Database mbv php

Status
Niet open voor verdere reacties.

NielsBrouwer

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2009
Goedemiddag,

ik moet voor een project (voor mijn vaders werk) een database bouwen mbv PHP.
Zelf ben ik nieuw op dit gebied, dus hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.

Het gaat hier om een leerlingenabsentie-registratie-systeem. Er moet een database worden opgebouwd met naam, klas, leerlingnummer, geboortedatum en afwezige uren. Dan moet er (op basis van het geboortejaar) een open hokje zijn, eventueel aangevinkt of ingekleurd, om aan te geven dat de leerling boven de 18 is (dan mag hij/zij zichzelf ziekmelden).

Hoe kan ik dit het beste, snelste en makkelijkste aanpakken?

Met vriendelijke groet,
Niels Brouwer

Gebruik maken van een MySQL database en met PHP i.c.m. HTML er een leuk systeem omheen bouwen.

@royduin, ik denk haast dat de TS ook al wel zover was.

@Niels:

Bestaat de database al en moet je alleen nog de applicatie eromheen bouwen of moet de database ook nog gecreëerd worden?

Als de db al bestaat, zou je ons dan kunnen laten zien hoe je databasemodel eruit ziet?

@ErikBooy007;

de database heb ik al gemaakt, hier even twee screenshots (als bijlage).

Alvast bedankt!

Bijlagen

• nlabsenties.PNG
    nlabsenties.PNG
    14,8 KB · Weergaven: 32
  • nlleerlingen.PNG
    nlleerlingen.PNG
    20 KB · Weergaven: 35
Oké, ik denk dat je in ieder geval wel een handig databasemodel hebt gekozen.

Als ik het goed begrijp moet er dus een formulier zijn waarin een absentie kan worden toegevoegd.

Dat zou je zo kunnen doen:

PHP:
<?php
  if ( $_SERVER[ 'REQUEST_METHOD' ] == 'POST' ) {
    $connection = mysql_connect ( 'localhost', 'username', 'password' );
    $db = mysql_select_db ( 'database', $connection );

$sql = "SELECT id FROM nlleerlingen WHERE leerlingnummer = '" . $_POST[ 'Leerlingnummer' ] . "'";
    $result = mysql_query ( $sql );

if ( mysql_num_rows ( $result ) > 0 ) {
      $row = mysql_fetch_assoc ( $result) ;
      $query = "INSERT INTO nlabsenties (leerling, datum, uur) VALUES ('" . $row[ 'id' ] . "', '" . $_POST[ 'Datum' ] . "', '" . $_POST[ 'Uur' ] . "')";
      $message = ( @mysql_query ( $query ) ) ? 'Absentie voor bestaande leerling toegevoegd' : 'Absentie voor bestaande leerling kan niet worden toegevoegd';
    } else {
      $query = "INSERT INTO nlleerlingen (naam, klas, geboortedatum, leerlingnummer) VALUES = ('" . $_POST[ 'Naam' ] . "', '" . $_POST[ 'Klas' ] . "', '" . $_POST[ 'Geboortedatum' ] . "', '" . $_POST[ 'Leerlingnummer' ] . "')";
      $message = ( @mysql_query ( $query ) ) ? 'Nieuwe leerling toegevoegd' : 'Kan nieuwe leerling niet toevoegen';
      $id = mysql_insert_id();

$query = "INSERT INTO nlabsenties (leerling, datum, uur) VALUES ('" . $id . "', '" . $_POST[ 'Datum' ] . "', '" . $_POST[ 'Uur' ] . "')";

$message .= ( @mysql_query ( $query ) ) ? ', absentie toegevoegd.' : ', absentie niet toegevoegd';

}
  }
?>
<html>
  <head>
    <title>Leerlingenabsentieregistratiesysteem</title>
  </head>
  <body>

<?php echo ( isset ( $message ) ) ? $message . '<br /><br />' : '';

<form method="post" action="">
      Naam: <input type="text" name="Naam" /><br />
      Klas: <input type="text" name="Klas" /><br />
      Geboortedatum: <input type="text" name="Geboortedatum" /><br />
      Leerlingnummer: <input type="text" name="Leerlingnummer" /><br />
      Absentiedatum: <input type="text" name="Datum" /><br />
      Absentieuur: <input type="text" name="Uur" /><br />
      <input type="submit" name="submit" value="Opslaan" />
    </form>
  </body>
</html>

Je moet dan wel zelf nog op regel 3 en 4 de betreffende gegevens invullen. (Gebruikersnaam, wachtwoord en naam van de database).

N.B. ik weet niet zeker of dit werkt, is uit de losse pols, maar anders moet je de foutmelding maar even aangeven ;)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan