Database maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Khorramshahrs

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2006
Ik maak al enkele jaren een database met stambonen van american staffords, nu doe ik de invoer altijd zelf en moet ik elke hond weer zelf linken naar zijn pagina, zelf een overzicht bij houden per alfabet en dit kan soms tijdrovend zijn. Per stamboom ben ik toch altijd meer dan een uur bezig.
Met een database zou dit veel gemakkelijker gaan, maar ik heb totaal geen idee van hoe ik er moet aan beginnen. Wat ik graag zou hebben is dat ik naar een naam van een hond kan gaan en daar gewoon de ouders ingeven en dat dit dan automatisch word aangevuld in de stamboom van de honden komt waar die hond ook in voorkomt. Of als ik een hond toevoeg met ouders die ik al in mijn database heb, dat ik die ouders kan inbrengen en dat de rest van de stamboom er automatisch achter staat.
Is er iemand die mij kan helpen.
Dit is hoe ik het nu gemaakt heb: http://khorramshahrs.eu
Het uitzicht is niet echt mooi maar als ik er iets aan wil veranderen moet ik alle pagina's apart aanpassen en daarvoor heb ik zo net iets te veel stambomen :o
Is er iemand die mij hierbij wilt helpen?

Het lijkt mij dat Microsoft Access een van dé mogelijke antwoorden op je vragen is.

Met Access kun je het eigenlijk zo gek niet verzinnen of het valt wel te linken.

Als je het online wilt aanpakken, raad ik je mysql aan, dat is een database voor online gedoe (Hoewel Acces wel makkelijker is)

Als je online alles in een database wilt zetten, moet je het later (voor op pagina's) wel met php oproepen. Dat brengt wat met zich mee (php leren, php moet op server kunnen, sql database moet op server staan, etc.)

interesant: (!!)(inleiding): http://www.websitemaken.be/index.php?page=news&topic=4
Website mysql: http://www.mysql.com/
php + mysql: http://doc.nl.linux.org/HOWTO/PHP-MySQL-NL.html

Ik ken al wat van de beginselen van php, ik krijg php op mijn server en kan al wat werken met mysql maar hoe ik de database zelf in elkaar moet krijgen, daar zit het grote probleem eigenlijk.
Maar toch al bedankt voor de tips.
Met access kan ik ook werken, maar heb daar toch ook niet gevonden hoe je dan de juiste vormgeving kunt krijgen om het ook degelijk in die 3 generaties te zetten zoals het op mijn website nu staat.

Ik heb lang geleden met Access gewerkt (en ga het binnenkort ook weer oppikken) en ben dus veel "kwijt". Ik weet wel dat je het eigenlijk zo gek niet kon bedenken, of het was via het relationele scherm van Access wel te koppelen.

Laatst bewerkt:
Ik heb lang geleden met Access gewerkt (en ga het binnenkort ook weer oppikken) en ben dus veel "kwijt". Ik weet wel dat jet eigenlijk het zo gek niet kon bedenken, of het was via het relationele scherm van Access wel te koppelen.

Bij mij is het ook al 6 jaar geleden, heb het vorig jaar nog eens geprobeerd maar kreeg het dan niet voor elkaar om het in zo'n volgorde te krijgen. Als er iemand tips heeft, gerust welkom ;)

Oef, dát zal niet simpel zijn zo even via de Helpmij. Ik "zie" in gedachten nog de zwarte / gekronkelde koppelingslijntjes in Access, maar om nu zo even uit te leggen hoe / wat / waar, dat zal zelfs voor doorgewinterde Access gebruikers niet zo simpel zijn denk ik.

tsja, je zult zelf even moeten gaan bedenken welke data je HOE in je tabellen kwijt wilt. Stel je hebt alleen maar honden-namen en families, kan je ze gewoon koppelen en via een query eruit trekken... Als je echter 20 tabellen hebt word het lastiger.

Anywho, als je er niet uitkomt moet je het hier maar posten en helpen we/ze je verder - het is alleen wel handig als je verteld welke data in tabellen moet, en welke relaties er zijn.

(mysql/php: relaties zijn gewoon via querie op te roepen (ja, access ook wel ja), niets relatie-scherm (houd niet zo van ms_office producten - slechte ervaringen met access :p))

tsja, je zult zelf even moeten gaan bedenken welke data je HOE in je tabellen kwijt wilt. Stel je hebt alleen maar honden-namen en families, kan je ze gewoon koppelen en via een query eruit trekken... Als je echter 20 tabellen hebt word het lastiger.

Anywho, als je er niet uitkomt moet je het hier maar posten en helpen we/ze je verder - het is alleen wel handig als je verteld welke data in tabellen moet, en welke relaties er zijn.

(mysql/php: relaties zijn gewoon via querie op te roepen (ja, access ook wel ja), niets relatie-scherm (houd niet zo van ms_office producten - slechte ervaringen met access :p))

Wat ik eigenlijk wil hebben is dat elke hond gelinkt is, wanneer je op die naam klikt krijg je zijn gegevens zoals geboortedatum, fokker, eigenaar en daaronder de stamboom met ouders, grootouders en overgrootouders
Op elk van hun naam moet je ook kunnen klikken om naar hun pagina te kunnen gaan. Eigenlijk zoals het nu allemaal is maar zonder dat ik die links zelf moet maken
Dat ik enkel aangeef wie de moeder en vader is van een bepaalde hond en dat alles dan opvolgt. Enkel ik moet dat kunnen ingeven maar iedereen moet wel alles kunnen zien.
Als de ouders niet gekend zijn zou er iets moeten staan van 'unknown'
Dus zo veel moet ik niet koppelen dan?

Is het mogelijk op 1 of andere manier om het idee van een andere website te "pikken", ik weet dat je van websites de pagina's kunt opslaan, maar je krijgt dan niet de vorm van de database en zo te zien. Is het mogelijk om dit toch te doen?
Heb al emails gestuurd naar mensen die zo'n database hebben of die mij willen helpen maar blijkbaar zijn er niet veel mensen die dat zien zitten.
Kdenk dak het gewoon ga opgeven en gewoon ga verder prutsen gelijk ik bezig was.

voor elke hond zou je zoiets kunnen doen:

tabel: honden
id
geboortedatum
fokker
eigenaar
vader_id
moeder_id

Op deze manier kan je dan zoiets in je php script doen:
PHP:
<?php
//eerst database connecties maken etc.

//dan: ophalen 1 hond (bijvoorbeeld via de url, zo: www.blala.com/index.php?hondid=5):
$query = mysql_query("SELECT * FROM honden WHERE id='".$id."';");
while ($hond = mysql_fetch_array($query)){
echo "Hond #".$hond->id;
echo "geboortedatum: ".$hond->geboortedatum
// zo dus even doorgaan

?>
Wat je daarna moet doen (om de stamboom te laten zien) is de vader_id en moeder_id oproepen, en via dat de namen. Dan kan je via die ID's weer de ouders van DIE honden oproepen, net zo lang tot er geen vader_id en moeder_id meer bestaat (wat dus betekent dat de stamboom daar begint)

hih,

V.:thumb:

[edit] nee, je kan geen tabellen van anderen jatten via je browser.(daarom zijn databases ook erg handig om passwords etc. in op te slaan ;)) [/edit]

Na een hoop leeswerk, heb ik iets geprobeerd om bij elkaar te krijgen. Ik krijg een formulier om in te vullen, maar als ik op verzenden duw, krijg ik een foutmelding. Ik wil dus eerst zien dat ik records kan toevoegen aan mijn database voor ik ze er uit kan halen.

resultaat:
http://pedigrees.100webspace.net/toevoegen.php

ingevuld en op verzenden duwen krijg ik:

"Warning: mysql_query(): Can't connect to local MySQL server through socket '/var/run/mysqld/mysqld.sock' (2) in /home/www/pedigrees.100webspace.net/toevoegen.php on line 19

Warning: mysql_query(): A link to the server could not be established in /home/www/pedigrees.100webspace.net/toevoegen.php on line 19
Can't connect to local MySQL server through socket '/var/run/mysqld/mysqld.sock' (2)"

iemand een idee?

<?
$dbms = 'mysql';

$dbhost = 'localhost';
$dbname = 'martim3_pedigree';
$dbuser = 'admin';
$dbpasswd = 'xxxxxxxx';

if(isset($_POST['verzenden']))
{

$sname = addslashes($_POST['name']);
$sbirthdate = addslashes($_POST['birthdate']);
$sbreeder = addslashes($_POST['breeder']);
$sowner = addslashes($_POST['owner']);
$smother = addslashes($_POST['mother']);
$sfather = addslashes($_POST['father']);

mysql_query("INSERT INTO honden (name, birthdate, breeder, owner, mother, father) VALUES ('".$sname."', '".$sbirthdate."', '".$sbreeder."', '".$sowner."', '".$smother."', '".$sfather."')") or die (mysql_error());

echo 'Je gegevens zijn succesvol in de database geplaatst';
}
else
{
?>
<form action=" <?=$_SERVER['PHP_SELF']?> " method="POST">
Name: <input type="text" name="dogname"><br />
Birthdate: <input type="date" name="birhtdate"><br />
Breeder: <input type="text" name="breeder"><br />
Owner: <input type="text" name="owner"><br />

Mother: <input type="text" name="mother"><br />
Father: <input type="text" name="father"><br />