database structuur voor weekplanning

Status
Niet open voor verdere reacties.

gemuseman

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2013
Wie zou met mij eens willen meekijken of ik op de goede weg ben.
Het gaat om een weekplanning van een klein team wat thuiszorg levert.

In de bijlage heb ik schematisch de tabellen en query's weergegeven zoals ik het in mijn hoofd heb.
Bekijk bijlage schema rooster 2.doc

Maar ik weet niet of ik het slim aanpak.

Dit is wat ik uiteindelijk wil:
- Weekoverzicht met 7 dagen

Per dag
- 4 dagdiensten
- 1 avonddienst
- 1 ABB dienst

Iedere dienst
- Is aan 1 verpleegkundige toegewezen
- bestaat uit vaste tijdstippen die per tijdstip aan 1 patiënt toegewezen zijn.

Alvast hartelijk dank!!
Gerard

Er is een aantal zaken dat ik anders zou doen.
1. De tabellen [Dagdienst1] t/m [Dagdienst4], [ABBdienst] en [Avonddienst] vervangen door één tabel [Diensten]. Er is geen enkele noodzaak om daar aparte tabellen voor te gebruiken. Wil je aangeven wat voor soort dienst het is, voeg dan een extra (keuze)veld toe met die opties. Je maakt zo te zien in ieder geval onderscheid tussen Dagdienst, Avonddienst en Nachtdienst, dus die zou ik daar in zetten.
2. Tabel [Kalender]? Kan weg. Niet nodig, want daar heb je de DatePicker voor.
3. In de tabel [Patient] heb je twee velden [AandoeningID] en [BehandelingI]. Dat is niet handig, want daarmee kun je maar één aandoening en behandeling koppelen aan een patiënt. Tenzij je 100% zeker weet dat patiënten nooit terugkomen (vertrekken altijd in een langwerpige doos, of zijn dermate ontevreden dat ze ook niet terugwillen) heb je geen patiënthistorie. Sla die gegevens dus,samen met de behandelgegevens, op in een aparte tabel.
Je zult de tabel [tblDiensten] vermoedelijk ook willen gebruiken om personeel in te delen, en dan is het wel handig om de tabel Diensten standaard te vullen met lege records (blokken van 30 minuten). Je kunt dan een planningsformulier maken waarmee je de diensten kunt vullen.

Hartelijk dank voor je antwoord.

Ik heb de tabellen dag 1 t/m dag 4 nu samengevoegd. Maar voor de tabellen avond en nachtdienst lijkt me dat lastig omdat ik de standaard tijden graag als vaste tijden in het formulier wil hebben. En de standaard tijden voor avond/nacht verschillen met de standaard tijden van de dagdienst.

Je overige opmerkingen heb ik ook verwerkt.

Bekijk bijlage schema rooster 3.doc

Gerard

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dat is nog steeds geen reden om daar aparte tabellen voor te maken. Hooguit betekent dat twee formulieren i.p.v. 1. Identieke entiteiten stop je in één tabel.

Hallo Michel,

Bedankt voor je antwoord.

Ik ga hiermee aan de slag.

Gerard

Wat betreft die 2 formulieren: formulier 1 filter je op Dagdiensten, en Formulier 2 op Nachtdiensten. Zelf zou ik het formulier dynamisch opbouwen, waarbij je dan kijkt welke tijden bij welke dienst horen, en die tijden laat je dan op het formulier zien. In dat geval kun je met één formulier volstaan, omdat de tijden(labels) uit de tabel Diensten worden gehaald. Als je op die manier werkt, kun je zelfs de kleuren van het formulier aanpassen aan de dienst, om maar wat te noemen.
Werk je met 2 of 3 formulieren, dan zet je de gegevens er vast in. Maar wel met een filter op de dienst, zodat je de juiste records ziet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan