Database voor budget

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeroenE

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2005
Als bijna totale noob op gebied van acces heb ik enkele vragen waarvan hier de eerste :

Vraag 1
Ik ben begonnen met het maken van een database met 1 tabel die 5 kolommen bevat plus id als extra kolom en primaire sleutel.
Waarvoor dient die "primaire sleutel" en is die wel nodig.

Vraag 2
De 5 kolommen zijn Datum, Categorie, Bedrijf, Omschrijving en Bedrag.
Bij categorie kan je maar tussen twee mogelijkheden kiezen : Inkomsten en Uitgaven.
Datzelfde wil ik voor de kolom bedrijf, maar de vraag is : doe ik het zoals de categorie-kolom, waarbij er geen extra tabel gemaakt is om de keuzemogelijkheden te tonen, of maak ik een tabel waaruit dan kan gezocht worden, en dit omdat er zoveel bedrijven zijn dat het bijna onmogelijk is deze alfabetisch te houden mochten er bij komen.

Greetz : Je:cool:en.

Voor de kolom bedrijf heb ik een nieuwe tabel gemaakt, maar nu komt er een nieuwe vraag :
Die nieuwe tabel bevat de naam van elk bedrijf, met voor elk bedrijf in de tweede kolom de categorie.
Hoe zorg ik er nu voor dat in de eerste tabel de categorie automatisch ingevuld wordt bij het selecteren van een bedrijf?

Greetz : Jer:cool:en.

Voordat je tabellen gaat maken in access moet je eerst goed nadenken wat je precies wilt opslaan en in welke vorm. Dit wordt database ontwerp genoemd en is eigenlijk een vak apart. De vragen die jij stelt hebben hierop betrekking.
Een stukje basiskennis hieromtrent is nooit weg.
Loop eens door deze cursus en er zal een hoop duidelijk worden.
http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/cursus_database_ontwerpen/1

Het ID veld is nuttig. Sleutels van tabellen moeten in principe betekenisloze velden zijn (meestal nummers, auto nummers). Deze velden zijn alleen technisch en zullen dus nooit op schermen en rapporten komen. Ze worden gebruikt om tabellen relationeel aan elkaar te koppelen.

Dank je wel voor de reactie, Bartuls.
Ik begin direct met die link van je en laat mijn bevindingen weten.

Dit zal me wel lukken. Thx :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan