• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Database vullen in Excel mbv Macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

Batigoal80

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2007
Ik ben bezig een database op te zetten in Excel, helaas hebben we geen andere software tot onze beschikking. De database is voor een fabriek die op maandag t/m vrijdag werkt en soms ook een zaterdagdienst draait. Ze draaien twee ploegen ochtend en middag maar nachtploeg moet ook optioneel zijn.

Nu wil ik dat in het invoerblad de datum en de dienst wordt ingevuld en dat ik dan met behulp van de macro kan laten bepalen waar in de database de verschillende gegevens weggeschreven moeten worden.

Normaal gesproken wordt elke datum gevuld dan kan ik de Macro gewoon het volgende lege veld laten selecteren. In deze situatie moeten er dus zo nu en dan rijen overgeslagen worden.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt.

Wouter van den Berg

Batigoal80, Is het niet gemakkelijker om je 'nieuwste regel data' gewoon onderaan je (database) tabel te plaatsen en daarna te sorteren op datum?

Groet, Leo

Helaas is het voor analyses die gedaan moeten worden noodzakelijk dat de datum en dienst al voortijdig ingevuld zijn. Gelukkig heb ik zojuist het antwoord gevonden op http://www.newbytes.be/excell.htm#Downloadsa . De Les "Lussen" beschrijft een macro die een veld in een tabel zoekt en op dat veld gaat staan. Hiermee kan ik prima uit de voeten.

Wel zou ik nog een wat meer willen weten over het schrijven van deze SQL taal in VBA. Kent iemand een goede cursus??

Een SQL cursus heb ik niet voor je maar ik wilde je het bestaan van mijn software produkt SQL*XL laten weten.

SQL*XL is een add-in voor Excel waarmee je makkelijk een koppeling met een database kunt maken in Excel. Dat kan met een high end database zoals Oracle of SQL Server maar ook met kleinere databases als MySQL, Access en zelfs de oude database typen als DBase, Paradox, etc. De communicatie met deze databases is SQL. Trouwens, bij Oracle kun je Oracle Express downloaden die gratis gebruik geeft tot 4GB aan data geloof ik. Van Microsoft is er de SQL Server Express versie die eveneens gratis is. Zo kun je toch je data in een "echte" database vast houden zonder geld uit te geven.

SQL*XL kan de koppeling met Excel verzorgen. Het staat je toe om in VBA te programmeren met SQL.

Produkt pagina: www.oraxcel.com/projects/sqlxl
Forum: www.oraxcel.com/forums

Groeten, Gerrit-Jan Linker
Linker IT Software
www.oraxcel.com

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan