Database met links

Status
Niet open voor verdere reacties.

repsak

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2013
Hallo,

Mijn naam is Kasper de Beer en ik ben leraar in het speciaal onderwijs. Ik geef les aan kinderen met spraak / taal en gehoor problemen. Voor deze doelgroepen is het van groot belang de lessen zo visueel mogelijk aan te bieden.
Tegenwoordig geven we les met een digibord. De lessen bereid ik voor in Yurls (verzamelprogramma van links)
In mijn les heb ik verschillende links die ik op het digibord aanklik en meestal zit daar een YouTube fimpje achter. Voor mijn kinderen is het op deze manier een visueel aantrekkelijke les. Ik heb verder 8 computers ter beschikking en omdat ik bijv. bij rekenen al 5 niveaugroepen heb, is het instructie geven erg moeilijk. Daarom zoek ik naar mogelijkheden om de kinderen zelf de links (instructievideo's over een rekenopdracht) op te zoeken en op hun computer te bekijken.
Het lukt mij wel om in Excel verschillende tabbladen (niveaugroepen) te maken en bij de afzonderlijke groepen URLS links te plakken en vandaar de links aan te klikken. Het kan zijn dat verschillende leerlingen naar dezelfde link, onafhankelijk van elkaar, willen kijken. Excel lijkt mij daar niet erg geschikt voor.
Zijn er mogelijkheden in Access.
De database moet de velden in zich herbergen:
ID, Vakgebied, Boek, Taak, Som, Link, Onderwerp
Het liefst nog in Access 2003 aangezien we dat nog op school gebruiken.
Wie kan mij helpen???

Allereerst welkom bij HelpMij!
Het is mij niet geheel duidelijk wat je precies wilt bereiken, en welke rol Access daar in moet spelen. Access is geen standaard onderdeel van Office, en je zou voor elke pc waar het op draait bijvoorbeeld een aparte licentie moeten hebben. Bij Excel heb je dat nadeel niet. Bovendien is Access als gebruikersomgeving zonder uitgebreid te programmeren en formulieren te bouwen ook niet erg gebruiksvriendelijk.
En als laatste: hoe zou die interface er dan uit moeten zien? Want ik neem aan dat je ergens die linkjes wilt zien die de leerlingen dan moeten aanklikken. Maar op dit moment is dat een grote gok.

Hallo Michel,

Fijn dat je meedenkt!!
Onze school is een onderdeel van de Koninklijke Kentalis en onze server staat in Arnhem. Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat ook op een netwerkversie van Excel je niet twee dezelfde pagina's kunt openen en bewerken. Een oplossing zou zijn alle kinderen een eigen Excel bestand te geven met hun naam, waarin de links staan. Wel omslachtig en niet veel mogelijkheden tot zoeken. Natuurlijk zou het geweldig zijn als ook andere scholen de links zouden kunnen gebruiken.
Ik ben bezig met het voorbereiden van een workshop op de Kentalisdag (20 maart). Daar willen we aan de deelnemers van de workshop laten zien hoe je een rekenles met moderne technische middelen aan veel verschillende niveaugroepen in de klas les kan geven.Daarnaast is het grote doel te komen tot een database van instructivideo's (gemaakt met het digibord, Symbaloo, Yurls en ScreenCamera). De bedoeling in eerste instantie is dat de instructie van de leerkracht wordt vastgelegd met ScreenCamera en openbaar gezet wordt bij YouTube. Deze links kunnen we later opnemen in een database. De leerkracht geeft aan 1 groep via het digibord (met gebruik maken van Yurls pagina's) les aan groep A. De overige groepen moeten bij vragen over hun opgaven, instructievideo's kunnen raadplegen. We hebben 8 computers ter beschikking. Waarvan 6 M2Desk tafels (leerlingtafel met geintegreerde inklapbare computer) en 2 computers achterin de klas. In de workshop opstelling zullen we gebruik maken van het officepakket, leerlingensoftware Wereld in Getallen en Internet.
Mijn kennis met het werken met Access gaat niet verder dan wel eens gehoord te hebben van "front-end"
Zie je oplossingen voor mijn idee.

Sorry Michel.
Vanuit de Yurls pagina kun je wel de links met meerderen tegelijk aanklikken en dezelfde video zien. Dit komt omdat het via YouTube dus internet gaat. Het grootste probleem is opgelost.
Nu nog een database van de links.
Een kind gaat aan een rekentaak beginnen, er doet zich een rekenprobleem voor (bijv.breuken) In een simpel databaseprogramma zou het kind een instructievideo moeten kunnen zoeken, om zijn of haar probleem te kunnen oplossen. Aan de hand van de sleutel "breuken" en een subsleutel "optellen van ongelijknamige breuken" zou het bij de gewenste link (instructievideo) moeten komen en deze aanklikken en de instructievideo kunnen bekijken.
Zou je mij nog verder willen helpen??

In een simpel databaseprogramma zou het kind een instructievideo moeten kunnen zoeken, om zijn of haar probleem te kunnen oplossen.
Dat wordt het dus niet :) Hoe simpeler het er voor de eindgebruiker uit ziet, hoe ingewikkelder het gaat worden voor de bouwer. Dat is maar wat vaak een natuurwet in databaseland. Zeker omdat je met Access 2003 werkt, dat grafisch nu eenmaal minder toeters en bellen heeft dan 2010. Je kunt bijvoorbeeld alleen grijze standaard knoppen gebruiken, en dat ziet er nu eenmaal niet zo fraai uit.
Zo ben ik bijvoorbeeld bezig geweest om voor een bakker een grafische schil te maken in een 2003 database, waarbij de db d.m.v. een touch screen moet worden bediend. Omdat de verschillende producten met kleurtjes moesten worden aangeduid, kon ik dat alleen maar maken door labels te gebruiken, en die te kleuren. En dat is een behoorlijke programmeerklus! Je krijgt de bediening dus wel intuitief als je dat zou willen, maar het is een behoorlijke klus.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan