Database (vervolg)

Status
Niet open voor verdere reacties.

XenomX

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2002
Hallo,
Ik wil een soort database maken met contactpersonen (adres, woonplaats etc.)
Die ik kan opslaan en oproepen en verwijderen.

Nu had DENNIS90 het heel mooi hier uitgelegd, alleen krijg ik de volgende error als ik op de knop druk:

This action was cancelled by an associated object.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Mvg, :thumb:

Hallo beste XenomX, nog bedankt voor je compliment hoor. Eigenlijk was dat maar een simpel voorbeeld v.e. databaseje. Je kunt het zelfs geen RDBMS(Relational Database Management System)-databasje noemen, omdat in dat voorbeeld slechts één tabel wordt gebruikt, waardoor er geen sprake kan zijn van relaties(relational)tussen tabellen. Maar dit hoeft ook niet, het hangt ervanaf wat men met een database wilt gaan doen.

Heb je de code, zoals hieronder vermeld, ook onder de knop zitten?
Code:
Private Sub Command1_Click()
   Data1.Recordset.MoveLast
   Data1.Recordset.AddNew
End Sub
Zo ja, en het werkt toch niet, probeer dan boven "End Sub", "Data1.Refresh" toe te voegen.

Maar anders wil ik je project wel nader bekijken. Je moet het dan hier even aanbieden, als dat tenminste niet al te lastig is.

Groetjes,

Dennis.

ps. O ja, ben niet constant achter de pc. Om die reden kan ik niet altijd een direct respons geven.

.

Het probleem is dat de Database geen index heeft, nu heb ik al een kant en klare database gedownload en de tabellen gewoon veranderd, nu werkt hij wel :).

Alleen nu vraag ik me af, kan ik ook bijvoorbeeld een gegeven uit de database in een textbox krijgen, bijvoorbeeld Adres.

Mvg! :thumb:

(en hoe kan ik in een textbox het aantal gegevens plaatsen? Zoals bijvoorbeeld ListCount.)

Laatst bewerkt:
Beste Xenomx,

Het spijt mij dat ik bij mijn vorige uitleg niet helemaal duidelijk was.

Om te beginnen zal ik de code voor de knop Toevoegen enigszins moeten wijzigen en je ook vertellen hoe je de juiste volgorde moet aanhouden om nieuwe gegevens in je database toe te voegen. Verder komt er nog een extra knop bij. En die knop heet "Update", waarvan de code hieronder staat:

Code:
Private Sub Command2_Click()
   Data1.Recordset.Update
End Sub

Code voor de knop Toevoegen moet dan zo zijn:

Code:
Private Sub Command1_Click()
   If Data1.Recordset.RecordCount <> 0 Then
      Data1.Recordset.MoveLast
   End If
   Data1.Recordset.AddNew
End Sub

Volgorde gebruik:

1) Run het programma en voer nog niets in de 3 invoervelden!
2) Klik op de knop Toevoegen.
3) Door de actie welke onder punt 2 werd genoemd worden de 3 invoervelden dan leeg, dit komt door de instructie "Data1.Recordset.AddNew" die een nieuwe lege record aanmaakt en wel aan het eind van je database. Dat aan het eind plaatsen in je database, wat overigens heel gebruikelijk is, komt door de instructie "Data1.Recordset.MoveLast".
4) Nu pas kun je gegevens in de 3 invoervelden gaan invoeren. Heb je dit eenmaal gedaan, dan ga je pas verder met punt 5.
5) Klik op de knop "Update"
De gegevens die je zojuist ingevoerd hebt zijn nu in je database vastgelegd. Je kunt middels de pijltjes van het Data1 control in je database navigeren(de records bekijken)

Wil je verder gaan met het invoeren van gegevens dan klik je weer op de knop "Toevoegen", weer vanaf stap 2 zeg maar. Je moet in elk geval de juiste volgorde aanhouden.

Verder vroeg je:
Alleen nu vraag ik me af, kan ik ook bijvoorbeeld een gegeven uit de database in een textbox krijgen, bijvoorbeeld Adres.
Dit kan, maar je kunt beter een dbgrid-control gebruiken. Zo'n control biedt je meer mogelijkheden dan een text-box control. Dat dbcontrol koppel je op dezelfde wijze als een text-box control aan je database.

(en hoe kan ik in een textbox het aantal gegevens plaatsen? Zoals bijvoorbeeld ListCount.)
Ik leg het hier maar heel kort uit, want je begrijpt het verder wel.
1) een knop en een text-box
2) code voor de knop:
Code:
Private Sub Command3_Click()
   Text4.Text = Data1.Recordset.RecordCount
End Sub

Succes,

Dennis.

Heb wat typfouten moeten corrigeren, vandaar even aangepast.

Laatst bewerkt:
ty

Het werkt! Bedankt Dennis! :thumb:

Ik heb nog wat vragen maar zal zelf eerst even proberen om erachter te komen.

Mvg,

Geen dank XenomX. Ja, hoe zullen die vragen gaan luiden?

Dennis.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan