Database

Status
Niet open voor verdere reacties.

Barry_127

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2003
hoi iedereen

ik heb op internet gezocht naat tutorials, complete projecten, uitleggen en nog meer om een database connectie te maken met een Acces DB in VB maar niets leverde iets op de tuts waren niet goed de projecten werkte niet enz....

ik heb ooit wel iets simpels gemaakt met een DB maar dat is al ruim een jaar geleden en ben het zogoed als weer kwijt

dus wie weet een goede tutorial of een goede uitleg te geven over hoe een database kan worden ingeladen

ik ben hopeloos.....

Probeer eens de help van acces te gebruiken. Ik kreeg het volgende op de vraag:"Importeren OEM database"
Tabellen importeren of koppelen vanuit een ander Microsoft Access-bestand

Open een database of schakel over naar het databasevenster van de geopende database.
Ga op een van de volgende manieren te werk:
Als u tabellen wilt importeren, wijst u Externe gegevens ophalen aan in het menu Bestand en klikt u vervolgens op Importeren.
Als u tabellen wilt koppelen, wijst u Externe gegevens ophalen aan in het menu Bestand en klikt u vervolgens op Tabellen koppelen.

In het dialoogvenster Importeren (of Koppelen) in het vak Bestandstype moet Microsoft Access (*.mdb; *.adp; *.mda; *.mde; *.ade) zijn geselecteerd.
Klik op de pijl rechts van het vak Zoeken in, selecteer het station en de map met het Access-bestand dat u wilt importeren of koppelen en dubbelklik vervolgens op het pictogram van de database.
Klik in het dialoogvenster Objecten importeren (of Tabellen koppelen) en klik op elke tabel die u wilt importeren of koppelen.
Als u importeert en u alleen de definities van de geselecteerde tabellen wilt importeren en niet de tabelgegevens, klikt u op Opties en vervolgens op Alleen definitie onder Tabellen importeren.

Opmerking Als u een tabel importeert die al is gekoppeld, worden de gegevens niet geïmporteerd, maar wordt de tabel met de bijbehorende gegevensbron gekoppeld (de koppelingsinformatie wordt in feite gekopieerd).

Vanuit een tekstbestand

Een tekstbestand met scheidingstekens of vaste breedte importeren of koppelen

Belangrijk Voordat u gegevens uit een tekstbestand met scheidingstekens of een tekstbestand met vaste breedte kunt importeren of koppelen, moet u controleren of het bestand in elk veld hetzelfde gegevenstype en in elke rij dezelfde velden heeft.

Open een database of schakel over naar het databasevenster van de geopende database.
Als u gegevens wilt importeren, wijst u Externe gegevens ophalen aan in het menu Bestand en klikt u vervolgens op Importeren.

Als u gegevens wilt koppelen, wijst u Externe gegevens ophalen aan in het menu Bestand en klikt u op Tabellen koppelen.

Selecteer in het dialoogvenster Importeren (of Koppelen) in het vak Bestandstype Tekstbestanden (*.txt; *.csv; *.tab; *asc).
Klik op de pijl rechts van het vak Zoeken in, selecteer het station en de map waar het bestand zich bevindt en dubbelklik vervolgens op het bestandspictogram.
Volg de aanwijzingen in de dialoogvensters van de wizard Tekst importeren. Klik op Geavanceerd als u een import-/exportspecificatie wilt maken of gebruiken.
Druk op CTRL+BREAK om de bewerking te annuleren.

Opmerkingen

Als de eerste rij van uw tekstbestand overeenkomt met de veldnamen van de tabel, kunt u de gegevens toevoegen aan een bestaande tabel.
Als alle records in een tekstbestand met vaste breedte dezelfde lengte hebben, zal een ingesloten rijscheidingsteken (zoals een regeleinde of een regelinvoer) in het midden van een record niet tot onverwachte gevolgen leiden. Maar als de records niet allemaal dezelfde lengte hebben, worden ingesloten rijscheidingstekens als het einde van de record beschouwd.
Vanuit een werkblad

Gegevens uit een werkblad importeren of koppelen

Voordat u doorgaat, moet u ervoor zorgen dat de werkbladgegevens in een passende tabelopmaak zijn gerangschikt, en controleren of elk veld (elke kolom) in het werkblad hetzelfde gegevenstype heeft en of elke rij dezelfde velden heeft.

Als u een werkblad wilt importeren, wijst u Externe gegevens ophalen aan in het menu Bestand en klikt u vervolgens op Importeren.
Als u een werkblad wilt koppelen, wijst u Externe gegevens ophalen aan in het menu Bestand en klikt u vervolgens op Tabellen koppelen.
Selecteer Microsoft Excel (*.xls) in het vak Bestandstype in het dialoogvenster Importeren (of Koppelen).
Klik op de pijl rechts van het vak Zoeken in, selecteer het station en de map waarin het werkbladbestand zich bevindt en dubbelklik vervolgens op het bestandspictogram.
Volg de aanwijzingen in de dialoogvensters van de wizard Werkblad importeren. Als u importeert uit een werkboek van Microsoft Excel versie 5.0 of hoger, kunt u gegevens uit één werkblad van het werkboek importeren. U kunt niet importeren uit andere bestanden met meerdere werkbladen, zoals in Microsoft Excel versie 4.0. Als u gegevens uit deze bestanden wilt importeren, moet u eerst elk werkblad als een apart bestand opslaan.
Opmerkingen

U kunt alle gegevens in een werkblad of alleen de gegevens in een benoemd cellenbereik importeren of koppelen. Normaal maakt u voor de gegevens een nieuwe tabel in Microsoft Access. Als de kolomkoppen in het werkblad echter overeenkomen met de veldnamen in de tabel, kunt u de gegevens ook aan een bestaande tabel toevoegen.
Er wordt in Access geprobeerd het passende gegevenstype aan de geïmporteerde velden toe te wijzen. U moet echter controleren of de velden het gewenste gegevenstype hebben. Zo kan in een Access-database een telefoonnummer- of een postcodeveld als een veld van het type Numeriek worden geïmporteerd. In Microsoft Access moet u hiervan een veld van het type Tekst maken, omdat u waarschijnlijk geen berekeningen op dit soort velden uitvoert. U moet indien nodig ook de veldeigenschappen, zoals Notatie, controleren en instellen.
Vanuit SQL of een andere ODBC-gegevensbron

SQL-databasetabellen of gegevens uit andere ODBC-gegevensbronnen importeren of koppelen

Opmerking Het importeren of koppelen van een SQL- of een andere ODBC-gegevensbron is alleen mogelijk als u het juiste stuurprogramma hebt geïnstalleerd.
Open een Access-bestand of schakel over naar het databasevenster van het geopende Access-bestand.
Als u gegevens wilt importeren, wijst u Externe gegevens ophalen aan in het menu Bestand en klikt u vervolgens op Importeren.

Als u tabellen wilt koppelen, wijst u Externe gegevens ophalen aan in het menu Bestand en klikt u vervolgens op Tabellen koppelen.

Selecteer ODBC-databases() in het vak Bestandstype in het dialoogvenster Importeren (of Koppelen).
In het dialoogvenster Gegevensbron selecteren wordt een lijst weergegeven met de gedefinieerde gegevensbronnen voor alle ODBC-stuurprogramma's die op uw computer zijn geïnstalleerd.

Klik op het tabblad Bestandsgegevensbron of Computergegevensbron en dubbelklik vervolgens op de ODBC-gegevensbron die u wilt importeren.

Wanneer u een nieuwe gegevensbron wilt definiëren voor een geïnstalleerd ODBC-stuurprogramma, klikt u op Nieuw en voert u eerst de aanwijzingen uit in het dialoogvenster Nieuwe gegevensbron maken en de volgende dialoogvensters.

Als de geselecteerde ODBC-gegevensbron vereist dat u zich aanmeldt, voert u uw aanmeldings-id en wachtwoord in (wellicht is er nog meer informatie vereist) en klikt u vervolgens op OK.
Er wordt een verbinding tot stand gebracht tussen Microsoft Access en de ODBC-gegevensbron en er wordt een lijst weergegeven met de tabellen die u kunt importeren of koppelen.

Als u een tabel koppelt, schakelt u het selectievakje Aanmeldings-id en wachtwoord opslaan in als u deze informatie voor de tabel in de huidige Access-database wilt opslaan, zodat gebruikers deze informatie niet hoeven in te voeren. Als u het selectievakje niet inschakelt, moeten alle gebruikers in elke Microsoft Access-sessie waarin zij de tabel willen openen, de aanmeldings-id en het wachtwoord invoeren. De beheerder van de SQL-database kan dit selectievakje eveneens uitschakelen zodat alle gebruikers telkens wanneer zij een verbinding tot stand brengen met de SQL-database, de aanmeldings-id en het wachtwoord moeten invoeren.
Klik op elke tabel die u wilt importeren of koppelen en klik vervolgens op OK. Als u een tabel koppelt die geen unieke index voor elke record heeft, wordt een lijst met de velden in de gekoppelde tabel weergegeven. Klik op een veld of een combinatie van velden die voor elke record een unieke identificatie vormt en klik vervolgens op OK.
Vanuit een e-mailprogramma

Gegevens uit Microsoft Outlook of Microsoft Exchange importeren of koppelen.

U kunt de wizard Exchange/Outlook gebruiken om een koppeling te maken met de map Contactpersonen van Microsoft Outlook en vervolgens standaardbrieven en verzendetiketten maken door de gegevens samen te voegen met de wizard Uitvoeren naar standaardbrieven. U kunt de wizard Exchange/Outlook alleen uitvoeren als Microsoft Outlook, Outlook Express of Microsoft Exchange op uw computer is geïnstalleerd.
Als u gegevens wilt importeren, wijst u Externe gegevens ophalen aan in het menu Bestand en klikt u op Importeren.
Als u gegevens wilt koppelen, wijst u Externe gegevens ophalen aan in het menu Bestand en klikt u op Tabellen koppelen.

Kies in het dialoogvenster Importeren (of Koppelen) de optie Outlook() of Exchange() in het vak Bestandstype.
Volg de aanwijzingen in de dialoogvensters van de wizard Exchange/Outlook voor het importeren respectievelijk koppelen van gegevens.
Vanuit een andere database

Een Microsoft Works-database importeren

U kunt een Microsoft Works-database (.wdb) niet rechtstreeks in Microsoft Access importeren. U moet eerst het bestand in Microsoft Works opslaan in een van de bestandsindelingen die in Microsoft Access kunnen worden geïmporteerd.

Open de database met Microsoft Works.
Klik op Opslaan als in het menu Bestand.
Selecteer dBASE IV (*.dbf) in het vak Bestandstype en klik vervolgens op OK.
Importeer het in stap 3 gemaakte .dbf-bestand van dBASE IV in Microsoft Access.
dBASE-bestanden importeren of koppelen

Microsoft heeft dBASE ISAM-stuurprogramma's gemaakt voor Microsoft Jet 4.0 waarbij de installatie van de Borland Database Engine (BDE) niet nodig is voor het verschaffen van volledige toegang voor lezen en schrijven tot dBASE-bestanden. Met de standaard Jet 4.0-gebaseerde dBase ISAM-stuurprogramma's die worden geleverd bij Microsoft Data Access Component (MDAC) 2.1 en hoger is alleen-lezen toegang tot dBASE-bestanden mogelijk, tenzij de BDE is geïnstalleerd. U kunt de ISAM-stuurprogramma's verkrijgen door contact op te nemen met de productondersteuning van Microsoft met het verzoek deze aan u toe te sturen.

Als u bestanden wilt importeren, wijst u Externe gegevens ophalen aan in het menu Bestand en klikt u vervolgens op Importeren.
Als u bestanden wilt koppelen, wijst u Externe gegevens ophalen aan in het menu Bestand en klikt u vervolgens op Tabellen koppelen.

Selecteer een van de dBASE-bestandstypen in het vak Bestandstype in het dialoogvenster Importeren (of Koppelen).
Klik op de pijl rechts van het vak Zoeken in, selecteer het station en de map waarin het .db-bestand zich bevindt en dubbelklik vervolgens op het bestandspictogram.
Als u gegevens importeert, wordt een tabel gemaakt met de naam van het geselecteerde bestand. Vervolgens worden de gegevens vanuit het .dbf-bestand geïmporteerd.
Als u gegevens koppelt, wordt een dialoogvenster weergegeven waarin u dBASE-indexbestanden kunt koppelen. Ga als volgt te werk:
Dubbelklik op elk dBASE-indexbestand (.ndx of .mdx) dat u wilt gebruiken en klik vervolgens op Sluiten. Als er geen indexen zijn, klikt u op Annuleren om door te gaan.
Selecteer in het dialoogvenster Unieke record-id selecteren een index die een unieke identificatie voor elke record vormt. Deze index mag geen dubbele waarden bevatten, anders kunnen gegevens in query's mogelijk niet goed worden bijgewerkt met joins.
Als u een ander dBASE-bestand wilt importeren of koppelen, herhaalt u stap 4.
Opmerking Als u een .dbf- of .dbc-bestand hebt geïmporteerd of gekoppeld, kunt u veldeigenschappen voor de tabel instellen. Als u een .dbf- of .dbc-bestand importeert, wilt u wellicht ook een primaire sleutel voor de tabel instellen.

Paradox-tabellen importeren of koppelen

Met VB6 kan ook.

Hallo Barry_127,

Hier volgt een aantal stappen hoe je m.b.v. VB6 een database (mdb) programma

moet maken. Ik geef hier een voorbeeld van een database programma waarin de

namen, adressen en woonplaatsen van personen worden vastgelegd.

Start VB6 op.

1) Klik achtereenvolgens binnen de IDE van VB6 op Adds-Ins/Visual Data

Manager/File/New/Microsoft Access/Version 7.0. MD

Typ een bestandsnaam in (als voorbeeld typ ik hier c:\naw)

2) Er verschijnt een venster met de naam "Database Window".
Rechtsklik in dat scherm op "Properties" en klik op "New Table".

3) Er verschijnt een nieuw scherm met de naam "Table Structure".
Typ bovenaan in dat scherm "naw-gegevens" (zonder de aanhalingstekens)
(naw staat voor naam, adres en woonplaats)

a) Klik op "Add Field", er verschijnt dan een scherm met de naam "Add Field".
Typ in het invoervak voor Name "naam" in (zonder de aanhalingstekens)

Het gegevenstype staat al goed, namelijk op Text. Dit laat je zo.
De Size (staat standaard op 50), voor het gemak laat je dit zo.

Klik nu op OK en hierna op Close.
Je ziet bij de Field List, dat er een veld genaamd naam is aangemaakt.

Je hebt nu één v.d. 3 naw-gegevens velden al in de database ingevoerd. Je

moet nu nog de andere 2, namelijk adres en woonplaats, velden gaan

vastleggen.

b) Klik wederom op "Add Field". Voer in het invoervak (bovenaan) "adres" in

(zonder de aanhalingstekens)

Het soort gegevenstype en Size(lengte v.h. veld) kun je net bij het veld naam

ook zo laten.

Klik nu op OK en hierna op Close.
Je ziet bij de Field List, dat er een veld genaamd adres is aangemaakt.

Je moet nu nog een veld toevoegen, waarvan de naam v.h. veld woonplaats is.

Zie stap a of b hoe je dit moet doen.

Heb je dit al gedaankan, dan klik je op de knop "Build the Table"

Het scherm "Table Structure" sluit zich. Sluit ook "VisData" af.

"VisData" is een ontwikkel-tool voor databases, dat je in punt 1 hebt

aangeroepen.

We zijn nog steeds in de IDE van VB. IDE = Integrated Development

Environment, eigenlijk dus VB6 zelf.

We gaan nu de reeds aangemaakte database (c:\naw.mdb) met behulp van VB6 van naw-gegevens voorzien, bijvoorbeeld je eigen naam, adres en woonplaats of die van iemand anders.

Ik leg je nu kort en bondig uit:

1) plaats 3 text-boxen, een knop en een Data-control op het Form.
(zo'n Dat-control heet in de Tool-Box Data)

2) Rechtsklik de Data-control en klik op Eigenschappen.
Je moet in ieder geval ervoor zorgen, dat het Properties venster de eigenschappen van die Data-control weergeeft.

3) In dat Properties venster rechts naast "Databasename" voer je c:\naw.mdb in.
RecordSetType (even naar beneden gaan) moet op Table geselecteerd worden.
En voor RecordSource naw-gegevens (naw-gegevens is de tabelnaam van naw.mdb)

Controleer verder of Connect wel op Access staat ingesteld.

4) Nu de eigenschappen voor de 3 Text-boxen instellen. Alle 3 krijgen dezelfde eigenschappen(properties) mee.

Dubbelklik op de eigenschap DataSource, je ziet dat Data1 automatisch te voorschijnt komt. Bij de eigenschap DataField klik je op naam.

Doe dit ook hetzelfde met de andere 2 Text-boxen. Behalve, dat je bij de 2e en 3e text-boxen respectievelijk adres en woonplaats moet meegeven bij de eigenschap DataField.

5) Code voor de knop
Code:
Private Sub Command1_Click()
   Data1.Recordset.MoveLast
   Data1.Recordset.AddNew
End Sub

Geef de knop de naam Toevoegen.
Middels het Data-Contol kun je navigeren. Naar het vorige en/of naar het volgende record. Rekt dit control ook even uit.

Run het programm, en ga als volt te werk:

Voer de 3 invoervelden in, respectievelijk naam, adres en woonplaats.
Klik hierna op de knop.

Sucess,

Dennis.

bedankt voor de reactie,

maar ik heb dit even globaal door gelezen maar dit gaat over access en ik wil in visual basic een verbinding maken met een access DB

dit is het voorbeeldje met wat ik ongeveer wil:

ik access een tabel met 3 rijen:
ID
Titel
ID wijst voorzich bij titel komt een titel te staan en locatie bevat een filename,

ik wil in VB de DB laden en dan een zoek opdracht geven via de titel en dan als je rop likt dat hij het bestand dat bij Locatie staat laad

dit is even een kleine en globale uitleg, maar waar het mij nu gewoon om gaat is hoe ik een tabel in VB krijg...

je was iets eerder met posten dennis :D

ga het even bijkenen thnx voor de reactie

Geplaatst door Barry_127
je was iets eerder met posten dennis :D

ga het even bijkenen thnx voor de reactie

Barry_127,

Geloof mij maar, als je mijn beschrijving even goed doorleest en hierna ook stap voor stap ten uitvoer brengt, dan zul je bemerken dat een kind de was kan doen. Even door de zure appel bijten. Het is heel erg gemakkelijk om een databaseje in VB te maken.

Maar, om de theorien van databases goed te doorgronden is weer ander verhaal.

Dennis.

Heel erg bedankt :D:D

maar verder heb ik zelf al wat ervaring om met databases te werken hoor ;)

(PHP & MySQL)

nogmaals bedankt!

Geplaatst door Barry_127
Heel erg bedankt :D:D

maar verder heb ik zelf al wat ervaring om met databases te werken hoor ;)

(PHP & MySQL)

nogmaals bedankt!

Wat?! Dan vind ik je geweldig hoor!!!

Mensen zoals jij die met PHP & MySQL kunnen werken, die vind ik pas goed.

Groetjes,

Dennis.

oh bedankt

maar nog een kleine vraag

hoe scheid ik vars en text in dit voorbeeld:

PHP:
Private Sub Command2_Click()
   Dim Ret As Integer
   Dim PadNaam As Variant
   PadNaam = "C:\Program Files\Windows Media Player\wmplayer.exe Text3.caption"
   Ret = Shell(PadNaam, vbMaximizedFocus)
End Sub
[/PHP]
[/PHP]
(ik ben nog maar een n00bje met VB :o )

php afsluit tag werkt niet :S

Het moet zo:

PadNaam = "C:\Program Files\Windows Media Player\wmplayer.exe " & "Text3.caption"

Verder heb ik totaal geen verstand van muziek. Ik weet niet of ik de opgegeven directory juist hebt aangegeven, dit moet je wel weten. Je kunt dus nog eventueel corrigeren.

Waar het om gaat is, dat achter "...exe" een spatie moet komen en dan pas "Text3.caption", maar dat heb inmiddels al gedaan.

Dennis.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan