database maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

jolaschwarz

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 jan 2011
Hallo allemaal,

Ik weet niet hoe ik een eigen vraag maak zeg maar dus ik plaats hem hier.
Ik moet een database maken voor informatica.. over een leerlingenbestand.
Kijk dit zijn de opdrachten:
Maak in Excel een indeling van een werkblad met kolommen, dat overeenkomt met de absentielijst. Druk een voorbeeld van zo’n werkblad af en vergelijk de indeling met die van andere projectgroepjes.

Bepaal welke personen en afdelingen allemaal betrokken zijn bij Regiz.

Geef van elk van de personen en afdelingen aan of je ze kunt beschouwen als buitenwereld of als proces binnen het informatiesysteem, en waarom.

Maak een overzicht van de gegevensstromen, processen en buffers. Let op de naamgeving en controleer gezamenlijk dat je niets vergeten bent. Geef bij de buffers aan welke gegevens ze bevatten en geef bij de gegevensstromen aan welke gegevens worden verstuurd.

Stel een contextdiagram op waarbij je gebruik maakt van de buitenwerelden, de gegevensstromen en één proces, namelijk het ziekmeldingsregistratiesysteem (afgekort Regiz).

Het project (vervolg)

Eigenlijk volg je hiermee de omgekeerde route: je tekent namelijk een contextdiagram op basis van buitenwerelden, processen en gegevensstromen. Daarom gaan we nu werken vanuit de systeemeisen.

Een systeemanalist heeft voor een geautomatiseerd systeem de volgende systeemeisen opgesteld. Het systeem moet in staat zijn om:

ziekmeldingen van leerlingen vast te leggen. Van een leerling moeten naam en klas worden ingevoerd, evenals de dag en het tijdstip waarop deze ziek werd gemeld. Tevens moet worden vastgelegd of de ziekmelding door de ouders is gedaan of door de leerling zelf.
betermeldingen van leerlingen vast te leggen. Van een leerling moeten naam en klas worden vastgelegd en de dag en het tijdstip waarop deze beter werd gemeld.
te controleren of de gegevens van de melding correct zijn ingevoerd. Zo niet, dan volgt een foutmelding.
een overzicht af te drukken van ziekmeldingen en betermeldingen van de afgelopen dag ten behoeve van de conciërge.
een overzicht op het scherm te tonen van leerlingen die op een bepaalde dag zijn ziek gemeld ten behoeve van een docent.
een overzicht af te drukken van leerlingen die langer dan een week ziek zijn ten behoeve van de klassendocent.
een brief uit te draaien voor de ouders/verzorgers van een leerling die langer dan twee weken ziek is, met een verzoek om een afspraak te maken.

Vragen en opdrachten

Bedenk zelf of deze systeemeisen alle handelingen afdekken die er in het huidige informatiesysteem worden verricht. Overleg met de andere projectgroepen hierover en vraag de docent om raad.

Als je alle systeemeisen hebt vastgesteld, bepaal dan per systeemeis welke buitenwerelden en gegevensstromen hieruit voortvloeien.

Maak een contextdiagram van dit systeem gebaseerd op bovenstaande systeemeisen.

Controleer in hoeverre dit contextdiagram afwijkt van het contextdiagram dat je al gemaakt hebt. Noteer de verschillen.

Het project (vervolg)

De bedoeling is dat Regiz geïntegreerd gaat worden in de gehele schooladministratie. Daarvoor is het noodzakelijk dat de gegevens in een database worden opgeslagen.

Vragen en opdrachten

Geef van de entiteittypen Leerling, Klas, Docent en Absentielijst aan welke attributen ze bevatten. Vergelijk dit met de buffers en de gegevensstromen.

Teken de relatie tussen de entiteitypen met behulp van ERM en geef tevens de cardinaliteit en optionaliteit aan.

Beschrijf de bijbehorende tabellen vervolgens als relationeel model.

Maak deze database in Access.

Maak een query in SQL waarbij per leerling wordt getoond:
de ziekmeldingen;
de docent bij wie de les gemist werd;
het gemiste vak.

is er iemand die mij op weg kan helpen??

groetjes

Beste "jolaschwarz",

Het forum (http://www.helpmij.nl/forum ) is opgedeeld in secties, elke sectie heeft een subsectie.
Onder elke sectie staat welke subsecties deze bevat.

Als u in de subsectie bent welke het beste bij uw vraag past klikt u op "Nieuwe vraag plaatsen" linksboven.

Ik heb u nu een eigen vraag gegeven.

Met vriendelijke groet,
Stefan (Tha Devil)
Moderator Helpmij.nl

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan