• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Database capaciteitsberekening in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

NicePetra

Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2018
Berichten
6
Dag,

Is het volgende mogelijk in Excel, zo ja welke functie(s) moet ik ervoor gebruiken?

Ik maak capaciteitsberekening in Excel. Ik heb meerdere databases en met de functie draaitabel.ophalen haal ik de gewenste gegevens eruit.
Echter zou ik nog een kolom aan 1 database willen toevoegen. In deze kolom moet de netto beschikbaarheid komen. Ik kom er alleen niet uit welke functie(s) ik ervoor moet gebruiken.

Het gaat over compensatie uren die nog gewerkt zouden moeten worden. Echter kan kunnen niet compensatie uren altijd in 1 week ingehaald worden en moet dat over meerdere weken.
Maximaal 15% van hun contact kan er meer gewerkt worden per week.
Stel een medewerker heeft een contact van 20 uur per week. En heeft 9 compensatie uren die ingehaald zouden moeten worden. Dat zou in 3 weken kunnen. Echter heeft een medewerker ook vakantie en dan moet excel die regel overslaan in de database. Het is wat lastig uitleggen daarom heb ik een versimpelde versie in de bijlage gedaan.
Heeft iemand een idee of dit überhaupt mogelijk is?

Bekijk bijlage CP berekenen.xlsx
 
ai, ik zit voortdurend met cirkelverwijzingen in mijn formules, dus heb ik er een UDF van gemaakt.
Dan zie ik in rij 7 dat er toch iets meer uren mogelijk waren dan dat je zelf voorstelde.
Die kolom met datums is niet helemaal juist, maar dat was om er even snel uit te komen, dat kan zo aangepast worden.
Waar kwam die 9 uur anders vandaan ? Wordt die handmatig toegevoegd ?

Dit is een 1e schot voor de boeg

Kan vermoedelijk eenvoudiger en dan met formules als je tabel zeker gesorteerd is op jaar, week, werknemer !

Foutje rechtgezet, nu met formules, de 1e rij moet wel leeg blijven
 

Bijlagen

  • CP berekenen2.xlsx.xlsb
    23,2 KB · Weergaven: 73
Laatst bewerkt:
mijn eerste versie maar nu wordt alles door een change-event getriggerd
 

Bijlagen

  • CP berekenen.xlsx.xlsb
    23,6 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Dag,

Bedankt voor de hulp.In werkelijkheid komen de compensatie uren over bij het binnen halen van de data, nu had ik als voorbeeld wat ingevoerd.
Ik ga er mee aan de slag.

groet
 
dan denk je het kan toch stukken eenvoudiger met gedefinieerde namen.
Dwingende voorwaarde, je gegevens staan gesorteerd op jaar & week, maar dat is zo dacht ik toch.
 

Bijlagen

  • CP berekenen3.xlsx
    15,2 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Dag,

Kunt u mij toch nog een keer helpen? De werkelijke database staat gesorteerd op Medewerker, week, jaar.
Het lukt mij helaas toch niet om daar de juiste formule in te krijgen waar de gewenste uitslag uit komt/

Bekijk bijlage 1.4 CP berekenen.xlsx
 
Volgens mij is het werknemer, jaar, week en dan is het haast nog gemakkelijker dan de eerdere versie
 

Bijlagen

  • 1.4 CP berekenen (1).xlsx
    15,1 KB · Weergaven: 34
Bedankt voor de super snelle reactie. Ik ga mij er van de week over buigen. Bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan