database op netwerkshare (versie 2010)

Status
Niet open voor verdere reacties.

themark

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2002
Berichten
127
:thumb:

Beste,

ik ben een database aan het maken die ik via het netwerk wil delen.
Mijn collega en ikl moeten er tergelijker tijd in kunnen werken.

Ik heb op de databse alle vergendelen opties uit gezet. Maar krijg het nog niet voor elkaar. De 2e connectie krijgt de melding dat de database in gebruik is.
Iemand enig idee?
Ik kan het zowel in 2007 alswel 2010 maken.
 
Laatst bewerkt:
Geldt dat voor de hele database of voor een tabel in de database?
Ik weet wel dat je niet tegelijk in de zelfde tabel mag werken, voor andere tabellen zou dat niet altijd hoeven.
 
Je kunt in een db aangeven of een tabel gelockt moet worden, of het actuele record. Zelf gebruik ik de optie om op Record niveau te locken; het heeft niet zoveel nut om gelijk de hele tabel dicht te zetten. Maak anders eens een schermafdruk van je huidige instellingen. En staan de lees- en schrijfrechten van de betreffende netwerkmap wel goed?
 
Instellingen

Ik heb een screenshot van de instellingen bijgesloten.
De rechten op het netwerk zijn identiek. Als ik het namelijk omdraai als eerste op pc 2 opstarten en dan pas op pc1 krijg ik de melding ook.
Ik las iets over dat access de tabel default vergrendeld? Ik heb namelijk. (en ik weet dat het neit netjes is) een platte tabel. d.w.z. 1 tabel waar alles op draait.

grt
mark
 

Bijlagen

  • instellingen-DB.JPG
    instellingen-DB.JPG
    50,7 KB · Weergaven: 42
Volgens je instellingen heb je de vergrendeling helemaal uitgezet; dat zou ik in ieder geval veranderen naar <Bewerkte record>. Maar dat zou het probleem niet mogen zijn. Je kunt nog eens proberen (zowiezo aan te raden) om er een frontend-backend db van te maken. In jouw geval houdt dat in: een kopie maken van de database, die hernoemen naar Naam_FE (of wat je wilt natuurlijk, maar voor het gemak ga ik er even vanuit dat je de kopie als Frontend gaat inrichten). Vervolgens verwijder je uit de Frontend de tabel(len), en maak je een koppeling naar de backend database tabellen. Nu zou je weer een werkende database moeten hebben. Deze frontend kun je vervolgens aan alle gebruikers 'uitdelen'.
In de backend kun je overigens alle objecten zoals rapporten en formulieren verwijderen, want die zitten nu in de frontend. Of je gebruikt ze als template, voor het geval je ze later wilt aanpassen en opnieuw distribueren.
 
Error

Ik krijg alsnog de volgende error. (op de 2e pc)
De database is gekoppeld in NAAM_FE en NAAM_BE.
 

Bijlagen

  • error-db.jpg
    error-db.jpg
    14,3 KB · Weergaven: 27
Sluit alle databases af, en kijk of er nog ergens een lock bestandje blijft staan (databasenaam.ldb vermoedelijk). Ik weet niet zo gauw hoe het lockbestand in 2007/2010 heet, maar het staat in ieder geval in dezelfde map als de database. Gooi dat bestandje dan weg. In de map met de databases hoort van een gesloten database alleen het bestand met de db te staan; zodra iemand de db opent krijg je het lock bestand erbij. Dat zou moeten worden verwijderd als je de db weer sluit, maar soms blijft dat hangen.

De foutmelding heb ik wel eens gezien bij db's die in verschillende versies worden gebruikt; de naam van de tabel ([MSysAccessStorage]) duidt op een systeemtabel die in 2003 wèl voorkomt, maar (dacht ik) in 2007/2010 niet meer. Je kunt dat checken door de Systeem tabellen en Verborgen tabellen zichtbaar te maken.
 
gevonden sys tabbellen

in bijlage is te zien dat dit inderdaad het geval is.
Er zijn diverse systabellen.

groet
Mark
 

Bijlagen

  • systemetabl.JPG
    systemetabl.JPG
    37,4 KB · Weergaven: 37
De tabel [MSysAccessObjects] is een overblijfsel uit een oudere versie van Access, en die werd volgens mij alleen t/m Access 2000 gebruikt. In Access 2003 was de tabel al weg. Als je een nieuwe db maakt, zul je ook zien dat deze tabel er niet bij staat. Hij zou dus zonder meer weg moeten kunnen. Krijg je dat niet voor elkaar, maak dan een nieuwe tabel aan, en importeer daar alle tabellen, queries, formulieren etc. naar toe. Als het goed is, krijg je [MSysAccessObjects] dan niet mee. En dan zou het probleem verholpen kunnen zijn.
 
Eureka

Het is gelukt.
inderdaad door 1 backend en meerdere frontend's aan te maken.
Alleen moet ik hem maken in 2007 omdat mijn collega's daar mee werken. Ik dacht dat het wel downgradeble was maar dat blijkt dus niet zo te zijn.


bedankt voor alle hulp!

Mark
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan