Database maken voor Computerwinkel

• Onderwerp starter Onderwerp starter wro
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

wro

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2010
Hallo Allemaal,

Ik ben helemaal nieuw in access....:(

Ik wil graag een database maken voor de reperatieafdeling van een computerwinkel.

Ik zou dus graag een werkbon willen maken en deze koppelen aan een klantenbestand en aan een zeg maar een historybestand

Dus een werkbon maken en deze ook uitprinten, met klantgegevens en opdracht van de klant.
Als het een nieuwe klant gelijk invoeren, en als een bestaande is op zoekcode terugzoeken.
En dan wil ik ook dan de uitgevoerde reparatie ook op de bv ook op de bon inkunnen vullen dat als er iets is terug kunnen zien wat er eerder is gebeurt met de reperatie.

Wie kan mij helpen hier met dit :confused:

Wil je ook gebruik maken van de actuele voorraad van de winkel. Handig als je bijv. geheugen moet vervangen. Heb je ook meteen de juiste prijzen.

Mijn advies. Bouw het pakket tegen je bestaande ERP software, zodat je geen dubbeling van gegevens krijgt, of kijk voor een kant- en klaar pakket.

Probeer in eerste instantie vanuit je bedrijfsprocessen te denken. Blijkbaar doe je nu alles in Excel? Wat zijn van je huidige systeem de beperkingen/nadelen? Wat zou je anders willen? Wat hetzelfde?
Als je die vragen op papier hebt staan, bekijk dan wat het nieuwe systeem moet kunnen. Kortom: maak een pakket met eisen waaraan de applicatie moet voldoen. En ga dan pas kijken hoe je dat in Access (als je daar op uitkomt) gaat bouwen. Daarbij lijkt het mij dat je de bestaande gegevens wilt kunnen overzetten naar Access, dus je hebt op zich al een redelijke basis voor je structuur.

Ik mag toch hopen dat je de factuurgegevens in excel wel bewaart? Je hoeft toch niet steeds opnieuw te beginnen? En kun je in de db een koppeling maken met je factuurprogramma, of kun je die gegevens exporteren, samen met je klantenbestand?
En hoe de je het nu met je materiaal verbruik? En aanschaf van je materialen, etc?

Ik wil je op zich wel helpen, maar een beetje meer inzicht in wat de db moet gaan doen en kunnen is dan wel handig. Heb je daarvan wat op papier staan, of heb je alleen dat Excel bestand/

Ik weet niet hoe het met de Filemaker kennis van anderen in de groep staat, maar ik heb daar nooit mee gewerkt. Dus aan mij heb je niet zoveel. Overigens heb ik van wat ik gehoord en gelezen heb over Filemaker niet het idee dat dit programma nu zoveel meer kan dan Access. Als je toch van scratch moet beginnen, en je wilt een optimale koppeling met andere Office pakketten, dan zou ik mij drie keer achter de oren krabben voordat ik met Filemaker aan de slag zou gaan. Of, als je een leuk voorbeeldje in Filemaker hebt, dat namaken in Access...

Ik sluit me aan bij octafish. In plaats van na te denken over het ontwerp, heb je je tijd gestopt in het zoeken naar een programma. Nu ben je dus zonder enige kennis bezig in een ander pakket, maar je vraag is nog steeds niet opgelost.

En als je een alles-in-één oplossing zoekt. Kijk dan eens naar de software van Exact. Kun je niet alleen mee boekhouden, maar ook je facturen maken, kassa aansturen en voorraad beheren. Het pakket heeft in ieder geval uitgebreide ondersteuning voor div. soorten kortingen. Factuurkorting, regelkorting, artikelkorting, produkctgroepkorting. En dit alles in percentages of bedragen.

Om zoiets op te zetten in Access zul je je eerst de basisbeginselen van Access eigen moeten maken.
Dat moet je zelf doen, het forum is niet bedoeld als gratis opleidingsinstituut en niet bedoeld om vragenstellers/-sters te voorzien van pasklare oplossingen (al gaat sommige oplossers daar ver in mee...).

Kijk hier eens om wegwijs te worden in Access

http://www.softwijs.nl/cursusboeken.html

http://www.gratiscursus.be/access_2003/index.htm

http://www.datapigtechnologies.com/AccessMain.htm

Ik zou als ik jou was zeker overwegen om een standaardpakket aan te schaffen.
Exact zoals RogerS adviseerde lijkt me in jouw geval en erg duur en overkill.
Kijk eens naar SnelStart.

Tardis

alternatief

Hallo,

Zelf gebruiken wij een programma dat werkbonnen kan maken met daaraan gekoppeld materiallijsten ed.

Je kan daarna ook meteen een factuur maken en al je klanten erin zetten.

Ook kun je materialen/onderdelen in het systeem zetten.

Zoek maar eens met google op :

qb-tim werkbon

Veel suc6.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan