Databasebestand beschadigd en niet meer te herstellen (in netwerkomgeving)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Weyers

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 jan 2008
Al diverse keren heb ik de melding gekregen dat de database beschadigd was. De database was niet meer te herstellen. Gelukkig heb ik backup’s terug kunnen zetten.

De database staat op het netwerk. De database is beveiligd (m.b.v. *.mdw) zodat verschillende users met een wachtwoord de database kunnen gebruiken. De users gebruiken verschillende versies van Access: Access2002 sp3 en Acces2003 sp2.
De database is gemaakt met bestandsindeling 2002.

De database is redelijk complex: buttons met VisualBasic-programmacode, SQL-samenvoegquery’s, veel-op-veel-relaties, enz..

Als ik wijzigingen maak aan de database structuur, dan open ik altijd de database exclusief. Daar zit volgens mij het probleem niet (meer) in.

Zijn er mensen met vergelijkbare problemen? Heeft iemand tips om het probleem op te lossen of voorkomen?
Of is Access instabiel in een netwerk-omgeving met verschillende versies van Access?

Vr. gr. Frank

access is zoiezo niet heel erg multiuser geschikt.

Heb je de front en backend al gesplitst? Daar zou het wel een stuk stabieler van worden denk ik.

Database

Het corrupt raken van een access-database kan aan heel veel factoren liggen. Een eerste vereiste is inderdaad het splitsen van de gegevens en de interface. Daarna kan de structuur van de database een rol spelen, het ontbreken van sleutels, onlogische koppelingen, veel redundante gegevens, kan allemaal meespelen. De hardware is belangrijk, met name de kwaliteit van je netwerkkaarten. En dan is er nog het gedrag van je gebruikers, pc uitzetten zonder programma's af te sluiten, veel programma's naast elkaar open hebben staan, vastlopers, noem maar op.

Als echt helemaal niets helpt, dan kun je de gegevens opslaan in een server-based database systeem en je access-interface hieraan koppelen. Voorbeelden zijn oracle, sql-server of mysql. Ik gebruik zelf vaak mysql, doet het prima en is helemaal gratis.

Ik heb de database nu gesplits in een front-end en een back-end.
De database wordt hierdoor wel iets trager en tevens is de back-end (met de tabellen) niet meer beveiligd.
Als het splitsen, de stabiliteit ten goede blijkt te komen dan neem ik de iets lagere snelheid voor lief.

Bedankt voor jullie opmerkingen.

Beveiliging

Toch is het nodig om de database met alle tabellen onbeveiligd te laten, deze kan op dezelfde manier beveiligd worden als de front-end-database.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan