• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Database Soorteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ferdi9999

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2011
Goeden middag,

Op mijn werk krijgen wij dagelijks een bestand aangeleverd in PDF formaat. Ik kan dan alles kopieren kiezen en dan plakken in excel. Helaas staat dan natuurlijk alles in een Kolom. Ik weet hoe je dat moet splitten om dan de tekst te scheiden. Nu zit ik helaas met een probleem. De kolommen in pdf zien er zo uit:

Een woord in kolom Meerdere woorden in een kolom Cijfers

Nu wil ik dus dat er 3 kolommen worden gemaakt. de middelste kolom kan bestaan uit 1, 2 of 3 woorden. Is er een macro die dit probleem kan oplossen?

Daarnaast staat er ook een hoop onzin in het document. Deze info staat helemaal onder in het document. Is er ook een macro die alles verwijderd tot er een bepaalde zin tevoorschijn komt?

Alvast bedankt voor de reacties

altijd meteen bij de basis beginnen.

1) probeer eerst een het bestand in excel aangereikt te krijgen.

daarmee is meteen je probleem opgelost.

2) er is software te kopen om pdf bestanden te bewerken

3) anders plaats eens een voorbeeldbestand (ontdaan van gevoelige info); daarmee wordt je door de forumleden vast beter geholpen.
anders wordt en blijft het gokken hoe dit bestand is opgebouwd.

hallo

eerst naar MSword plakken
en dan van MSword naar exel

en voor de rest graag een voorbeeld mee sturen

groet sylvester

je *.pdf opslaan als *.xls, en dan zien of je er mee kan werken.

En ik sluit me bij de andere helpers aan: voorbeeldbestand

bedankt voor de reacties. Ik ken het bestand niet in excel krijgen dat heb ik natuurlijk wel gevraagd. Ik kan ook de pdf niet opslaan al excel bestand alleen als kladblok tekst bestand.
Bijgevoegd een voorbeeld. Ik selecteer alles in het pdf bestand en krijg je dus eerst een variabel aantal onzin regels. Daarna komt er een regel die dan voor mij aangeeft dat ik daarna alles moet behouden. Daarna moet dus alles in kolommen worden gearrangeerd zoals aangegeven in het bijgevoegde bestand.

Mochten er nog vragen zijn hoor ik ze graag.

Alvast bedankt voor jullie aandacht

Bekijk bijlage Voorbeeld.xls

Kunnen ze het document niet opsturen als *.csv?
Dit kan je gelijk openen in excel.

Zo uit de eerste opmaak denk ik dat je text to colums moet gebruiken.

De pdf posten is dat mogelijk? of staat er te veel vertrouwelijke info in?

Het is een automatisch gegenereerd document en is helaas niet anders aan te leveren. Ik heb zelf al gekeken naar de mogelijkheid text to collumn maar het probleem zit hem in het feit dat de eerste kolom een woord heeft de tweede meerdere woorden en dan dus cijfers.

Ik mag helaas geen voorbeeld van het PDF hier plaatsen

Ik zoek dus een macro die automatisch het eerste woord in kolom 1 zet, de rest van de woorden in kolom 2 en dan de cijfers in kolom 3, 4, 5, 6 met als scheidingsteken een spatie.

mijn optie: heb je niet geprobeerd

eest naar msword kopieeren en dan van msword naar exel

groet sylvester

als ik in het PDF alles selecteer en kopieer en dan plak in ms word dan ziet heb ik precies hetzelfde als in excel. Als ik dan weer alles selecteer in ms word en plak in excel is er geen verschil. alles staat nog steeds in een kolom

ik ben al even bezig en ben er al achter hoe ik alles kan verwijderen. Voor de geintereseerde:

Code:
Dim temp As Integer
If Range("a1").Value = "containertype: 20 DV-86" Then
MsgBox ("Data is al geexporteerd")
Else
Do
    temp = temp + 1
    Rows("1:1").Select
    Selection.Delete Shift:=xlUp
Loop Until Range("a1").Value = "containertype: 20 DV-86" Or temp = 1500
End If

Dus nu zoek ik nog steeds naar een manier om tekst te splitten. Het eerste woord zou ik er nog wel uit kunnen filteren door middel van koppelteken "spatie". maar aangezien in de 2e kolom soms meerdere woorden in voorkomen kan ik dat er dus niet meer op die manier uitfilteren. dan moet dus een cijfer (variabel) het koppelteken zijn. iemand enig idee hoe dat er in het engels uit ziet?

Een paar formule-gebaseerde opties om de tekst te splitten, nadat je de "onzin" verwijderd hebt via de macro.

Bijlagen

bedankt dat is precies wat ik zoek. Ik ga even kijken of ik er uit kom om dit onder een knop te zetten in combinatie met het wegschrijven van deze gegevens naar een ander tabblad. Als dat neit lukt kom ik er nog even op terug anders zal ik dit als opgelost zetten.

Heb je al gegoogled op 'pdf to xls'
Daar vind je tal van programmaatjes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan