database doorzoeken met datagridview

Status
Niet open voor verdere reacties.

klimmer

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2008
Hallo allemaal,

Ik ben bezig om een toegangssysteem te maken. Besturing is geen probleem, daar heb ik al wat ervaring mee. Ik heb alleen nog nooit met VB gewerkt icm een database. (wel met PHP/MySQL)

Het deel dat me wel al gelukt is:
Het scannen van het pasje, opzoeken van het nummer. Al dan niet toegang verschaffen.

Wat ik nog niet heb is het gedeelte om de toegang te ontzeggen. Je moet dus op naam of nummer kunnen zoeken en hier aan kunnen vinken of iemand er in mag of niet.

Ik heb aardig wat informatie gevonden op internet. Maar ik weet niet of ik het goed toepas. (ik kan wel dagen bezig zijn om iets werkend te krijgen, terwijl dit eigenlijk via een andere manier moet)

Ik zal nu uitleggen wat ik wel heb. Ik hoop dat jullie hier wat feedback op willen geven.

-Bij het openen van de form wordt een connectie gemaakt met een MS Acces database. Alle records worden in een dataset opgeslagen.

-Bij KeyUp van de tekstbox wordt er een selectie gemaakt:
If txt = "" Then
bindingsource.filter = "1=0" 'dit filter laat niets door
datagridview1.datasource = bindingsource

Als het txt numeriek is filter hij op id, zo niet filtert hij op naam.

Daarna zet hij de bovenste row in aparte labels en de toegang in een checkbox. Deze kan je veranderen en opslaan met een button:
dataadapter.update (datasource, "naam")

Dit zijn mijn vragen:
1)Hoe zorg ik dat hij niets laat zien als txt leeg is (anders dan met filter = "1=0")
2)Als ik een niet bestaande Id invoer komt er een leeg datagrid uit. Hoe kan ik controleren of hij leeg is. Want anders loopt het mis als hij de gegevens van de 1ste row wil overnemen (die er niet is/zijn).

Excuus voor het lange verhaal en alvast heel erg bedankt!
Klimmer

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan