SSD schijf niet herkend

Steffanie52

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2025
Mijn vraag
Ik heb uit mijn oude PC (die niet geschikt was voor windows 10) de ssd schijf verwijdert en deze in een PC geplaatst waar windows 11 wel op draait. Echter word de SSD schijf totaal niet herkend als ik hem via sata aansluit, ook niet bij schijfbeheer. Als ik hem via een adaptor via usb aansluit dan herkend de PC hem wel. Ook het programma easeUS Partion Manager ziet hem niet als ik hem via sata aansluit!
Iemand idee waarom dit is en hoe ik het oplos? Weet niet of hij in de Bios herkend word daar ik geen idee heb hoe ik daar in kom op deze PC (niet via F8 of 10 in ieder geval!)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows11 op een HPZ420
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
aansluiten via usb adaptor werkt dus wel

Het meest waarschijnlijke lijkt mij dat hetzij de data-kabel, hetzij de stroomkabel van de SSD niet goed is , of niet goed is aangesloten.
Al de esc-toets geprobeerd om bij het opstarten in de bios te komen?

De SSD schijf word in de bios herkend maar dus niet in Windows11 (daarvoor in windows10 dus wel).
Heb hem tijdens installeren windows11 wel losgekoppeld omdat ik geen risico wilde nemen dat er iets met de inhoud van de schijf zou gebeuren, maar dus na de installatie van windows11 plotseling niet meer herkend!
Het is een samsung 860 EVO 500GB

Was 'ie in Windows 10 misschien versleuteld met Bitlocker?

Nee niet versleuteld en blijf het ook vreemd vinden dat hij dus via een adapter op USB wel zichtbaar is en gewoon gebruikt kan worden.

Als ie door de bios gezien wordt, dan is het niet de kabels of de aansluiting.
Maar als ie versleuteld is, dan zou de inhoud ook niet via een usb-aansluiting te zien moeten zijn.

Precies.
Misschien toch meer even een backup maken naar een andere schijf.
Dan kan je hem daarna in Windows 11 formatteren en kijken of 'ie dan wordt gezien.

Of hem in je Windows 11 machine op een andere SATA poort aansluiten.

Zit er een M.2 disk in je Windows 11 machine?
Dan kan het zijn dat niet alle SATA poorten beschikbaar zijn.

Heb dus een andere schijf van vriend geprobeerd en ook die word niet herkend door windows11 en weer wel in de bios! er is denk iets in windows11 wat er voor zorgt dat een schijf uit windows10 niet herkend word.
Bericht automatisch samengevoegd:

Nee ook geen M.2 disk aanwezig

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan