeds een ".2" en niet een '.2 " of " .2", dus geen spaties ervoor of erachter ?
stuur anders eens een voorbeeldje waar het mis gaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan