Database voor concerten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Otherside

Gebruiker
Lid geworden
20 apr 2008
Beste mensen,

Ik ben vrij actief bezig met muziek. Naast het zelf spelen/producen ben ik ook fan van 2 geweldige bands.
Nu heb ik een aantal concerten van hen opgenomen en/of geruild, en deze heb ik ook op mijn computer staan.

Het volgende zou ik graag willen: Een database(programma) waarbij ik concerten kan invoeren en terugzoeken op de volgende manier:
- Jaar
- Maand
- Dag
- Plaats
- Staat
- Land
- Zaal
- Festival

Dit is dus wat elke titel bevat. Hier moeten nog de nummers in komen die gespeeld zijn, de setlist.
Als ik dan bijvoorbeeld een zoekfunctie doe op het nummer "X", moet ik alle titels krijgen waarbij het nummer "X" is gespeeld.
Of als ik zoek op de plaats "Y", moeten alle concerten naar voren komen die in plaats "Y" hebben plaatsgevonden.

Zijn hier bestaande programma's voor of hoe moet ik anders te werk gaan?

Alvast hartelijk dank :)

Er zullen vast wel voorbeelddatabases zijn die je op kunt zoeken, maar het is misschien wel net zo leuk om 'm zelf te maken.... Het opzetten van de db is namelijk niet zo heel moeilijk.
Je hebt dus een aantal tabellen nodig, waarvan je de eerste al redelijk hebt gedefinieerd. Maar niet helemaal correct. Dus hier een andere opzet...

Laten we beginnen met de tabel tFestivals:
FestivalID - (Auto)Numeriek, Lange Integer
Festival - Tekst
Zaal - Tekst
Podium - Tekst
Adres - Tekst
Plaats - Tekst
Land - Tekst
Datum - Datum

Voor het veld Datum mag je zelf nog nadenken over wat je wilt doen met meerdaagse festivals... Dan heb je uiteraard meer datums. En waarschijnlijk wil je ook nog vastleggen op welke dag de band heeft gespeeld.

Dan heb je nog een tabel voor de Bandgegevens: tBands
BandID - (Auto)Numeriek, Lange Integer
BandNaam - Tekst

En dan, om het niet te moeilijk te maken voor het begin, de tabel SetList: tSetlist
SetListID - (Auto)Numeriek, Lange Integer
fe_FestivalID - Numeriek, Lange Integer
ba_BandID - Numeriek, Lange Integer
Titel - Tekst
Lijstplek - Numeriek
Gastspelers - Memo

In de laatste tabel leg je dus met behulp van Numerieke verwijzingen vast op welk festival (festivalID) welke band (BandID) welk nummer heeft gespeeld, en de volgorde van de nummers (Lijstplek). Met een extra veldje kun je nog aangeven of er gasten mee hebben gespeeld of niet. Mocht je dat uitgebreid willen vastleggen, dan wordt dat ook weer een tabel.

Het kan allemaal (uiteraard) een stuk uitgebreider; je kunt bijvoorbeeld de Bandhistorie nog vastleggen met een tabel tBandLeden, waarbij je bijhoudt wie wanneer en met welk instrument in de band heeft gespeeld. Maar dat heeft voor je initiele klus nog weinig van doen...

Er zullen vast wel voorbeelddatabases zijn die je op kunt zoeken, maar het is misschien wel net zo leuk om 'm zelf te maken.... Het opzetten van de db is namelijk niet zo heel moeilijk.
Je hebt dus een aantal tabellen nodig, waarvan je de eerste al redelijk hebt gedefinieerd. Maar niet helemaal correct. Dus hier een andere opzet...

Laten we beginnen met de tabel tFestivals:
FestivalID - (Auto)Numeriek, Lange Integer
Festival - Tekst
Zaal - Tekst
Podium - Tekst
Adres - Tekst
Plaats - Tekst
Land - Tekst
Datum - Datum

Voor het veld Datum mag je zelf nog nadenken over wat je wilt doen met meerdaagse festivals... Dan heb je uiteraard meer datums. En waarschijnlijk wil je ook nog vastleggen op welke dag de band heeft gespeeld.

Dan heb je nog een tabel voor de Bandgegevens: tBands
BandID - (Auto)Numeriek, Lange Integer
BandNaam - Tekst

En dan, om het niet te moeilijk te maken voor het begin, de tabel SetList: tSetlist
SetListID - (Auto)Numeriek, Lange Integer
fe_FestivalID - Numeriek, Lange Integer
ba_BandID - Numeriek, Lange Integer
Titel - Tekst
Lijstplek - Numeriek
Gastspelers - Memo

In de laatste tabel leg je dus met behulp van Numerieke verwijzingen vast op welk festival (festivalID) welke band (BandID) welk nummer heeft gespeeld, en de volgorde van de nummers (Lijstplek). Met een extra veldje kun je nog aangeven of er gasten mee hebben gespeeld of niet. Mocht je dat uitgebreid willen vastleggen, dan wordt dat ook weer een tabel.

Het kan allemaal (uiteraard) een stuk uitgebreider; je kunt bijvoorbeeld de Bandhistorie nog vastleggen met een tabel tBandLeden, waarbij je bijhoudt wie wanneer en met welk instrument in de band heeft gespeeld. Maar dat heeft voor je initiele klus nog weinig van doen...

Bedankt voor je snelle uitgebreide reactie.
Echter gaat het hier om een database van 1 band.
Er komen dus 2 losse databases (2 bands).

Voorbeeld:
2020-05-29 Landgraaf, Netherlands (Pinkpop)
of
2020-05-29 Nijmegen, Netherlands - Goffertpark
(Het hoeft dus niet per definitie een festival te zijn)
Al deze elementen zullen in losse kolommen worden gezet, zodat je ook hierop kan zoeken.

Snap je?
Op zich valt het idd uit te breiden met de bandleden, maar dat is in eerste instantie niet van toepassing (ik weet dat zelf eigenlijk ook wel uit mijn hoofd :p)
Maar dit gaan we dus gewoon met Access doen?

Mijn ervaring is inderdaad dat het leuk is als je zelf wat in elkaar kan zetten (website, excel ed), maar een bestaand programma/database gebruiken vind ik in dit geval niet zo erg.

Laatst bewerkt:
Is er een reden om twee aparte databases (of andere system) te maken? Juist Access is bij uitstek geschikt om dit in één db onder te brengen. En als je een dagje ouder wordt, komt ook het moment dat je niet meer uit je hoofd weet op welke dag de drummer de band uit is geflikkerd :) (bittere ervaring ;))

Laatst bewerkt:
Is er een reden om twee aparte databases (of andere system) te maken? Juist Access is bij uitstek geschikt om dit in één db onder te brengen. En als je een dagje ouder wordt, komt ook het moment dat je niet meer uit je hoofd weet op welke dag de drummer de band uit is geflikkerd :) (bittere ervaring ;))

Nou zoals gezegd ben ik groot fan van 2 bands, en ik wil de optredens graag per band in een database hebben.
Haha dat is idd wel zo, misschien toch wel handig om zoiets er in te verwerken.

Maar ik had dit topic meer gemaakt om te horen of er misschien bepaalde (kant-en-klare) programma's waren die aan mijn wensen voldoen. Ik kan het zelf wel redelijk oplossen in Access vermoed ik zo (heb niet zo veel ervaring hiermee, dus duurt wellicht wat langer dan als een ander dit doet, maargoed, ik kom er wel), en anders reageer ik hier wel weer :)

Ik weet niet of er bestaande programma's zijn om dit soort dingen vast te leggen. Als ze er zijn, zullen ze toch op zeker op een db zijn gebaseerd, en hoef je geen aparte programma's te gebruiken voor elke aparte band! Je kunt uiteraard (blijf het volhouden, want je maakt het zoveel makkelijker voor jezelf) allemaal in één db opslaan, en met twee knoppen op een formulier de gegevens voor de aparte bands opslaan. Zowiezo hoef je daar weinig voor te doen, want het uiteindelijke invulformulier zal je baseren op een keuzelijst waar je een band kiest. Maar zoals gezegd, kan je dat ook vanuit een hoofdformulier doen waarbij je dan voor elke band bijvoorbeeld een eigen layout maakt. Heb je toch het idee dat je met twee verschillende programma's werkt :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan